Tillbaks till 2003

Att ha en hjälp-motor är inte dumt ibland. Speciellt inte när man har dragit ur startbatteriet till den stora motorn. Detta fick jag erfara idag. Det blev en 2.5 timmar lång hemresa i 3.5 knop. Håll i hatten!
Fisket var svårt till en början med ganska hård blåst. Men jag lyckades få en öring ganska omgående under medvindstrolling. Inga större problem trots den ganska grova sjön. 3,5kg. Efter att ha stångat mig runt och tillbaks i vinden, får jag ett rejält hugg på ungefär samma ställe som innan. Efter några långa rusningar närmar den sig båten och jag ser en riktigt grov stjärtfena i ytan som tillhör en lax. Nu har jag fått den nära båten och skall förbereda för håvning. Då knäcker den till och är borta. Andra fisken jag tappar på raken på den kroken. Det fanns bara en sak att göra. Krokbyte. Tur i oturen. Kroken satt bara kvar i det yttersta av fjäderringen. Ingen idé att spekulera i vikt. Hoppas att det var en vildlax, som skulle fått gått ändå. Kul fight var det i alla fall! Sjön mojnar och huggen likaså. Avslutar fisket med att ta en lax som är för kort, 46cm.
(Jag är lite sparsam med positioner, nu när Vänern Trophy nalkas.)
VattenTemp: 1-3. Vind: V-SO. Halvklart/Mulet.

En dag i tomköringens tecken. D har ingen bra trollingsvit. Helt blank Vänern och mycket båtar. Undrar om någon annan fick någonting? Han som körde omkring med mer än 10 spön torde ju ha haft större chans i alla fall. Räknade till åtminstone 15 spön i den formliga skogen av spön på taket och kring djupriggar. Sådär tycker jag om det.
Nåväl. Vi såg i alla fall jagande fisk i ytan, men tydligen dög inte vår cocktail idag. Varmt och gott var det i alla fall.
VattenTemp: 1-2. Vind: Vindstilla. Klart.

Idag skulle det bli en riktig påsksmäll var det tänkt. L och jag kom ut och hade grejerna i vid 8-snåret. Lottdragning gjordes om vem som skulle dra första fisken. Lotten föll på mig! Lite dåligt, som värd, att inte låta gäst-gasten dra första fisken, men jag var också sugen på att spräcka nollan för året så jag höll fast vid lotten. Redan klockan 9.00 kom första hugget. Det kändes att det inte var så stort som var på, men var det blankt? Jojomen det var det! Tyvärr för liten, bara 48cm, men dock en lax. I samma veva la sig Vänern spegelblankt i ett par timmar. Inget hände på den tiden, men när det började krusa sig lite efter lunch kom nästa hugg. Nu var det L:s tur. Odramatisk invevning följdes av en mer dramatisk håvning (Jag klantade mig lite), men till slut låg en lax på 4,6kg i båten. Det här var L:s premiärlax. Grattis! Tvärt emot rådande rön tog den i ett område med kallare vatten. En del nervösa måsar var också i det här området, men det blev inget mer. Varken här eller under resten av dagen. En del båtar ute, men inte alls så många som jag trodde det skulle vara. Hade förväntat mig en påskparad av trollare den här Långfredagen. L hade med sig en god gulaschsoppa. Trevlig dag på sjön.
VattenTemp: 1. Vind: NO-vindstilla-V. Klart.

Tomköring idag igen. Börjar känna igen det här nu...
VattenTemp: 0-1. Vind: SO. Halvklart/Klart.

Som ett salsgolv!

