Tillbaks till 2003

UB och jag tog en kort kvällstur. Vi la i vid ostmärket-sydväst-om-Bonäsgrundet-utan-namn. Vi såg ett mås/tärndyk vid hönanäggen och strök förbi, men det fanns ingen huggvillig fisk där. Gick söder om Storgrund och här fick vi en gädda. Knappa 3kg. Strax efteråt får vi ett till hugg. Det är litet och går djupt ända in till båten där det är tack och hej. I efterhand kanske vi skulle ha luggit och pressat här, för det blev inget mer på hela kvällen. Men vi var mest ute och skvalpade och drack kaffe. Bägge huggen kom naturligtvis på slommen.
VattenTemp: 9-10. Vind: S-SV c:a 5-7 m/s. Halvmulet/dis.

D och jag var upp till L i Sunne för att kolla på Kenny och Indy500. Vi var lite tidiga så jag initierade en halvtimmes spinnfiske i Rottnans mynning. Vi skulle pröva min hemmagjorda Jerk-wobbler bland annat. L och jag stod och kastade och D tittade på. Wobblern funkade fint. Efter ett tag ger jag spöt till D. Gäddkungen behövde bara 3 kast innan en präktig gädda satt på kroken. Tyvärr fick vi inte landa den för beteslåset rätades ut! C:a 5kg mätt med ögonmått.

Regn och blåst var utlovat för dagen. Perfekt att ta en trollingrepa. D hade beställt lax, så han fick drilla ända tills det blev blankt. Vi kom ut och la i utanför Söökojan. Siktet var inställt på "LaxStrada", där jag hade blanka kontakter senast. Strax före Hönanbojen får D drilla dagens första. En gädda. Strax efter bojen ser vi en tankbåt som är på väg ut ur Karlstads hamn, så vi väjer ner och känner oss säkra när vi ligger "innanför" hönanbojen. Vi tycker den har lite konstig kurs. De stora frakt- och tankbåtarna brukar alltid gå utanför hönan, trots att det är ett mittledsmärke, men den här såg ut att ha kursen innanför. När den kommer närmare viker den av ännu mer mot oss och kommer definitivt att gå väster om hönan. Tankern stryker till slut något hundratal meter bakom oss. Kändes lite som att bli jagad av en galen kapten. D fortsätter att dra gäddor, men vi når till slut ut till dom tänkta platserna. Det har börjat regna och blåser upp ganska snabbt. Inga blanka har vi stött på. Bra med betesfisk, men ingen kontakt. När D håller på och drar sin femte gädda kommer en stor våg som håller på att slå in i båten. Detta tar vi som ett tecken och ger upp. Ingen blank för D idag heller. Men han fick 5 gäddor ;-)). Den största c:a 4-4,5kg. 4 av 5 tagna på slom! Ändå hade vi bara slomtackel på 25% av spöna.
VattenTemp: 6-7 (8-9). Vind: O c:a 5-9m/s. Påmulnande, regn.

Hade enorma problem när jag skulle lägga ut idag. Var nära att ge upp innan jag ens hade börjat. Var i och för sig ökande vind, men inte så att det borde innebära så stora problem som jag hade. Det var någon konstig kort och krabb sjö som gjorde att man kastades fram och tillbaks. Fick trots allt ut grejerna och mitt i allt kaoset löser ett "slomtackelspö" ut. Upp kommer en abborre som knappt är större än slommen. Till slut börjar det regna också plus att en gädda snor en plugg 1dm från håven, så jag börjar misströsta rejält. Men som i ett trollslag spricker himlen upp, sjön blir "normal" och ett spö med slomtackel sticker iväg. Ser tidigt i ett hopp att det är blankt. På något konstigt vis lyckas den hamna på utsidan av uttern och går framför densamma. Men jag lyckas få in den till båten utan att göra spindelväv av de andra linorna. Efter lite tjurande nära båten är det dags för håvning. Kroken fastnar i håvnätet med fisken utanför. Det blev till att göra en Gladh insats och ta ett stadigt tag i stjärtfenan och lyfta in den. Väl i båten visar det sig vara en klippt lax på 6,2kg. Nytt årsbästa! Det är mycket småfisk i området och lite kallare vatten så jag snurrar lite. Efter ett tag rusar samma spö med slom iväg igen. Och det är ingen dålig rusning! Efter ytterligare ett antal rusningar efter den första, är den helt nära båten.. Det är en lax. Större än den förra. Men plötsligt släpper den. Satan! Jag tror det var en "vilding". Hur stor vet jag inte, men större än 6,2 i alla fall. Tack för fajten, välkommen åter!
Naturbete á la slom firade stora triumfer idag. Förutom dom blanka kontakterna fick jag 4 gäddor och 3 abborrar.
VattenTemp: 6-7 (8). Vind: S. Halvklart/regnskurar.

