Tillbaks till 2003

2003-06-29 - 2003-10-01
Fisket kommer att ligga på en lågnivå under perioden p.g.a resa. Men när vattnet börjar bli "laxtemperatur" är jag tillbaks igen.

C.C och jag var ute för att pröva abborrarna ute på grunden. Hönan, Måns-Bengts och 9-metarn utanför Tenholmen besöktes. Inget vidare tryck, men några abborrar blev det. Ingen storlek att tala om. Hade telefonkontakt med D och H från Boktjärn. De hade fått en del öring. Största på c:a 7-8 hg.
VattenTemp: 17-18. Vind V, c:a 4-5 m/s.

Satt och tog en öl i goda vänners lag på Ankdammens uteservering i Inre Hamn i Karlstad. Föreståndarna för restaurangen hade inhandlat ett par metspön på BilTema och satt och metade på gårdagens räkor vid kajen. En och annan kraftig mört synade bryggan, men troféfisken för kvällen blev en sutare(!!) på c:a 1-2 kilo som inbringade applåder från ölhävarna. Fisketurismen kanske kan få ännu ett tillskott, i.o.m. city-fiske, med öl och netspö i hand?

L och jag till Örten med siktet på gös i kvällingen. Vi tänkte meta på levande agn innan vi skulle dra Vobbler. Men metandet efter småfisk till agn var otroligt trögt. Det här visade sig vara trenden för kvällen. Ett väldigt trögt fiske. Ingen art ville komma till tals på allvar, men vad som var mest påtagligt var att inga gäddor kom och hälsade på. Vi började älta teorin om "svallkött". Under korta perioder kom dock nappandet igång. Det var L som var Kungen för kvällen. Han slog mig på fingrarna på alla fronter. Mete, spinn och jerk. Jerk med Skitter-Pop visade sig vara bästa metoden för kvällen men vad som kunde luras upp var bara smått och ingen gös blev det på hela kvällen. Ett tiotal matabborrar blev det i alla fall och en del gäddor, bara slipsar allihop. Men det var en grann kväll med solens längsta strålar, där vi såg en älg som tog sig ett dopp i kvällssolen.

CC, Jag och ASET var ute på vad som var en båttur med glassätning. Inga fiskegrejer var med. Vi åkte runt Nabben och mellan Långholmarna. På väg tillbaks såg vi ett enormt tärnslag inne i Sätersholmsfjärden. Det visade sig att det fanns två pimplar med i alla fall. Vi prövade i 20 minuter och fick 10-15 abborrar, men dom var inte så på gång som man kunde tro med tanke på vad mycket tärnor det var. När vi skulle ge oss får jag på något tungt och är övertygad om att det är en stor gös. När jag får upp den närmare båten börjar det kämpas lite mer och jag börjar istället ana gädda. När vi får syn på den ser vi att det är just en gädda. Den kommer i båten snyggt och prydligt och får sen gå tillbaks. Den vägde gissningsvis 4-5kg (ingen våg med).
VattenTemp: 16. Vind: V, c:a 4-5 m/s.

Jag åkte till samma spot som vi var till häromdan (030616). Den första halvtimmen var full av "gösstötar" och en landad som var precis på gränsen, så den fick simma tillbaks. Hade en riktig bamsing på, men den slet sig. Sedan verkade gösarna försvinna, men abborren tog vid. När en front sedan gled in slutade allt. Fick dock en liten gös till, men det var också det enda. Sparade ett tiotal abborrar som säkert kommer glädja grannarna. Några abborrar tagna på jigg, resten på pimpel och blänk.
VattenTemp: 16. Vind: SV, c:a 5-6 m/s.