Ne-ej. Det ville sig inte idag heller.
När jag åkte ut i gryningen var det lite krusningar på Hammarösjön, men inget på Sätersholmsfjärden. Underligt tyckte jag. Men det var is! Ända upp till i höjd med Torrholmsgrund låg en isskorpa. Inte tjock, men man förstår att det är ganska kallt i vattnet. Väl ute blåste det lite lätt till en början, men sen la sig hela Vänern platt utan en krusning. Det är sällan man ser att det lägger sig så totalt. Nu skulle man kunna skylla på att det var för lugnt, men det var inte många dagar sen jag klagade på att det blåste för mycket, så jag väljer att inte göra det. Det går ingen nöd på en i det här vädret i alla fall. Hade trots allt ett påslag idag. Fick nöjet att drilla den i 30s. Sen tackade den för sig. Var nog ingen rekordfisk ändå.
VattenTemp: 0-1. Vind NO-vindstilla. Klart.

Nja. Gick ut från Karlstad idag. Med facit i hand skulle jag naturligtvis ha stannat i land. Men man kan ju aldrig veta. Fick ägna första timmen åt att vara isbrytare. Större delen av Hammarösjön var frusen. "Genvägen" vid Gerholmsrevet likaså. Till och med Söderändan av Märrholmen in mot Larbergsviken var frusen. När jag kom utanför Rävön la jag i. Nästa dråpslag: Det blåste betydligt mer än jag räknat med. Men jag stretade på och tänkte gå upp och runda Tenholmen på östra sidan, men se det gick inte. Där låg tjock-isen. Gick istället ut mellan Tenholmen och Lindön. Men här ute var det mycket isflak, som såg ut att komma från Arnön. Jag var inte sugen på att göra en Titanic så jag gick in i Säterholmsfjärden och kajkade igen. Men småningom la sig vinden så pass att jag beslöt att gå utanför Sätersholmarna ändå. Gick ut genom Söö-sundet och gick en sväng ut mot Hönan. En del is-sörja och isflak här också, men utan att utgöra några problem. Men icke ett liv idag. Såg 3 båtar till (4 med den som låg utanför älvmynningen på morgonen).
VattenTemp: 0. Vind: NO. Klart.

Trollingpremiär.
Jag slöt cirkeln så att säga. La i vid Grums, där sista turen förra säsongen gick av stapeln. Den något kalla morgonen plus att vattnet höll knappt plus, gjorde att saker och ting frös ihop. Men det är inget att skylla på. Det gick att bedriva fiske utan problem. Provade först ute på frivattnet, men lodet var ganska dött. Gick istället inåt, riktning Åsfjorden. Vid V:a Bärögrunden var det lite varmare i vattnet, men inget liv här heller. Det var först ner mot svartskär som det började hända saker. Mycket fisk och några rejäla "bågar" på lodet. En av dom högg på ett djupspö. En gädda. :-( 4,5kg. 3 båtar till var ute, så nu börjar det röra på sig.
VattenTemp: 0. Vind: NO. Klart.

Två veckor efter att Klarälven har rensat går slommen till enligt bondepraktikan. Idag var det 14 dagar sedan, så D och jag gjorde ett test. Och javisst! Slommen var här i allra högsta grad. Många stora var det också. Det sägs att dom stora kommer mot slutet, men jag vet inte. Det gick ganska snabbt att håva så vi bägge var nöjda.
Temp:0. Stjärnklart.

Årets sista(?) isfiskepass förlades till Ängsjön. Några rödingar skulle vara en bra final. Det började bra. Fick en abborre redan innan D hade hunnit tråckla i sina grejer. Sen blev det lugnt. Ända tills D börjar slita och dra, och får upp..... Ett hårband! Dagen blir lite trasslig på grund av blåsten (utegångsförbud i Borlänge). Ett tag blåste det så kraftigt så ytlagret på isen, eller vad man skall kalla det vi satt på, blåste bort. D drog några abborrar. En ganska fin, och jag lyckades till slut få en röding. Den var på gränsen till vad man bör spara, så den fick simma tillbaks.
Temp: +8. Halvklart.

Lillängshamnen är "open for business". Lite osäkert hur det ser ut utanför Långholmarna dock. Det ligger fortfarande en liten iskant ute i, så farleden går inte att ta. Men det handlar nog bara om timmar i den här blåsten innan allt är rensat.