Hugg inom första timmen skulle vara bra tyckte jag. Hade satt kurs mot Härö. Efter lite drygt en timme kom första hugget. Gädda. När jag kom igång efter denna får jag dubbelhugg! Två gäddor till. Så höll det på resten av dagen. Fick 6st totalt (Höll räkningen idag). Alla mellan 3-4kg. Var upp till Härö Nygrund, Hovahall och Härögrunden, men det var bara grönt. Såg i och för sig en liten blank i ytan bara några meter från båten utanför Härö, men som vanligt när man ser dom hugger dom inte. Hade många påslag också. Bland annat en rejäl rusning när jag höll på att ta upp utanför Bonäsgrundet. Fick bromsa rejält för att undvika rulltömning, men då stack den. Kände att den hade tagit wobblern också. Gäddmormor skar av linan naturligtvis, tänkte jag. Men det var beteslåset som hade rätat ut sig. Får skylla mig själv. Det kostar att ha dåliga beteslås. Som grädden på moset fick jag en abborre idag också.
VattenTemp: 7-10. Vind: SO. Uppklarnande.

När jag kom ut på morgonen blev jag rejält duschad. Men det gav sig och småningom blev det riktigt fint. Omgående får jag ett hugg på ena slomtacklet. Men det blir inget av det. Tar dock upp och kollar hur slommen ser ut. Orörd. Men däremot sitter det ett gäddfjäll på ena kroken. Det satte trenden för dagen. Vet inte hur många gäddor jag fick och hade på. Dom var helt galna idag. Ingen storlek var det heller. Största 3,5kg. Tyvärr slukade dom allt som kom i deras väg. Inklusive mina slomtackel och en 737-plugg. Det var som värst på morgonen utanför Fiskvik. Jag hade ett påslag som jag inte var säker på så jag snurrade lite grann, men det blev bara grönt och bortrövade grejer. Gick upp mot Prickgrund för att leta efter Di Blanke, men det var bara grönt här också. Fick fly ut mot friare vatten och då lyckades jag köra ifrån dom. C:a 2 distans öster om Prickgrund hugger en yster lax. Efter hugget sticker den som en missil rakt upp i luften. Under drillningen är den mer i luften än i vattnet, tills jag tyckte det fick vara nog och håvade in den. En 61 cm:are. Hade många påslag och nafsningar, men det är svårt att sia om vad det var när krokodilerna var galna.
Det märks att det börjar bli varmare i vattnet. Fick säsongens första trolling-abborre idag.
VattenTemp: 6-8. Vind: vridande - S. Regn/sol/dimma.

Stod i valet och kvalet om jag skulle åka ut idag. Följde blåsutvecklingen noga och kom fram till att jag skulle göra ett försök trots allt. Åkte upp och la mig norr om Ö:a Söö för att få lä och kunna lägga ut i lugn och fred. När allt var utlagt satte jag kurs mot sundet mellan Lindön och Tenholmen. Hade riggat med naturbeten idag. Det vill säga några infrysta slommar. Slommen satt i en nossked, typ Anchovy special. Jag satsade två spön på detta. Ett efter en dipsy och en dodger på c:a 10m. Det andra efter en 50g Kusamo på utterlinan. Efter att ha fått en gädda på c:a 2,5kg inne i Fjärden satte jag kurs mot Härliga Härö. Mellan Timmerkoja och Härö får jag ett napp som inte löser ut. Den kändes väldigt liten, men när den kommer in i båten är den ändå 55cm. Lagom matfisk till höstfisket. En ytligt fiskad Conrad var det som smakade. Samma som gäddan tog f.ö. Jag pressade i området ett tag, men inget mer blev det. Satte istället kurs mot Storgrund. När jag kom väster om Storgrund skriker ett djupspö som det sitter en flutter på. Efter en kontrollerad drillning och håvning ligger en 6kg lax på durken. Äntligen, efter alla för små och fettfeneförsedda som det varit ett tag! Direkt när jag kommer upp i fart igen sticker ett ytspö och jag börjar ana brakfiske. Tyvärr är det en gädda i samma storlek som morgonens och inget mer blankt blev det. Slommen förblev orörd idag. Dock så var det spöna närmast som di blanke nappade på. Kanske fungerade som lockmedel? Jag ger det väl ett par chanser till ändock. Kör nog för fort för det fisket tänker jag.
VattenTemp: 4-6. Vind: S. Soligt.

