Tillbaks till 2003

2003-10-30
Idag var Vänern lite mer tillmötesgående än vad som varit fallet vid de senaste turerna. Faktum var att det var perfekta förutsättningar. "Lagom" vind, disigt och 7 grader i vattnet. Men det kändes inte som att det var någon fart i vattnet. De få måsar jag såg flög på hög höjd och såg undernärda ut. Visst fanns det småfisk här och där, men inte "tokmycket" som det ska bli på hösten. Jag fick i alla fall 2 öringar idag. En på 62cm, som tog på höstens stora vinnare hittills, den gräddgula Strike-Pron. Den andra var en 42 cm:are, som tog på höstens övverraskning, BilTema wobblern. HotSpot levererade idag som vanligt...
VattenTemp: 7. SO-O. Disigt.

2003-10-27
Visste att det skulle blåsa ordentligt idag, men tänkte att jag skulle få någon timmes fiske under kontrollerade former på morgonen. Men icke. Trots det så hade jag tre påslag. Det här med rullskrik eller rulltjut är lätt att man överdriver ibland. Men idag väster om Hönan hade jag ett ett rejält rulltjut i falsett. Typ bottennapp i 10 knop. Linan försvann snabbt på rullen, så jag är tvungen att börja bromsa för att inte all lina skall försvinna. Detta tvingar upp fisken till ett hopp. Tack och hej. Såg att det var en blank i hoppet långt bakom båten. Klart godkänd, men annars svårt att gissa vikten. Nästa påslag har jag norr om Timköj. Här får jag inte ens se någon fisk innan motståndet försvinner. Tredje påslaget och dagens kortaste får jag när jag retirerat inomskärs.
VattenTemp: 7. Vind VSV. Mulet, regn.

2003-10-24
Turen började hyfsat, om man bortser från att det var på näppen att vi kom ut från hamnen. Efter de senaste dagarnas minusgrader var isen så tjock så man nästan hade kunnat tagit isborren istället. Till en början var inte vinden så farlig, men ökade snabbt till c:a 10 m/s. D har en stor lax ( kanske 5kg) inne vid båten, som jag klantar mig med när jag skall håva. Kroken kvar i garnet och laxen borta. Blåsten som följer kryddas med en gädda på c:a 3kg, dubbelvolt av ena uttern, en mås på kroken och en stor fisk som efter att ha tagit mycket lina sticker med wobblern. Vi utgår ifrån att det var en vass gäddkäft som orsakade detta. I ett område, var det mycket aktivitet med både mås och betesfisk. Men det fanns inte en chans att hänga kvar här i blåsten. Efter att vi kommit i ordning och finner en någorlunda bra kurs i vinden händer inte mycket mer. Ett rejält påslag till, men den fick vi inte känna på ens en gång. Många blindskott också, men det var nog sjöns natur för dagen som orsakade detta.
VattenTemp: 7-8. Vind: V. Halvklart.

2003-10-22
Hade vägarna förbi Linköping. Därifrån tar det inte lång tid till Vättern. I alla fall inte om man blundar och ställer in cruise-control:en. Var på klassisk mark vid Öninge, Ödeshög. Det var ju här som gällande världsrekord för insjölax togs för snart 6 år sedan. Den vägde 20,4 kg. Jag skulle vara nöjd med hälften och ändå slå PB. I ärlighetens namn hade jag inte förväntat mig att få ett enda napp idag. På morgonen, när det var molnigt var det väldigt kallt med en nordanvind som bet in i märgen. Spöringar och rulle frös ihop. Men när solen bröt fram blev det nästan behagligt. Då såg jag även att jag hade rejäla stim med spigg precis framför fötterna. Så hoppet fanns trots allt. Landfisket är ju ett enda matande med "Bombarda" och tubfluga. Men i en hemvändning av bomben var det faktiskt en som högg på flugan. Jag fick känna på den i några sekunder innan det var över. Jag misstänkte att det här var nog dagens enda chans, och mycket riktigt blev det så. Men det var lättare att nöta efter det i alla fall.
Träffade en herre som hade varit ute 15-20 gånger förra året utan att få en enda lax. Jag insåg än en gång att jag måste ha haft ett helt lass med matjord i fickorna på min tur till Vättern förra året (021127).
Vind: N. Temp. c:a 0. Uppklarnande.

