Tillbaks till 2005

Var på Örten för kombinerad lodning och fiske. Ingen fisk blev det och lodprylen hade en dålig dag. Gav mig istället efter någon timme till Skattkärrsviken. Här var gäddorna rejält på hugget. Hade två stycken uppe under iskanten, den ena på flera kilo, men de lyckades trassla sig av utan att jag blev av med något blänke eller krok. Abborrarna däremot var väldigt tröga. Fick trots allt en del, och framförallt bra storlek på dom. Toppade med en på 550gr. Hade flera på som nog var lika stora, tvärstopp men sen släppte. Hade en ännu lite större uppe under iskanten. Tyvärr även denna tappad. Men det gav mersmak. Skönt att äntligen komma ut på Väneris.
Temp: 2. Lufttryck: 1001 hPA. Måne 19/29. Mulet.

Torsviken 12.15

Nej....

Sållaren 12.45

4-5cm is alldeles nära land. Får nog växa till lite till innan man vågar ge sig ut.

Skattkärr 13.00

Ytterligare någon centimeter. Hetaste alternativet hittills för Vänerpimpel.

Hörde rykten om att Örten låg åtminstone förra helgen. Såg oroväckande ut på väg norrut med Alstern och Gapern mer eller mindre öppna. Molkomssjön med nattgammal is. En strimma hopp tändes när jag såg Borssjön ligga med vad som såg ut att vara stadig is.
Örten låg! I alla fall södra och norra delen. Mitt i var det på sina håll öppet. Gav nästan upp när jag gick och provpikade vid land. Mina pikslag sköt råkar tvärs över sjön och det handlade bara om en tunn hinna is. Körkvika brukar ha bättre is dock, så jag försökte komma ut här. Problemet var att det hade varit landlöst 8-10m, så lite spännande var det att gå på knakande is innan man kom ut på stadigare. Men det var gränsfall. Lösningen fick bli att pika en snitslad bana med säker is och sedan hålla sig efter denna i borrningen.
Fisket blev kul. Några mindre abborrar, men ett tiotal stekabborrar också. Dom var tröga, men inte omöjliga, utan det blev spännande att locka igång dom. Ibland gällde det att titta mer på linan efter napp än att känna dom i pimpeln. Ett fantastiskt gnistrande vinterväder. Med lite tur kanske det kan bli vinter nu, när lullologerna har lovat att det skall bli varmare än nånsin. ;-).
Temp: -2. Lufttryck: 995 hPA. Måne 12/29. Klart - sol.

Fick följa med D upp till Busjön. Var tveksam ändå långt inpå morgonen med tanke på det utlovade skitvädret. Blev med ändå, men riktigt skitväder var det. Orkan, tidvis regn och flera centimeter vatten på isen. D satsade naturligtvis på gösen, men jag satsade på abborren. Tvärnit på mig. Inte ett napp på hela dagen. Vi tar det igen; 3000 meter borrhål - 4 timmar - inte ett napp! Uselt. Fick konstatera att sjön var dö. Satsade istället på att slå hastighetsrekord på långfärdsskridskor på blankisen i medvinden. 32 km/h kom jag upp i, vilket är skapligt.
För D och gösgänget gick det bättre. 9 fällningar resulterade i 5 gösar på isen. 4 höll lagligt mått, men inga bamsingar trots allt.
Temp: 3 (?). Lufttryck: 1006 hPA. Måne 7/29. Mulet/regn/orkan.

Gryningen nalkades efter det som senare skulle komma att kallas "stormen-05". Jag var på väg till Ängsjön. Mest bara bråte på vägen. De få träd som hade trillat över vägen var redan ordnade. Greta var inte uppe, eller så var hon redan i våffelstekinga, men något fiskekort fick jag inte på morgonen (ordnade det vid lunch istället). Insåg ganska snabbt att de var svinkallt. Varför vet jag inte, för det var inga minusgrader, men den konstanta vinden hade väl med det hela att göra. Dagen rullade på och den bestod mest av frysande. Fick två rödingar, varav den ena var hyfsad, kanske 400gr. Den förevigades med kameramobil. Den andra var jag osäker på om det var en röding eller öring. Den hann att sprattla i också innan jag hann föreviga den. Men det mesta talar för att det var en röding. "Mellanliten" i vilket fall. Sviten vid Ängsjön håller i sig, röding varenda gång, men det har varit på håret någon gång.
Temp: 2. Lufttryck: 993 hPA. Måne 29/29. Sol.

Prövade igen med en laksatsning. Idag hade jag okokt abborrfilé istället. D var med ett tag och höll sällskap också. Metoden och tid och plats kändes bra; bottenmete, nästan nymåne och i älven. Hade faktiskt ett napp också, men tyvärr lyckades jag inte kroka den. Men blir det fortsatt ingen is så kan det vara ett alternativ att försöka igen.
Temp: 4. Lufttryck: 997 hPA. Måne 24/29. Halvklart.

Vid årskiftet går storabbörrn té i Örten, så L och jag var på plats så klart. Tyvärr kanske det bara var en skröna som vi trodde på, för det var inte något drag i varken stor eller liten borre. Bara ett fåtal, med dålig storlek plus ett riktigt aprilväder drev oss till skogen istället. Här var det bättre. Man fick lura igång aborren, men klarade man det blev man belönad med en huggsexa. L lyckades dra på en abborre på skapliga 400gr, vilket blir hans första PVS:are. Kul till slut.