Tillbaks till 2002

Lågtryck, snö och blåst. Inte de ultimata förutsättningarna för abborrpimpling, men L hade en av få fridagar från hemmets plikter, så det var lika bra att ta chansen. Det bar av till Skattkärrsviken. Vi fick några små i ett och annat hål på det grunda. När vi gick djupare blev nappen fler och även storleken ökade. Hade ett riktigt sug i pimpeln. Ett sånt som är en av anledningarna till varför man springer runt och borrar hål i isen. Tror inte att det var en gädda heller, för jag fick 3 skapliga abborrar i samma hål i tät följd efter det nappet. Tyvärr gav den sig iväg halvvägs upp till isen. Det blev i alla fall så att man satt och funderade ett litet tag med en lätt släng av ångest. Totalt fick vi c:a 20-25 st, och lika många cm snö på isen ungefär.
Temp: -5. Snö(storm).

Gick ut på isen för att motionera bort lite julskinka. Var i närheten av Yttre Sållaren. Det var mer liv över isen än under isen idag tror jag. Bilar, fyrhjulingar, sparkar och skridskoåkare. Fick 5st på hela dagen, varav enbart 2 var matnyttiga. Andra jag pratade med hade fått lika dåligt. Ett större gäng som satt närmare Kärrholmen rörde sig inte lika frekvent som oss andra, så de kanske fick bra där. Ganska blåsigt.
Temp: -3. Mulet.

Var i molkom för att röka jullaxen. Passade på att pröva några hål på molkomssjön. Rejäl is, nära halvmetern, men bara 2 tusenbröder.
Temp: -15. Sol.

Lillängshamnens yttre ramp 021221.
Ryktet säger att hela Säterholmsfjärden är rensad på is efter gårdagens mildväder och blåst.

Idag skulle Örten ta sin rättmättiga revanch. D och jag prövade i de djupaste vatten, men bara smått. Gick in i "körkvika", men där fick vi inget. Gick ut igen och lyckades lura en granning. Annars var det tusenbrödernas dag. Kalasis som var minst 15cm i gnistrande sol. Tyvärr Örten. Örten - Lungen: 0-1.
Temp: -8. Halvklart - Klart.

D och jag till Lungen idag. Vi passade på att lägga in "påstigningsplatsen" som en waypoint i GPS:en, då det var ganska dimmigt till att börja med. Efter en lite trög start med några få små abborrar och en mört (D höll på och tramsade med maggots), hittade vi Stället. Inom en radie av c:a 20 meter drog vi 30-40 stycken. Alla andra hål gav ingenting. Dimman lättade så vi såg var vi var till slut. Julskinka-mackor med rödbetssallad...
Temp: -2. Dimma/dis

Ute och pimplade i Lövnäsviken idag. Det blev 5 stycken med hem. Med tanke på vilken dag det är idag (fredagen den 13:e), får det väl vara ett hyfsat resultat ändå. Gick inte genom isen, termosen höll och inga andra grejer gick sönder heller och jag körde inte fast med bilen.
Temp: -1. Molnigt.

Lite statistik. Huggperioder har man ju hört talas om, och som har bevisats stämma. Inte minst Einars danske kollega som kunde förutsäga huggen med några minuters felmarginal. Men hur är det med vissa dagar då det skall sägas hugga bättre eller sämre? ABU:s berömda huggtabell är väl det mest kända exemplet. Med lite kött på benen, d.v.s. mina 70 fiskedagar som jag gjort sedan mitten av juni till dags dato, har jag jämfört mina bedömningar på fiskedagar mot ABU:s tabell. Tabellen visar; Bra Fiske - Mellan Fiske och Dåligt Fiske. Måhända att jag har gjort lite blygsamma bedömningar, men mina bedömningar för mitt eget fiske är följande:
Bra Fiske: 26%
Mellan Fiske: 41%
Dåligt Fiske: 33%
Men i alla fall ett något sånär jämt utfall blev det ju. Vid jämförelser med ABU:s tabell visar det sig att i 31% av fallen hade vi samma uppfattning. I 23% av fallen hade vi tvärt olika åsikter. D.v.s att jag bedömde dåligt fiske när ABU hade spått bra och vice versa. Av dessa 23% hade jag tyckt det var bra fiske i 35% av fallen när ABU hade spått dåligt fiske och följdaktligen 65% tvärt om.
Vad kan man då dra för slutsatser av detta? Troligtvis inga, men det verkar som att det går lika bra att rulla tärning om hur bra fisketuren skall gå, men kul tabell är det ju.

Prövade isfiske för första gången den här säsongen. Var i Örten. Inte ett napp! Prövade både södra och norra änden. Södra hade rejäl is, medan det var lite mer vanskligt i norra. Satt där, inne i en vik, där isen var lite tjockare. På hemväg gjorde jag ett desperat försök i djupsundsviken. Såg några gökar som satt där häromdagen (annars hade jag aldrig kommit på den idén), men det var samma resultat här.
Temp: -8 till -15. Klart och sol.

Idag var jag iväg och prövade landfiske i Vänern, närmare bestämt Örö. Hade egentligen tänkt mig ett annat ställe, men hindrades av förbudsskyltar. Hittade dock ett ställe som såg nog så lovande ut. Bråddjupt ända in till land. Experimenterade hela dagen med olika drag och tubflugor, bland annat dubbla tubflugor, men idag vart det ingenting. Det kändes inte så omöjligt som jag trodde det skulle göra att landfiska i Vänern ändå. Jag körde med en Darts Bombardo till tuberna, och jag kom imponerande långt, trots att jag hade vind emot mig på 9-10 m/s.
På hemvägen stannade jag till och kollade rampen i Grums. Den såg exemplarisk ut. Helt renskrapad från snö. Vet inte om det är Stefan Simon som håller efter denna eller vem det är, men det såg riktigt inbjudande ut att backa i trailern där. Högsta betyg!