2003-10-20
Gick tillsammans med P ut från Söököjan mot Storgrund. Vi brände vidare mot Härö och fortsatte upp mot Härö Nygrund. Men det var döda havet. Inte mås, inte mycket betesfisk. På väg tillbaks fick vi ett påslag trots allt strax söder om N:a Hörögrund, med en riktig rusning med tjutande rulle. När vi skulle svara var det ingen hemma tyvärr. Döda havet bredde ut sig igen och först på tillbakavägen fick vi dagens enda uppe på Storgrund. En 52cm öring. Men en härlig höstdag på sjön. I alla fall vädermässigt. JAS-piloterna hade lekstuga och bjöd på lite underhållning.
VattenTemp: 9. Vind: NO, c:a 2-4 m/s. Sol.

2003-10-18
L ville ha en lax, så vi åkte ut för att fånga en sådan. Var lite sugen på att åka mot Härö, men samtidigt hade jag ju hyfsat fiske igår. Det blev min rutt från gårdagen alltså. L ville sätta på en wobbler som såg ut som allt annat än en wobbler för lax. En knubbig sak, som mer såg ut att passa för gädda. Sure-Catch hette den. Under mycket hån fick han trots allt sätta på den och vi drog iväg. Vid Fiskevik fick L drilla en 3kg gädda och verkade nöjd med det. När vi kom längre ut, där jag fick igår, är det en liten som hugger på Sure-Catch. Jag fick äran att drilla vad som måste vara en gädda. Nej då, en liten lax var det! Inte långt efter är det L:s tur att drilla igen. Än en gång på samma wobbler. Den här gången är det lite större doningar. Och även den här gången är det lax. Den väger 4,7 kg. Vid det här laget är det jag som istället får ta emot hånet, men det gjorde jag så gärna. I samma område får vi drilla var sin för liten till, 51 och 56cm. Väldigt mycket betesfisk i området och Sure-Catch firar jättelika triumfer. De två övriga tog på Strike-Pro och Tomic dock. Efter den här huggsexan börjar blåsten öka tills uttrarna går mer i luften än på vattnet, så vi beslutar att bryta. Men klart godkänt med en kul och intensiv huggperiod. 4 blanka i båten, 1 med hem. När vi plockade upp var det med en tom lina på ena spöt.
VattenTemp: 9-10. Vind: NV-NO, c:a 3-8 m/s. Mulet, regn.

2003-10-17
Rejäl dimma strax efter att solen hade gått upp. Tur att GPS:n fungerade hyfsat idag. Fick en gädda och hade flera påslag inne mot Fiskeviksgrund. Mycket betesfisk på lodet också. Gäddan vägde 3kg. När jag kom längre ut (varför?), kliver dagens första blanka på. En fin öring, tyvärr bara 39cm. Kort efter kliver nästa på. Det är en lax på 63cm. Den var illa åtgången efter att ha suttit i ett nät. Jag blev lite blödig och lät den få ännu en chans. Tillbaks med den också alltså. I samma heta område får jag ett rejält hugg, som jag är övertygad är en stor öring. Men tyvärr är det gädda. 4,5kg. Öringen tog på stike-pro och laxen knep en BilTema-wobbler faktiskt. Allt detta hände innan jag hade varit ute i 2 timmar. Det såg ut att bli en kanondag. Men sen hände inte ett skvatt mer på hela dagen. Ändå så jagade jag måsdyk och det fanns gott om betesfisk.
VattenTemp: 9-10. Vind vridande, c:a 0-3 m/s. Dimma - uppklarnande.

2003-10-15
Dagens gädda klev på redan efter 1 timme. Hade inte riktigt tålamod med den så den slet sig på kort lina vid båten. Uppskattningsvis en 5-kilos. Det skulle ta nästan hela dagen innan jag fick dagens första (och enda) blanka. Det var en 45cm öring. Det fick bli återvinning på den. Den tog på samma bete och i stort sett på samma plats som öringen häromdagen (2003-10-08) tog. Ingen mer kontakt med blankt. Hade ett rejält utras av lina tidigare under dagen, men det var samtidigt som jag höll på att mekade med styrningen som hade rasat ihop. När jag greppade spöt var det ingen kvar. En hyfsad abborre blev det också.
VattenTemp: 10 (9). Vind: N, c:a 4-7 m/s. Sol.

