Tillbaks till 2003

Skrinnade rätt ut från Bomstad. Målet var 13-metar´n som ligger närmare Korsön. Efter ett par råkpasseringar och ett närapå-pladask på en djupare snöfläck, kom jag fram. Efter ett tag började det nappa lite försiktigt. Den första jag fick upp var en halvkilos. Men sen gick det bara trögare och trögare. Fick dock upp ett par granna, men mest stötar och lyft utan krokningar. Det var mycket krångel också. Jag hade fått en snilleblixt att ha flätad lina på pimpeln. Tanken var god, och man kände minsta lilla napp och man hade verkligen närkontakt med fisken. Men sen gick det inte lika bra när linan låg i en fastfrusen klump bland alla minusgrader på isen. Många kasserade meter lina. Sen får jag ett monsterhugg som jag bara fick känna på några meter, innan den stack med mitt blänke.. Troligen en gädda. Kanske lika bra att jag slapp se den. Den hade ändå aldrig gått upp genom mitt 110cm-hål. Synd på blänket bara. Nu fick jag nog av både stället och stum-linan. Bytte både plats och lina, men det hjälpte inget vidare. Var ner till Torsviken och till Nordskär. Vid Torsviken fick jag en liten parvel och vid Nordskär fick jag 3 granna. Det blev allt som allt 6st med hem. Det blev 15km på skridsko idag.
Temp: -7 (-4). Mulet/dimma.

Idag var L och jag till Ängsjön för att fiska röding. Vi tänkte ladda med Gretas vida berömda våfflor när vi skulle köpa fiskekort i Rokkmakkstugan. Tyvärr hade Greta gått och fått en infarkt, så våffelförsäljningen låg nere. Men Greta skulle snart stå vid våffeljärnet igen var det sagt. Fisket började okey med att jag fick en röding ganska omgående. Den var bara ett smolt, men det kändes som att det fanns fisk i alla fall. Det var väl 15-20 stycken till förutom oss som testade lyckan. Efter några förflyttningar med en abborre i bagaget, fick jag till slut en fin godkänd. Lite smolk i bägaren blev det när man såg att den hade en nätmaska inskuren i kroppen. Förvånansvärt att man får lägga nät i en sån sjö överhuvudtaget. Rödingen finns under bilder, med maska och allt. Innan det var dags att ge sig hade det blivit en abborre till och även några små rödingar.
Temp: -1. Sol.

Var idag utanför Bonäsudde och prövade. Det är inte varje vinter det är möjligt. Rena polarexpeditionen att ta sig ut till pimpelis. Först packad is som var "knycklig" att gå på. Sen isflak som låg staplade och gled åt alla håll när man gick på dem. Men utanför låg den, blankisen. Det var tydligen här man skulle ha varit igår och åkt skridskor. Men vad fick man för sina ansträngningar? Inte ett napp. Efter två timmar i "döda havet" bestämde jag mig för att ändra position. Åkte till Lillängen istället. Här var också packis, men det gick att hitta platta ställen att borra på. Efter en lite trevande början med en i varje hål , fick jag igång dom i några hål. Men det var inga stora bestar. Totalt 15-20st.
Temp: -3. Mulet.

CC och jag var ute på Kattfjorden och åkte skridskor. Dålig skridskois. Under fikat skickade vi ner några blänk. Några napp och en abbis som kom upp på isen.
Temp: -2. Mulet.

Drog på mig skridskorna och från Bomstad åkte jag till grundet utanför Långudden. Det blev lite kryssande mellan snöfläckarna, men det fungerade bra trots allt. Gick fram över grundet och fick en här, en där. Precis lagom så man inte tappade modet, men samtidigt tog sig iland utan att armarna behövde växa 2 dec. Det blev 10-15st. De flesta av fin matstorlek. En grann på halvkilot. Innan jag gav mig prövade jag utanför Bomstad. Några stadiga stötar, men ingen som ville med upp. Lucian, vindkraftverket på Boholmen, stod helt still och röken, förlåt vattenångan, från Skoghall steg rakt upp i strålande sol.
Temp: 0(?). Sol.

