Tillbaks till 2002

Full Pott! En stor fiskedag. 4 öringar, 1 lax, 2 gäddor. Målsättningen för dagen var högt satta. Full pott skulle det bli. Klockan 15.00 var jag redan på väg hem, med 2 öringar och en lax i baljan.
Jag tänkte att jag skulle lägga i på ungefär samma ställe där jag fick fisk igår. Det blåste förvånansvärt mycket (det var lovat nästan vindstilla idag), så jag gick ner mot Hammarölandet för att ta lä. Därefter gick jag ner mot Prickgrund och hoppades på att vinden skulle avta. Nere vid Prickgrund verkade det som om norra Vänerns samlade trollingflotta hade årsmöte. Minst 15 båtar som trängdes här nere. Men jag förstår dem. Mycket måsdyk och Pricken är ju ett säkert ställe. Jag däremot tyckte det var lite oroligt, för man var tvungen att ha pejl på alla de andra och Gittan II är inte så lättmanövrerad, speciellt inte när det blåser lite. Gick istället tillbaks ner mot Hönan. Hade sett en del måsdyk där på vägen upp. Dittills hade jag inte haft ett enda hugg. Började istället fundera på bortförklaringar över vad jag skulle säga med svansen mellan benen utan fisk. Sen är allt som ett töcken. När jag vaknar upp ur ruset har jag dragit 2 för små öringar, 1 godkänd och en lax på 5kg. Dessutom 2 gäddor. Den ena 4,6 den andra gissningsvis 3-4kg. Det högg på allt från Conrad till Yo-Zuri, via Tomic och skedar, både i ytan och en bit ned. Det högg både när jag la i grejerna och när jag vevade in. Helt galet! När det lugnade ner sig lite visste jag ändå att det skulle bli full pott idag. Mycket riktigt. Precis där det hela hade börjat högg en till öring som precis höll måttet. Bara att packa ihop - full pott!
Dagen avslutades dock inte lika roligt. Först gick soppaslangen av igen. 3:e gången nu på kort tid. Dags att byta slang, denna är alltför murken. Sen när jag hade kommit innanför Sätersholmarna började motorn hacka. Vet inte om det var en följd av skit i slangen eller något. Lyckades i alla fall ta mig hostandes iland.
Detta kan möjligtvis ha varit sista turen för i år. I vart fall kan inte båten ligga kvar i vår hamn. Då fryser den inne. Det ligger redan ett istäcke där.
VattenTemp: 6-7 Vind: Avtagande NV. Sol.

Tänkte lägga ut på samma ställe som igår. Idag var däremot Vänern mer ursinnig än igår. Trots detta var det två till som la i samtidigt som mig. En stor stålbåt och en lite mindre, i samma storlek som mig. Den lilla gjorde en lov ut mot Bonäsgrundet, men vände och gav upp vad det såg ut som. Stålbåten däremot tuffade ned mot Prickgrund. Jag hade tänkt att ta lä mot Hammarölandet, men vinden kom nästan från sydväst, så jag fick hela Vänern mot mig, så jag gav upp detta. Medvindstrolling igen... Jag gick ned mot, och rundade Tenholmen. Ömsom i 3 knop, ömsom stilla. När jag hade rundat lanade det dock lite. Men det låg mycket gammal sjö kvar, så resan blev skumpig. Hade mer eller mindre gett upp och tänkte bara "ta höjd" för att ta mig tillbaks, när "utfyllnadsspöt", ett spö som jag har rakt bakom och ganska nära båten, började vina. I vattnet dansar en lax i ytan! Den såg liten ut, och kom in till båten snabbt. När den var 5 meter bakom, bestämde den sig för att inte följa med längre. Den stod och stretade och nu såg den större ut, kanske över lagliga 60cm! Till slut fick jag i den i båten i alla fall och kontrollmätningen visade 58cm. Tillbaks med den i spat alltså. Den föll för en Rapala Husky Jerk. Detta var sent på eftermiddagen. Jag körde över en gång till utan resultat.
En polishelikopter surrade runt i luften över öarna. Kanske hade någon ringt och sagt att det var någon i en båt som åkte omkring i rånarluva? Kan ha varit jag i så fall.
VattenTemp: 6-7 Vind SV-V. Mestadels klart.