2003-10-13
Målsättningen för dagen var klar. Vänerrokordet på lax skulle bli mitt (Ingen aning om vad mycket det ligger på, men 15kg borde räcka). Men skulle det gå att trolla i 10 sekundmeter? Jag la i redan vid Jäverön för att känna lite på blåsten. Det var nordan, vilket innebär att man kan höja "blåslimit:en" till det dubbla jämfört med sydlig vind. Inga problem, och hjälpmedlen fungerade idag. Jag smög ut mellan Tenholmen och Lindön och surfade i medvinden och rundade TimKöj. Mycket betesfisk mellan Lindön och TimKöj, men inget påslag. Mellan Timköj och Härö får jag på något som jag tror är en abborre. Väl i båten visare det sig vara en lax på 36cm! Troligtvis en bit kvar till rekordet, men om några år kanske. Den hade tagit en gräddgul Strike-Pro som simmade i ytan. Närmare Härö är det något lite större som kliver på. En laxfisk ser jag snabbt, eftersom den rusar i ytan och hoppar flera gånger. Ett fruktansvärt liv är det på den. I båten visar det sig vara en lax på 3,3 kg i perfekt kondition. Den hade tagit en blågrön flutter efter en slidediver, men bara 3-4 m ner, helt nära båten. Tyvärr medger inte blåsten några större vändningsmanövrar, utan jag vänder en gång bortom Härö och kör över igen, men den här gången inget. Jag surfar vidare och får till slut dagens gädda när jag håller på att ta upp vid Bonäs. 2kg. En trevlig tur trots blåsten.
VattenTemp: 10-11. Vind N, c:a 7-11 m/s. Sol.

2003-10-10
Tog en kortare eftermiddagstur. Var längre norrut idag än förra gången. Mer betesfisk här, men inget blankt idag. Turen var ganska miserabel när vinden ökade och trollingmotorn gick lite surt. GPS:n fick stollebrott och visade helt fel position. När jag misströstade och mer eller mindre drev i medvinden, var det trots allt en gädda som klev på. Den kändes ganska stor. Väl i båten visade den sig väga 5kg. I stil med turen i övrigt lyckades gäddan hugga mig i tummen så det blev ett rejält jack. Detta innebar i sin tur att det blev blod överallt i båten och på grejerna. Nu kan det bara bli bättre. Eller kanske inte...
VattenTemp: 11. Vind SV, c:a 3-8 m/s.

2003-10-08
Såja, då var höstpremiären avklarad. Gav mig ut i ottan och började lägga i grejerna i soluppgången. En tilltagande vind gjorde att det inte blev så avslappnat som jag hade tänkt mig, men det gick i alla fall. Inte mycket liv på varken ekolod eller på måsar. Lyckades ändå få en öring på 3,5kg. Det var nog en vilsekommen "luffare". Den tog på en bomber någon sjömil söder om hönan. En gädda på 2kg och en abborre hann jag också med. Ett par blindskott blev det också, men annars en ganska händelselös tur.
VattenTemp: 11. Vind SV c:a 5-8 m/s.

2003-10-05
Oktober innebär den traditionsenliga resan till Sölje för lite P&T-fiske i tjärnarna där. Vi var en delegation på 4 pers som åkte från K-d tidigt. I gryingen slöt vi upp med L i Sölje som stod och väntade otåligt. Efter att ha inhandlat fiskekort prövade vi Slöjtjärn. Dagen förflöt som väntat med inte alltför mycket action. Vi fick 7 st regnbågar fördelat på 3 på mig, 2 på D och en var på C.C och U.B. Jag lyckades få dagens minsta, men den fick jag på flugspö, vilket var premiär för mig och regnbåge. Annars var den stora behållningen när L hettade upp stekpannan och bjussade på nävgröt & fläsk. Efter det kom fisket lite i andra hand. En härlig dag med solsken hela dagen.