C.C och jag tog en kort kvällstur för att kolla om det fanns någon färdiglekt gös bortåt Kärrholmen. C.C var snabbt i med pimpeln medan jag skulle krångla till en riggning med flöte och dead-bait (slom). Abborren var rejält på hugget så C.C hann knappt få ner blänket förrän det var dags att dra upp abborre. Efter ett tag meddelas att något större sitter på (jag har fortfarande inte fått i grejerna). Upp kommer en gös i matstorlek. Abborrhivandet fortsätter. Mitt mete är lika tvärtdött som betet i slutet av linan, så jag ger mig också in i pimplandet och får även jag ta del av abborrjagandet. Ibland dessa känner jag att det sitter en trolig gös på. Visst. Även denna en fin matfisk. C.C fortsätter att dra abborrar, även om inte lika frekvent som när vi började.
Vi avslutade med att ta en mindre gädda i älvmynningen.
Dagens kommentar, när C.C hade fått upp och krokat av gösen, och abborrarna fortfarande är i jagandet: -Är det dags för fika nu?
VattenTemp: 16. Vind: V, c:a 3-6 m/s.

Ett par timmars sömn bara, för att sedan upp i gryningen gå på det igen. Den här gången med levande mört och löja riggade med flöte. Fick två fina abborrar när jag släpade vobbler på väg till den tänkta fiskeplatsen, så det verkade lovande. Men ack så trögt det var med mete och spinn idag. Fick till slut en abborre på "Skitter-Pop" och lite senare en gädda på metet. Gårdagens halvljumma kaffe var inget vidare heller....

Ville pröva trendfisket, Sink-&-Draw i Örten. C.C var med och hjälpte till att dra upp lite småfisk till agn. Fick en abborre och en gädda på S&D. Inget på något annat (jigg), så det fungerade väl bra. Däremot tyckte jag det var svårt att märka nappen. Abborren hade hunnit svälja så långt att jag var tvungen att rensa den för att få ur kroken. C.C var frusen och hoppade av innan skymningen. Jag bestämde mig däremot för att göra ett försök på gösen. Efter bara ett par minuters körning på "Gösavenyn" får jag en gös på 1,8kg. Kanske gösrace ikväll? Men det blev bara en liten gös till. Hade många napp dock och flera abborrar och gäddor, så det var en kul kväll.

Feskeböxa-sajten firar ett år på nätet.

Tack alla som varit inne och sporrat till uppdateringar!

4018 unika besökare har det blivit på det året. Inte dåligt för att vara en glad amatör, både på fiske och hemsidesnickrande.
Extra kul att vi gick över 4000 besök just idag.
Skitfiske!

Var ute och drog några repor i älvmynningen, med förhoppningen att få någon gös. Efter att ha dragit 4 snipgäddor prövade jag att jigga lite istället. Effektivt, men tyvärr hade jag glömt tafsarna hemma så jiggarna försvann snabbt i gäddgap. Får väl erkänna att en försvann i ett bottennapp också. Hade på något lite större som man kunde misstänka var en gös. Men den spottade jiggen så vad det var får jag aldrig veta.

Var ute för att sätta punkt för vårsäsongen. Körde från Bonäs ända upp till Alfhilds och tillbaks till Pricken. Resultatet blev 3 gäddor på hela dagen. Två på ett dubbelhugg. mellan Alfhild och Klacken. Största c:a 3-4 kg. Hade alla möjliga problem man kan tänka sig. Bland annat voltande uttrar, djupparavaner i motorn och beten som fastnade i själva uttern. De flesta problemen kunde man nog skylla på att det blåste betydligt mer än de 1-5 sekundmetrar som var utlovade för dagen.
VattenTemp: 11-14. Vind: S. c:a 4-8 m/s. Uppklarnande - Klart.

L och jag tog premiären på Ö:a Örten. Det innebar också premiär för L:s hemsnickrade portabla ekolod. Det fungerade suveränt. Fästet kanske skall finslipas lite, men det hängde med utan att vibrera i alla farter. Lite förhoppningar fanns att fånga gös idag, men kanske framförallt att komma i kontakt med grov abborre. När vi kom ut till talludden var abborrarna rejält igång och jagade. L lyckades få en på första kastet. Vi körde med jiggar nästan uteslutande idag. Under några hektiska minuter drog vi några granna abborrar, men jagandet dog av ganska snabbt. Resten av kvällen blev lite ströfisk. Både abborre och gädda. Fick en gädda på 3 kg vilket är klart över medelvikten i sjön. Den bjöd upp till en riktig kamp och ville inte in i båten. Men till slut fick den komma in och vägas innan den fick simma tillbaks. När det började skymma prövade vi att köra efter gös, men det blev ingen. Bara några gäddor och någon abborre.