Trots stormen i söder var det utlovat någorlunda godtagbara vindar. Västan dessutom. Det går ganska bra här uppe.
Jag la i strax utanför Nabben och tänkte gå ut mot Prickgrund. Men en bit på väg såg jag ett rejält måsdyk ute på hönan-kullarna, så jag åkte dit. Ett napp, men vad det nu var så spottade det ut direkt. Jag fortsatte istället ut mot Prickgrund. Nästan framme vid östmärket får jag napp. Det känns inte så rejält, men jag faller av i vinden också. Väl framme vid båten stretar det emot lite grand. En gädda på 4,8kg. När jag satte ut nosen i västvinden vid sydspetsen vart det hårdare vind och vågor, så jag vände tillbaks ganska snabbt. Men omgående får jag två öringar. En på 56cm och en på fyrtio och någon centimeter. 56:an hade dessutom fettfenan i behåll. De fick alltså gå tillbaks. Bägge tog på en Conrad, som är så sliten så man knappt ser vilken teckning den har. Men den verkar fiska bättre ju mer sliten den blir. Mycket måsdyk här ute, men jag var nöjd med dettta ändå, så jag satte av i medvinden ner mot Tenholmen istället. Tyvärr hade jag inga fler fiskkontakter, men dagen var klart godkänd ändå.
Jag såg några trollare till. Såg däremot inte om de fick någon fisk.
VattenTemp: 7 (6) Vind NV, vridande till V. Klart och soligt!

Fick agera isbrytare när jag skulle ut idag. Hela båthamnen var frusen. Men det var inga problem. Hoppas ändå att det här mildvädret som är lovat verkligen kommer.
Nåväl. Kom ut utanför Drottninggrund och det var kalasväder. Lätt vind och bra sikt. Dessutom verkade det vara ganska varmt, för snön smälte på båten på 1 timme. När jag väl hade fått i grejerna började det blåsa. Det ökade ganska starkt så jag gick "inomskärs" istället. Inte så roligt att behöva göra det. Men det är skillnad på sjö när vinden ligger på från söder jämfört med när den kommer från norr som den har gjort ett par veckor nu. Från norr är 6-7 m/s som det var idag, hanterbart, men från söder är det omöjligt att bedriva seriöst fiske. Jag skyller på det i alla fall. Inte en fisk idag. 1 klart napp, och kanske 1 till, men det kan ha varit blåsten som spelade mig ett spratt.
VattenTemp 7-8 Vind: S-SO. Uppklarnande.

Idag skulle vara något lite mindre blåst hade vissa prognosmakare lovat. När klockan ringde för "vanlig utåkartid", var det bara att gå upp och konstatera att det blåste för mycket, och gå och lägga sig igen. 10 m/s sa klacken. Åkte istället ut vid 10-snåret när det hade gett sig lite. Trodde att detta var början på det lovade mindre blåsandet. När jag åkte ut märkte jag att det fortfarande blåste nog så kraftigt, så jag la i tätt intill Jäverön. När jag kom ut lite grann märkte jag att jag bara var passagerare. Vinden bestämde precis vart jag skulle. Innan något katastrofalt skulle inträffa, typ att jag fick fisk och var tvungen att dra ned på motorstyrkan och driva upp på land, gav jag upp och åkte istället och la mig i lä bakom Tenholmen. När jag luggit där c:a 2 timmar, började vinden ge sig lite. Jag gav mig ut och "medvindstrollade" ner mot Drottninggrund, och sen ut mot Storgrund. Men efter ett tag började vinden ta i igen, så jag fann för gott att ge upp.
Jag blev dock inte fisklös idag. När jag låg i lä vid Tenholmen skickade jag ner en pimpel och fick lite abborre. De flesta väldigt små.
VattenTemp: 7-8 Vind: NO. Molnigt.

Gick idag direkt mot Tenholmen. I nordostvinden får man lite lä, plus att om man skall utanför "holmarna" så kan man lägga ut i medvinden, vilket är trevligt och enkelt. Innan jag hade hunnit utanför sundet mellan Tenholmen och Arnön, och innan jag hade fått i alla spön, rusar en rulle. Det är en Tomic som hänger i aktervattnet som har fullit någon i smaken. På det här spöt har jag inga paravaner, så det är direktkontakt. Jag känner att det nog inte är en gädda, men jag vågar inte gissa storleken. När jag har fått in nästan all lina och tänker att jag skall få se vad det är, så gör den en rusning med nästan hela rullen lina, c:a 150 meter. I ett enda rus! Men det tar knäcken på den, Några smårusningar till och det är bara att veva in. En öring på 5,8kg. Smakstart på dagen. Går upp och runt Timmerkoja, för att gå mot Norra Härögrund. Nästan där hugger det igen. Men här känns det att det är gädda. Och ingen kaliber heller. 2,5kg sa vågen efter en snabb intagning. Tar mig bort och vänder vid Hovahall. Inga napp på resten av dagen. Ger upp när jag har kommit förbi Storgrund och på väg mot Drottninggrundet. Precis när jag skall ge mig ser jag en stadig bit som är uppe i ytan. Omöjligt att ge sig på en gissning hur mycket den kunde väga, men det var inget smolt, den saken är klar!
Peter Lindén och grabbarna var nog ute och övade idag. Titt som tätt kom lågtflygande JAS Gripen över huvudet på en så man höll på att göra i byxan. Lite häftigt ändå!
VattenTemp: 8-9 Vind: Avtagande NO. Molnigt, men med lite "solsprickor" då och då.