Behövde åka till Torsviken för att bättra på självförtroendet efter de senaste turernas usla resultat. Tidigare turer har ju varit bra hit. När jag kom ut satt redan T-T-A på isen. Men det skulle visa sig vara väldigt trögt. Små försiktiga napp. T-T-A bröt strax före lunch för att rigga för gösfiske på Alstern. Jag stannade kvar några timmar, men abborrfisket släppte aldrig. Totalen stannade på c:a 15st. Ingen storlek att prata på heller. Jag åkte och tittade till gösfiskarna på Alstern efter detta, och jodå, de hade fått en gös. Jag prövade några abborrhål här också, men inte en känning.

Gick på isen vid Inre Sållaren. Hade lånat en spark för att kunna fiska av de stora ytorna där bättre. Tanken var nog god , men det var inget sparkföre, så det blev tre gånger så jobbigt att släpa runt på denna. Fisket var så dåligt så jag ids inte ens kommentera det. Varmt och jobbigt.
Temp: +2(?). Sol.

D och jag satt ute på Örsholmen och grillade korv och drack öl. Satte ut några angeldon samtidigt. En fällning, utan krokning, blev resultatet.
Temp: Någon minus. Mulet.

Idag skulle Randviken få sig en riktig genomkörare. Gick omkring och testade på olika djup, men det var bara bredvid en råk som det nappade. Denna råk började att "blöda" när jag satt bredvid. Effektfullt med egen fontän, när man fiskar. Det mesta var smått. Men idag passade det bra, eftersom jag behövde betesfisk till angeldon. Fick bara 6st som var värda att filéa. En av dessa blev förevigad av en gök som var ute på isen och fotograferade. Det var nästan så man inte vågade rensa den, då den blivit kändis. Det var en del "kôtterier" ute på isen, men det var bara ett gäng som var halvvägs bort till Skoghall, som satt någorlunda still.
Temp: c:a 0. Mestadels klart och soligt.

Tillbaks på Grumsfjorden. Efter en trög start fann jag på dom. Men det var mestadels smått. Bara en handfull som höll "stekpannestorlek". "Di Store" lyste med sin frånvaro. Det verkade inte vara några större för andra heller. Till en början var det ganska mycket folk på isen, men de försvann ganska snabbt.
Temp: 0. Mulet, duggregn/snö.

Var på Örten. Bara smått och en gädda. Enda positiva var att det verkar som småabborrarna har tagit till sig vår nygjorda vase. Fick några stycken när jag prövade i närheten. Men resultatet var så pass dåligt att jag beslöt att åka tillbaks mot Karlstad igen. Prövade vid Skutberget, men här var det totalt tvärdött. Inte ett napp!
Temp: -3. Mulet.

Var idag till att börja med på Larbergsviken. Ett par knappt godkända och några yngel. Små, små försiktiga napp. De verkade inte vara alls på hugget idag. Ett rådjur kom ut på isen och verkade inte vara alls rädd. Efter ett tag bytte jag ställe till Lövnäsviken. Jag mötte en pimplare som gick in när jag kom. Han hade samma erfarenheter som mig på Larbergsviken. Men jag gick i alla fall ut och prövade. I ett hål fick jag två stycken. Det var allt. Lite halvsatsning kändes det som idag. Hade en liten radio med och lyssnade på Svenska Rallyt.
Temp: -2. Mulet, snö.

D, T-T-A och jag var till Gapern idag. Vi satte några angeldon. Två fällningar blev det, med resultatet en 2 hektos gädda. I ärlighetens namn var det väl gösen vi var ute efter, men det verkade surt och grinigt. Det märktes även på abborrmetet. Några tusenbröder, en godkänd och en mört! Naturligtvis stoppade jag ner mitt favoritblänk rätt ner i gapet på en gädda också, så jag blev av med det. Det blev rejält med motion i alla fall när man pulsade i den bitvis hårt packade snön.
Temp: c:a -5. Snö, sen uppklarnande.