Tillbaks till 2005

Idag skulle svärfar med ut och trolla för första gången. Mycket stod på spel mao. Men jag kände mig lite lugn. Fisk på alla turer hittills kändes hoppfullt för att vi inte skulle bli utan idag heller. Vi kommer ut och det startar med att ena blocket till masten skakar isär på väg ut. Ingen bra start, men det är trots allt lätt åtgärdat. Vi lägger i och smyger runt Storgrund och ner till platsen där jag hade dubbelhugg i lördags (050423). Inget händer. Vi går längre söderut, men här sjunker temperaturen en grad och det blir bleke. Börjar misströsta och bereder mig på att käka surt äpple. Vi går istället länger västerut, ner mot klassiska gräsmattan, men inget här heller utan vi styr hemåt. Men plötsligt börjar det bli liv. Mycket småfisk i ytan, måsar som härjar och temperaturen på vattnet har hoppat upp två grader. Det dröjer inte länge heller förrän det hugger på den lilla Sure-Catch:en på 15m. Svärfar får veva in denna. Vi tror den är för liten, men mätning visar 64cm och vikten på 2,8kg. Kändes bra när svärfar kunde stoltsera med sin första trollade lax. Vi gör en lov, men klockan tickar och vi går hemåt. Men innan vi kommer ur det heta området hakar en till lax på. Den här gången på en husky och jag får drilla. Men den här är för liten, 54 cm. Strax efteråt kör vi i någonting med ena riggen med 10 meter tillgodo till botten. Efter att ha stångat lite följer något med och jag ser en unken lina komma upp men som tur är släpper det hela. En fin kväll, men än är det ingen badtemperatur.
VattenTemp: 3,3-5,3. Vind: V-NO, c:a 0-4 m/s. Lufttryck: 1015 hPA. Måne: 17/29 (93%). Sol.

Hörde att det gick ut en trafikvarning om att "en hjort hade siktats vid Märsta" när jag satt i bilen på morgonen. Funderade på att ringa in rådjuret och haren som sprang över vägen för mig, men det fick vara. :-). Efter lite hamnproblem var jag på väg ut på "rätt sida" äntligen. Kändes som att det här var den äkta premiären. I älven var det tokiga måsar och galna skarvar som härjade. Slommen är väl på väg tillbaka för att förvandlas till nors igen .Helt blank Vänern till att börja med. Mycket trevligt, men kanske inte det bästa för fisket. Tänkte gå ner till Härö nygrund idag. När jag är en knapp distans söder om Timköj dundrar det till i djupriggen. Det är en slom, tacklad på 13m som har blivit uppäten. Hinner knappt greppa spöt förrän ett ytspö fräser iväg också. Dubbelhugg! Från lugna gatan till sanslös rock´n roll. Nu står jag med en lax med hyfsad storlek på kort lina och samtidigt är det en annan fisk i minst samma kaliber som håller på att tömma en annan rulle. Vad göra? Jag vred till slirbromsen på den andra och tar mig an den som hade huggit på riggspöt. Får in fisken i båten utan större krångel. Det var en fettfeneförsedd lax på 5,4 kg. Efter snabbvägning och plåtning dök den tillbaka. Nu till det andra spöt. Var den kvar? Hade inte hört något från rullen på ett tag. Men jodå, den var kvar och jag ser den hoppa låååååångt bakom båten. Men hade den hängt med så här långt så skulle den väl fortsätta hänga kvar. Och på det här spöt hade jag ju Power Pro också och... Och den är borta. Satan i gatan! Men det här hände efter bara någon timme så jag hoppades på god fortsättning. Men det visade sig bli det sista som hände i nappväg idag. La ner Härö nygrund och brände krut mellan Storgrund och Härö istället. Med facit i hand kanske det var ett felaktigt beslut. Fick bli fågelskådning istället. Såg en örn ute vid Härö och lite otippat kommer en häger flygande vid Söököjan. När jag la till vid bryggan stod en sädesärla och vickade på rumpan.
VattenTemp: 3,5-3,9. Vind: SV, c:a 2-4 m/s. Lufttryck: 1012 hPA. Måne: 14/29 (99%). Växlande - sol

Svaret på "märkta fisken":
Hej M,

ditt mail blev vidarebefodrat till mig, jag sitter på Sötvattenslaboratoriet (Drottningholm) och handhar fiskmärkning och återfångster. Tyvärr saknar vi märkningsprotokollen från denna serie, så jag kan inte ge dig några uppgifter på fiskens ålder eller ursprung just nu. Vi är dock glada att du har rapporterat en märkt fisk, och om du skickar mig din adress så kommer en triss-lott som tack för hjälpen!

