Tillbaks till 2003

D och jag hade planerat för lite soft angeldonsfiske på Rommen. Mörtsugorna var tomma när vi kollade dem (dom åkte upp för säsongen också). Men det skulle inte innebära några problem ändå. Rommen brukar vara ett "säkert" ställe för att pimpla agn-fisk. En halvtimme brukar räcka gott för att få en dagsförbrukning. Men det skulle visa sig var otroligt trögt idag. Var tvungen att ta fram alla trick i boken för att få några överhuvudtaget. Som mest hade vi igång 7 don. Resultatet av dessa blev 6 fällningar. 3 landade gäddor (1-2kg klass allihop) och en abborre. Pimpel-abborrarna var otroligt tröga idag. Lyckades få upp dem ända upp i hålet så jag såg vad dom höll på med. Lite sömndrucket tittade på blänket och stötte till, mest bara av ren nyfikenhet. Vi fick dock några fina borrar (naturligtvis, eftersom vi ville ha små). 2 st på c:a halvkilot.
Temp: +(+10). Klart, sen mulnande.

Åkte till Bottenviken på morgonen. Parkerade vid Lerviken, för att ta mig till fots ut i sundet. Halvvägs stannade jag för att vila och samtidigt kolla isen. Det såg inte muntert ut. Bara den övre ytan var bärande. Resten var ren pip-is. Med tanke på att det var utlovat +10 och sol, tog jag det säkra före det osäkra och åkte till Skattkärrsviken istället. Här var det bättre is. Det nappade ganska bra, men däremot fick jag bara 1, max 2 i varje hål. Så, många hål blev det. Men de flesta höll hygglig storlek i alla fall. Tog med ett 15-tal hem. Det här var nog sista turen på Väner-isen för i år. Synd att det inte blev någon sik den här säsongen.
Temp: +8. Till en början dimma, sedan uppklarnande med sol.

Lillängens yttre ramp är uppiffad. Det låga vattenståndet har gjort detta möjligt. Den som har riktig klåda kan till och med doppa ned aktern och puttra igång motorn. Men om vattenståndet förblir lågt kan det bli gränsfall på den här rampen. I, går bra, men det kan bli tuffare upp.

Under skidresan till Trysil passade jag på att ta en fiskedag för att försöka få några rödingar. Trysilområdet har c:a 60 vattendrag som gäller under ett enda fiskekort och några privata sträckor. Jag valde Glötsjön, 823 m.ö.h. Hade lite farhågor för att inte isborren skulle räcka till, och det var befogat. 1m+ is, men borren räckte precis. När jag kom upp var det redan 2 gubbar ute. Innan jag hade hunnit borra första hålet kom en av dem sättandes i raketfart på löparskidorna mot mig. Har jag hamnat på ett privat vatten ändå? Tänkte jag. Men det visade sig att de hade åkt ifrån maggotsen hemma. De fick lite maggots av mig och blev helnöjda. Under dagen fick jag 3 rödingar. 2 var matfiskar och en som var för liten och fick gå på tillväxt. Sjön skulle innehålla öring också, men av dem såg jag inte skymten av. Norrmännen fick inget. Kul att slå norrmännen på hemmaplan. :-))
Temp: +4. Halvklart.

Vindmätaren ur funktion!
Vind mätaren uppe till höger fungerar inte (030319:13.45). Detta gäller även för www.energi.hammaro.se och www.skoghall.com . Lita alltså inte på denna! Klockslaget skall aldrig vara mer än en timma gammalt (2h under sommartid).

Var till Lungen. Konstig fiskedag. Började bra med en i första hålet. Sen hände ingenting, ingenting, ingenting tills det "toknappade" i ett hål. För att ge sig några minuter senare. Samma cykel gick runt 3 gånger. Det blev en del granna. Bl.a en halvkilos. Det blev emellertid några små emellanåt också. Men mestadels dött tills det drog igång rejält i några minuter. Fick en snorgärs också och den, vad det har blivit, obligatoriska gäddan var framme och högg idag också. Men idag lurade jag upp den utan att den snodde blänket. Vägde c:a 1,5-2 kg.
På hemvägen tittade jag till gösféskarn (D) som satt på Alstern. Han fick inget under den timmen jag var där.
temp: +10. Halvklart.

Skulle egentligen varit en skridskotur på Örten. Men isen var oåkbar, plus att jag hade glömt kängorna. Turen las om till fisketur istället. Ett gäng tusenbröder blev resultatet.
Temp:+8. Klart, soldis.

D och jag till Värmeln. Vi hade med oss utrustning för angling. Två fällningar på en jättemört 3m under isen. Ingen fisk, men mörten hade ett rejält bett över ryggen. Annars var det "stor-abbborr-garanti" idag. D fick väl en skaplig på pimpel så garantin föll aldrig ut. Annars var det mest smått, med väldigt få napp. Men en strålande dag var det. Man ska inte klaga, men det var nästan på gränsen till för varmt. Dessutom nästan vindstilla. Så nu går man runt med en röd snok.
Temp: +8. SOL.

