Tillbaks till 2004

2004-11-23
Fick en arg påringning från L som undrade varför han inte var registrerad i PVS. Undringen var nog så befogad, men jag skyller på ett missförstånd att jag inte visste att han ville vara med och jämföra sina vikter med storfeskarn. Men nu finns en L tabell under PVS också. Braskar på och hälsar andra intressenter välkomna också så klart! Däremot luktar det kanske lite illa att gå med först efter att man fått en storfisk.

2004-11-20
Snipp-snapp-snut, så var trollingsäsongen slut.
Eller,
Jävla gris, fy fan vad is.

2004-11-17
Ett kortare uppehåll i orkanen var utlovat för idag. Det har inte hänt sen stan brann känns det som. Så det var bara att släppa alla andra förpliktelser och tackla upp G3. Skulle "blank-nollan" för nya båten spräckas idag? Tvärdött såväl ovan som under ytan såg inte alltför hoppfullt ut dock. Några förtvivlade måsar dök mitt ute i sjön, men hann att skingra sig innan jag hade lagt om kursen. Hade kontakt med GlaDha gänget som låg och drog gädda bland näten vid Pricken. Själv hade jag nosat lite på Klacken, men var på väg hemåt när ett spö med en nerblyad Strike Pro drämmer iväg. På en blank Vänern får jag drilla en blank fisk, det stod klart ganska snabbt. Utan större problem fick jag in den till båten och fick se att det var en grann lax. Men sen krånglade jag med håvar och djupriggsvajrar så jag var övertygad om att det skulle gå åt pipan. Till slut tog jag den i stjärten och fick in den i båten trots allt. Kändes lite ovärdigt nästan, men ibland skall man ju ha lite tur också. Premiärblankingen för nya skutan var ett faktum. Lax - 5,6kg! När jag är tillbaka på östersidan och sitter och funderar på om östra sidan har dött ut totalt, är det dags för nästa nerblyade spö att dra iväg. Det är bra tungt, men mycket talar för att det är gädda. Jodå, när den har tjurat färdigt kommer den upp och utan större krångel in i båten. 7,2kg. Nytt PVS bästa och en kul fight och lätt avkrokad gjorde det till en bra avslutning. Efter denna flydde jag stormen och åkte iland. Kontrollvägde laxen hemma, och den vägde fortfarande 5,6kg.
VattenTemp: 7,5-8,2. Vind: NV + SV, 0-6 m/s. Lufttryck 995 hPA. Måne: 6/28. Halvklart-mulet.

2004-11-14
Åkte ut i stormens öga på morgonen och hoppades få några timmars fiskbara förhållanden. Blåste gjorde det ju, men stormen bröt som väntat ut först vid lunch. Jag hade planerat att kunna gå ned vid Prickgrund och ta lite lä mot västerlandet. Men med blåsten vågade jag inte gå igenom nätlabyrinten vid Pricken utan gick den lite hårdare vägen ute-i tillbaka. När stormen börjar rasa får jag en gädda. 3,2kg. En riktigt glupsk typ, så jag fick spara den och åka hem och fjälla. Sådär. Inget annat blev det.
VattenTemp: 8. Vind: SV, 5-9 m/s. Lufttryck 1005 hPA. Måne: 2/28. Halvklart-klart.

2004-11-11
En ny sida på ny domän på Internet. Flytten har skett från en knepig Telia-sida. Utseendet kommer fortsätta att vara samma ett tag. Enda skillnaden blir egentligen att det finns plats för lite mer filmer och bilder etc. Namnet går ju faktiskt att komma ihåg också.

2004-11-07
L var med ut idag. Brukar innebära att han sätter personbästa av något slag när han är med på Vänern. Nya trollingmonstret skulle skulle fiskas in idag. Tursamt var det stilla bleken till att börja med. Naturligtvis hände det en del missöden som det ska på en premiärtur. Nämnas kan tappad utter. Efter att den är räddad tappas andra också. Masten rasade isär, men annars var det inga större missöden. Kanske att jag glömde luftskruven till tanken så den såg ut som ett skrumpet russin får räknas in bland missödena också. Men när vi var med i matchen och satt och väntade på hugg hände... ingenting, trots att vi passerade ett lovande måsdyk syd Hönan. Vi gick istället mot Härö. På ditvägen tycker vi ena djupriggsspöt uppför sig lite konstigt så vi drar upp och kollar. Det känns lite tungt... L få veva in en gädda på 7,1 kg som har fungerat som drivankare en rejäl stund. Finns lite att lära om djupriggsfiske uppenbarligen. Sen inget mer. Men den gäddan innebar trots allt nytt PB för L.
VattenTemp: 9. Vind: SV, 0-6 m/s. Lufttryck 1010 hPA. Måne: 24/28. Klart-sol.