MVH
J
Fiskmärkningen

Ännu en em/kvällstur från Lillängen. Tog en snabb ärtsoppslunch med "unlimited pancakes" (nåja, nästan i alla fall) på Näckrosen, innan det var dags att borda G3 som låg redo. Kände för att gå längre västerut idag, eftersom det är långt att nå dessa områden normalt från hemmahamnen. Det blåste ganska friskt när jag åkte ut, men samtidigt jämnt lagom för att "ta stöd" mot vinden när jag la ut. Men vinden lägger sig och jag får några riktigt trevliga timmar mellan Sten Kalles och Gässlingarna. Det nappade lite lagom och blåsten var också lagom. 3 öringar fick jag och en liten gädda, gissningsvis på 1,5-2 kg. Men öringarna var också små. Två syskon på 45cm vardera och en storebrorsa på 54cm. 54cm:arn var märkt med sötvattenlaboratoriets märke också. Vägde inte utan bara mätte och putsade upp märket innan den fick glida ner i spat igen. Skickar in infon om den så får vi se om det blir något svar om hur gammal den är etc. Det som skördade framgång idag var tacklad slom, Conrad och den fantastiska enögda, gräddfärgade Strike Pro:n.
VattenTemp: 3,5-4,1. Vind: N, c:a 2-7 m/s. Lufttryck: 1007 hPA. Måne: 12/29. Mulet.

Tog en kvällstur ut till Klacken. Gick ut från Lillängen igen. Snart skall det väl bli tid att "sjösätta på riktigt" också. Men än så länge åker G3 upp och ner från blötan. Inte mycket action, men en lax som var för kort i rocken, 56cm, nöp på en Strike-Pro bland näten öster om Klacken. Fin kondition på den och den simmade piggt iväg igen. Undrar om den klarar sig ur nätlabyrinten bara... Det var också här som det varmaste vattnet och mest betesfisk fanns. Men en fin kväll i alla fall.
VattenTemp: 3,1-3,7. Vind: SV, c:a 4-7 m/s. Lufttryck: 1010 hPA. Måne: 10/29. Sol.

Satte punkt(?) för isfiskesäsongen i Trysil. Smet iväg en morgon innan liftarna hade öppnat. Var till Gjetsjön. Här har det tagits enorm röding under vintern. Damen jag köpte fiskekort av var stolt fru till en man som hade dragit en på 5.7kg!!! Det syntes var den var tagen också uppe på sjön. Ena kanten av sjön var helt sönderborrad. Jag prövade själv där, men det vart inget. Det var först när jag gick över till den andra, orörda sidan som jag lyckades lura upp en " röye ". Tråkigt väder och en ganska tråkig sjö. Det blev bara en, men kul att det blev fisk i alla fall.
Temp: +2. Regn/snö.

Dag 12 för slommen. Var det fortfarande för tidigt? Nej då. Nu var det fullt tryck. Behövdes inte många drag för att dra upp så jag var nöjd. Var till och med svårt att kunna skölja håven efteråt utan att det var slom med. Efter detta vidtog sorteringsarbetet i storlekar. Det var ett tiotal rejäla "klarälvsbarracudor" med i stimmen också. Ser ut att vara vara ett bra slomår i år...

Trollingpremiär. Började den här säsongen som jag avslutade förra, dvs full storm och ingen fisk. Nåväl till slut så blev det faktiskt fisk i baljan.
Det var faktiskt tveksamt att åka ut överhuvudtaget. Var flera gånger på väg att retirera in till Kattfjorden. Det gick sakta att ta sig utåt mot sydvinden. Men till slut bestämde jag mig för att köra "ute i". Behövde någorlunda lä för att lägga ut. Det fick bli Axelön som fick agera vågbrytare. Sen skvalpade jag omkring och inget hände. Var upp mot grisarna och slutet närmade sig. Då får jag ett klockrent rigghugg. Det löser ut och allt fungerar som det ska. Lite ringrostigt vid håvningen var det, men laxen satt så bra så det var ingen fara. Den hade suttit fortfarande om strulet hade fortsatt. Försöker gå tillbaka, men vinden är för hård och jag har gjort en 360 under drillningen så det är trassel och kaos. Det fick bli att bryta istället. Laxen ja. Var det en lax? Enligt klippningen av bukfenan skall det vara en öring. Tittar man riktigt noga är det nog en öring. Men det är mycket laxdrag också. Men det får gå som en öring så länge om inte annat kan bevisas. Det blir ju nytt PVS-bäst då ju! Synd att jag bara har ett sunkigt kort på den. Prick 4kg var vikten i alla fall. Men till slut blev det här den bästa premiären hittills. Men det var jobbigt i blåsten. Lite lugnare får det vara i fortsättningen.
VattenTemp: c:a 2,6. Vind: SV, c:a 7-9 m/s. Lufttryck: 1004 hPA. Måne: 2/29. Mulet.

Dag 8 efter att klarälven rensat. Var nere vid älven och förde kulturtraditionerna vidare med slomhåven i högsta hugg. Det borde vara en vecka för tidigt, och mycket riktigt blev det inget på de 5-6 dragen jag prövade.

Av det stora besökarantalet att döma kan man tro att det finns feskare runt om, som hoppas på trollingrapporter. Men tyvärr lär det dröja någon vecka till innan det blir aktuellt. Just nu läggs allt krut på att gnugga på och uppgradera G3. Risken finns att hon blir så vacker att hon bara får vara med om brudkörningar framöver.
Ryktena säger i alla fall att båtar har gått ut från Hammarö och fått fisk. Fiskar på upp mot 8 kg sägs det.