Förhoppningar fanns att åka ut till västra sidan Hammarö idag igen. Speciellt efter att ha hört dåliga rapporter från Kattfjorden. Men med blidväder och nordlig vind på 10-15 m/s var inte detta något alternativ. Så jag hamnade på....... Kattfjorden! Noterade nog mitt personsämsta. I alla fall vad det gäller vintermete. Lyckades fiska bort 2 krokar på 2 napp. Inte en enda fisk på hela dagen.
Dramatik ute på isen. I snålblåsten där jag satt vid Norrskär hade jag en annan kille (som drog abborrar) några hundra meter bort. I ett obevakat ögonblick stack hans spark iväg i vinden. Han sprang efter den och tog in några meter. Men när han var 2 meter ifrån den, drog den ifrån igen. Kurs Onsösundet. Ganska snart försvann den i horisonten. Killen ger sig iväg efter sparken, där all utrustning också fanns, och försvinner också snart i horisonten. Många timmar senare kommer han tillbaka. Med spark och all utrustning. Sparken hade tydligen ändrat lite riktning och istället för att gå ut mot öppna Vänern, strandat på ostspetsen av Onsön. Tur i oturen till slut.
Temp: +7. Klart-halvklart.

Planerade att åka till Ö:a Örten för att sätta don och ismetespön för att kanske kunna få en gös. Det började inte så bra. När jag tömde mörtstugorna var det bara 1 mört i dom. Det fick bli att åka hem och tina några småabborrar i micron, som jag hade infryst. Prövade i söderändan, strax utanför utloppet i 2 timmar. Resultat: 1 fällning utan fisk. Ingen känning på abborrpimpel. Flyttade mig lite längre norrut, där L fick sin stora gös i somras. Här blev det ingen fällning. Hade däremot en stor gädda på, på pimpelblänket. Kanske sjö-bästa? Jag kände dock att linan gled i käften på den. Och mycket riktigt tog den blänket och stack när jag satte lite press på den. Ingen abborre heller.Börjar bli många blänk som sitter i gäddkäftar den här säsongen. När jag hade gett upp ismetet åkte jag till norrändan. Var lite desperat, eftersom jag inte hade fått en enda fisk. I norra änden prövade jag gamla kända ställen och lyckades i alla fall få några stycken, så jag kunde bege mig hemåt i lugn och ro. Det mesta smått.
Temp: +5. Mulet.

D och jag var tillbaks på Grumsfjorden igen. En summering skulle kunna vara stendött, men vi fick faktiskt några stycken. Små med väldigt försiktiga, och långt-emellan-napp. Vi beslöt därför efter ett par timmar att byta ställe till beprövade Storgrund utanför Hammarö. Direkt vi kom ut fick D en skaplig abborre. Här ingicks en överenskommelse, som gick ut på följande: Den som fick en blank eller en gös skulle få inkassera en back öl av den andre. En klausul las till denna också. Fick man en gädda skulle man få "böta" ett sexpack. Sen hände inte så mycket mer. Efter många, många hål utan ett napp får jag till slut ett stadigt hugg direkt jag släpper ner blänket. Nåt tungt sitter på och jag ser redan det högtidliga överlämnandet av ölbacken. Jag ser en ljus fisk komma upp mot isen och sen sticka iväg under isen, under min stol. När jag väl får in den i hålet är det naturligtvis en gäddkäft som gapar mot mig. Jag får upp gäddan till slut efter lite prickskytte mot hålet. Den väger troligtvis runt 3kg. Kanske 4. Den har en riktig isterbuk och ser ut som en ballong. Hade varit intressant att se vad den hade i magen, men jag kände inte för att släpa runt på en gädda i motvinden, så den fick simma tillbaka. Ett sexpack fattigare! Efter många, många hål till hittar jag slutligen på abborrarna och börjar fylla upp en kasse. Men snart börjar det mörkna. Dags att gå hem.
Temp: +2(?). Mulet.

Var ute vid Storgrund (västra). När jag gick på isen vid sydspetsen, träffade jag "gäddkungen från Fryken". Han hade siktet inställt på Prickgrund. Det var utrustning för den värsta "istrolling" på den sparken. Spännande att se om det blev något. De brukar rapportera på Kils sportfiskeklubbs hemsida .
Godkänt fiske vid Storgrund, även om nappen kom i stötar. Tyvärr så var jag tvungen att ge mig hemåt när de värsta nappomgångarna var. Kassen blev ganska tung ändå till slut. Kanske 15-20 st. Däribland en halvkilos fisk. Förutom mig var det kanske 10 pimplare till på samma ställe. En dam lyckades med bedriften att få en öring. Den högg 1m under isen, och vägde 4,6kg. En annan fick en gös på 1,5kg. En sång hördes från StorVänern som kanske, kanske berättade om att andra förhållanden är i antågande. Kanske kan min förhoppning om att komma ut och trolla före sista mars bli verklig?
Temp: -1. Snö - uppklarnande.

Idag skulle den blanke upp, med hjälp av angeldon och ismete. Vi var tre man starka, D, T-T-A och jag. Prickgrund var målet. Men vi stötte på patrull c:a 1 km därifrån, i form av en stor vindbrunn med nattgammal is. Och vi var inte ute för att ta några chansningar så vi la om strategin till V:a grisen istället. (Senare visade det sig att det kanske hade gått att komma till Prickgrund söderifrån). Inte en fällning av varken det ena eller det andra slaget. BG och gänget som satt lite längre ut lyckades i alla fall få en lake! Abborrfisket var trögt. Fyra stycken runt Grisen bara. I slutet av dagen satte D och jag kursen mot några "kôtterier" någon kilometer bort. Normalt brukar jag inte göra så, men desperationen var nära. När vi kom fram såg vi att det låg stora kassar med abborre, och folk drog abborre så det stod härliga till. Vi satte oss i närheten och fick 3 var. :-( Inte bra för självförtroendet. Men trots allt får man vara nöjd med att ha varit ute vid Grisarna och fiskat. Som sagt inte varje år...