Heldagstrolling sa jag till CC. Och det blev det minsann. Var inte hemma förrän mörkret hade lagt sig. Detta var första dagen på länge som väderspåmakarna hade lovat någorlunda måttlig blåst. Beroende på hur vinden blåste, tänkte jag ta mig ut mot Härö. Om vinden var fortsatt nordost så skulle det fungera bra, med lite skydd av Timmeröarna. När jag kom ut märkte jag att det inte blåste så farligt trots allt. Men det fanns potential. Vinden skulle öka framåt dan var det sagt också. Därför beslutade jag mig för att lägga i redan utanför Rävön, och gå mot Tenholmen. Då hade jag alla möjligheter att endera gå mot Härö, eller gå i lä mot Hammarö om vinden skulle vrida till nordväst. I Säterholmsfjärden hade yrkesfiskarna mutat in rejält, nu när laxförbudet var hävt. Det kändes mer som segling än trolling att kryssa mellan nät, och samtidigt få "vinden på sin sida". Väl utanför Tenholmen beslutade jag att gå bortanför Timmeröarna, men när jag närmade mig, märkte jag att det låg ganska mycket nät mellan Timmerkoja och Timmeröarna. Jag gick istället tillbaks mot Söököjan för att fundera på vad jag skulle göra istället. Beslutet blev att runda Prickgrund för att få lite lä på andra sidan Hammarö. Det blev "surfning" i medvind ut till Prickgrund.
När jag hade rundat pricken och kom upp mot västra Skaggrisen började jag att misströsta att det inte skulle bli något idag. Istället tänkte jag bara runda Storgrund och gå upp i den västra älvgrenen hem. Men när jag är nästan framme vid Storgrund Får jag hugg. Ganska skapligt motstånd. En gädda på 5,5kg. När jag har fått i grejerna igen och har prövat att åka över samma ställe igen, fortsätter jag på den inslagna vägen. Bortom Storgrund, på väg mot Kattungen, tjuter vänster paravanspö. Jag hugger i och det är nästan tvärstumt. Men det rör sig, så det är ingen stock. Det här måste vara Monstret, eller en sjöjungfru, för det är TUNGT. Jag får slita och hämta meter för meter. Vi brukar skämta med att vi skulle ha en "hajstol". Det skulle ha passat idag. Det tar mig säkert en halvtimme att få in det någorlunda nära båten. Dessutom har jag drivit c:a 1 sjömil innan jag ser vad det är. Det är en lax som har blivit "käckt" i ryggfenan, så den går på tvären in. Inga problem med intagningen idag (se 021003). När den väl är i båten, vet jag inte vem som är mest slut, laxen eller jag. 3kg vägde den och var 63cm lång. Den fick åka med hem med andra ord. Därefter hände inget mer på fiskfronten.
När jag skulle upp genom älven fick jag en chock. Jag visste att det var lite vatten i älven, men jag skulle beteckna det jag mötte som inget vatten mer än lite vatten. När jag kom mot Jakobsbergsbron, där det normalt är svårt att ta sig igenom, tog jag upp motorn och paddlade, eller rättare sagt stakade, över. Lodet hängde med till 0,4m. Men jag kom över utan incidenter. Det hade inte varit roligt att sitta fast på en sandbank mitt i mörkret.
VattenTemp 9-11. Vind NO, vridande till N. Växlande molnighet.

Dags för den årliga turen till Sölje och regnbågsfiske. D hämtade upp mig strax efter sex och vi var framme vid sjusnåret. "Vår" udde var ledig, som den brukar vara när man kommer så pass tidigt. När vi kommer fram till tjärnen är det ett väldigt liv, med mycket fisk som är uppe och vakar. Jag kastar i min kula och får napp direkt. Jag får upp en regnbåge, redan innan D har fått i sina grejer. Jag tänker, att det här kommer vara snabbt gjort att fiska upp ransonen. När D får i grejerna har han också napp omgående, men den vill inte ta riktigt. Jag har även något napp till, innan aktiviteten lägger sig. Efter någon timme utan napp, riggar D om till bottenmete istället, och på det börjar det nappa igen. På mitt flöte har jag bara några sporadiska napp till, men D drar regnbåge med jämna mellanrum. Stönig som jag är så vägrar jag att rigga om till bottenmete. Det är ju lite prestige i det där också. Det hela slutar med att jag inte får något mer, medan D åker hem med 5 stycken. Efter illavarslande väderrapporter hela veckan för lördagen, blev det en kanondag med sol mot slutet.