Vänern Trophy dag 2. Tre dubbelhugg före lunch, för att sedan gå in i vikar och bättra på vikten med lite gädda, var målsättningen för dagen. Inte sänktes ribban när vi hade hugg redan innan alla spön var ute. Det var Den Stive som hade fallit en liten öring i smaken. Brydde mig inte om håven så den trillade av på relingen. Max 35cm var den. Vår varmvattenfläck som vi hittade igår söder om hönan hade blåst bort. Timmarna gick och vi började rikta in oss på två trippelhugg istället. Till slut är det någon mer som gillade Den Stive. När den kommer nära båten började den härja runt propellern så det slutade ju med att den stack. Förhoppningsvis oskadd. Den var nog också för liten, men den här hade det varit trevligt att ha i båten för kontrollmätning. Sen hände inget mer utan den första blankade tävlingen var ett faktum.
Brydde mig inte om att vänta på att all gädda skulle vägas in för att se prisutdelningen utan åkte istället hem och såg Sverige få stryk av Kanada i Hockey-VM. Örebroarna vann före Full Frys
VattenTemp: 3-4. Vind: S-SO. Klart.

Vänern Trophy dag 1. Mer eller mindre storm var utlovat. Men när vi åkte ut blåste det nästan ingenting så vi behövde inte ta till reservplanen som var att gå i Kattfjorden för att ta lä, utan vi åkte ut på frivattnet istället. En del gammal sjö var det i och för sig. Dock inte lika mycket som det "borde" varit med tanke på att det blåst i flera veckor. Redan inom en timme efter att allt var utlagt kom första hugget. En rejäl fajt utkämpades med en rulle som tidvis bara stod och skrek. Häftigt! Tyvärr visade det sig att det var en fettfeneförsedd lax som direkt fick friheten åter. En ungefärlig vägning och mätning visade dryga 5kg och c:a 73-75cm. Men fajten fick vi behålla i alla fall. Strax därefter tväröppnade sig vinddörrarna på Vänern och resten av dagen utspelade sig i vindar mellan 7-12 m/s. Men det var skönt att hitta fisken direkt så vi låg och pressade här resten av dagen. Det resulterade i ett "kliv-av-hugg" plus en för liten öring på 43cm som inte ens löste ut. Alltså inget invägt idag.
Otroligt många gäddor vägdes in. Vet inte om det var en följd av att båtar gick nära land för att ta lä eller om man körde taktiskt för att samla poäng i Lake-Touren som VT är en del av eller om man helt enkelt hamnade i "gäddstim". Största lax var 7040gr och största öring någonstans runt 5200gr. Största gädda knappt 10kg.
VattenTemp: 3-4. Vind: SV. Klart/Halvklart.

Den ena prognosmakaren lovade storm. Den andre vindstilla. Naturligtvis litade man på den "givmildaste". Sanningen var väl någonstans mittemellan. Det gick dock mycket sjö, så det var svårt att bedriva fiske. Bra i och för sig att få testa grejerna i rejäl sjö. Inga voltande uttrar. Till slut blev det dock lite för "bra". Vindar på uppemot 11 m/s. Trots detta lyckades jag i alla fall få en gädda. Inget blankt tyvärr. Vad gör jag för fel?
Såg ett bra fiske program på TV igår. SVT:s vildmark fiske, om ett par som var på romantisk (?) resa på 900m höjd och pimplade röding. Killen fick en grann röding som växte allt eftersom han berättade. Ett år senare hade rödingen växt från 1,2kg till 2kg. Var det ironi, eller är vi fiskeidioter så moraliskt förtappade?
VattenTemp: 2-4. Vind: V-SV. Klart/Halvklart och sol.

Var ute en kort sväng i Sätersholmsfjärden för att prova utter-körning. Resultatet av åtskilliga timmar i snickarboden och på Biltema skulle nu sättas på prov. Fungerade klockrent! Uttrarna gick lite som skadeskjutna änder, men det går nog att justera. Inte nog med detta. Jag lyckades få fisk också! En slemmig gädda på 3,5kg, full av iglar. Enormt med fisk på lodet. Kan ha varit lekande abborre?
VattenTemp: 4-6. Vind: SV. Mulet och regn.

T-T-A skulle ta en kvällstur för att lätta på den värsta abstinensen. Jag fick följa med som gästgast. Det resulterade bara i en gröngöling på c:a 2kg och något mer påslag men utan att lösa ut. Mycket betesfisk och en del stora böjar på lodet, men det verkade lite tjurigt.

En fin dag på sjön. Alltså ingen fisk idag. Hade ett påslag, men det blev spottat innan jag ens hann reagera. Mycket gammal sjö, så det guppade lite till en början. Men jag gör som Elofsson och gänget, skyller på att jag är hårt nertränad för att toppa under Vänern Trophy.
VattenTemp: 1-2. Vind: SO-S. Uppklarnande.