En tur på hönan och kanske ner till prickgrund skulle det bli idag. Jag kom ut mellan Sätersholmarna, där jag la i grejerna. Gick ut mot Drottninggrundet för att sedan kryssa mig över "kullarna" på hönan. Jag hade något "kliv-av-napp", men inget att hetsa upp sig över. Däremot var en stor fisk uppe och visade sig. Endera en lax eller en gädda. Men mina lockelser verkade inte duga. Jag rundade hönan och söder om hönan-bojen får jag hugg. Ser ganska tidigt att det är en gädda, för den är uppe och hoppar ett par gånger. Väl i båten visar den sig väga 4,1 kg. Den bjöd på en bra fight. Här viker jag ner mot prickgrund. Färden dit är händelselös, men när jag är precis vid sydstolpen av prickgrund och skall precis börja vända tillbaks, börjar höger paravanspö vina. Och det med sådan fart att det bara är att hålla fingrarna undan. Nästan hela spolen hinner tömmas innan det lugnar ner sig lite, och jag kan börja hämta tillbaka. Det är otroligt tungt och dessutom görs det några rusningar innan jag får överhanden. 10-20 meter bakom båten hoppar den. Lax! Naturligtvis trasslar den in sig i en annan lina, så de sista metrarna får jag dra in linan utan spö. Men det är inga problem att få in den till båten. Laxen är inte så stor, men kroken har hamnat lite snett i gällocket, därav det stora motståndet. Nu går allt åt skogen. Jag har ingen håv med mig. Dels för att jag inte anser att jag har plats för en stor håv och dels för att jag inte har några bra erfarenheter av håvning. När jag skall ta upp laxen sliter den sig naturligtvis, och lämnar mig kvar med kroken rätt i fingret med hulling och allt. Jag tycker jag känner igen det här. Jag har gjort det förr... Laxen var nog precis på minimåttet eller någon centimeter tillgodo, men det var en fet och välmående lax. En håv hade inte varit så dumt den här gången.
Där sitter jag med trassel och en krok i fingret, utan lax. Men det var en fin kamp. Vid prickgrund såg jag även flera laxar som var uppe och hoppade, men klockan var ganska mycket så det blev att trolla sig hemåt istället. Det var en 5-6 båtar till ute och trollade, och minst lika många som var ute och pimlade. Det gick nog bra, för senare iland träffade jag en som hade fått 71kg abborre!!! Jag hade däremot inga fler känninngar av fisk.
VattenTemp: 13 Vind: avtagande NO, vridande till N. molnigt.

Idag var trolling-förbudet i Säterholmsfjärden hävt. Eller som det heter "Klarälvens östra yttre fredningsområde". Detta gäller till och med 30 september. Så det var väl lika bra att pröva premiären. Men siktet var inte inställt på laxfisk idag, utan teorin låg på att de stora gäddmadamerna borde smyga upp mot grunden igen. 10-kilosgäddan hägrar mer än någonsin. Men för säkerhets skull dukade jag upp med en buffé som borde passa blanka som gröna. Till en början var det action hela tiden. Hade flera hugg på en Tomic, som jag har satt någon slags lättviktskrok på. När jag kände på spöt, trillade fisken av. Det kändes precis som om det inte var någon krok på överhuvudtaget. Ingen bra riggning med andra ord. Strax efter var en mås bakom båten och hämtade något som såg ut som en löja. Samtidigt började en rulle morra. Mås på kroken tänkte jag. Men måsen försvann och rullen fortsatte lugnt spinna ut lina. Det var istället en gädda på 3.5kg, tagen på en blågul sked i ytan. Sen mattades huggen av i takt med att blåsten lanade totalt. Hade ett "kliv-av-hugg" till på tomicen innan jag fick en minigädda på en slide-diver, med en grön sked. Det var en del småfisk på sina ställen. Speciellt runt Kammen. De sista timmarna var det enda som hände, att man var ute och förevisade den nya Forbinan. En otroligt snygg båt. Där får det plats många spöhållare! Den kostar väl otroligt många pengar också...
De var ett par stycken till som var ute och premiärtrollade i fjärden. Många abborrpimplare var ute också.
VattenTemp: 11 (12). Vind: avtagande NO. Lätt disigt.