Tillbaks till 2005

Idag passade det äntligen för AE att bli med ut, trots kort varsel. Vi körde runt Klacken och Alfhild och sen ner mot Sten Kalles. Vi gjorde vårt bästa för att "tjöta" upp fisken. Och vi lyckades till slut. Men det var fel kulör. 2 gäddbrorsor på 3kg styck. T:737 föll bägge för. Men vi hade bättre väder än på land i alla fall där det regnade när vi bara fick några stänk på oss. Ingen annan inom synhåll.
VattenTemp: 9,3-11,1. Vind: Växlande, c:a 0-5 m/s. Lufttryck: 1007 hPA. Måne: 23/29 (45%). Mestadels mulet, ett par regnstänk.

Det blev en förmiddag som oplanerat blev ledig (Tack D). Det blev en trollingtur. Men resultatet blev klent. Enbart 3 gäddor. Eller kanske man skall säga 2,5. 2 stycken var uppe i båten och vände. De vägde 3 & 4 kg. Den tredje, som var lite större (kanske 6kg?) valde att sticka med min wobbler i käften precis innan jag skulle lyfta in den. Såg ett tiotal båtar till.
VattenTemp: 9,3-11,2. Vind: NO-SV, c:a 2-5 m/s. Lufttryck: 1008 hPA. Måne: 20/29 (72%). Mestadels mulet, tidvis regn.

På egen begäran är U:s PVS-lax sänkt till under gränsvärdet. Han räknar PVS bara fr.o.m. 2005.

Idag såg ut, enligt spåmakarna, attt vara den enda dagen utan storm i veckan. Blev därför en hoptryckt tur i kvällinga. Inte mycket vind, men det blev en lax på c:a 3kg i alla fall. Fick inte med mig waypointen som den högg på, så jag gick över området igen lite på känn, men just där vart det inget mer. Det blev 2 "grön-öringar" också. 3 och 4 kilo. Den mindre var så pigg så jag trodde att det var annan kulör till en början, men nej. Men den var kul ändå att drilla. Var tämligen ensam ute. En liten eka såg jag i horisonten, annars var det varken trollare, handelsfartyg eller nöjesåkare. Bara jag och en massa måsar. Tur att jag inte hade pimplar med mig för jag såg ett stort tärnslag utanför Torsholmen, så där hade jag blivit kvar om dom hade varit med. Men då hade det inte blivit lax till Pommern förstås. Laxen högg en kyckling-Tomic och dom gröna på "L:s" BilTema och Tormentor.
VattenTemp: 9,7-13,0. Vind: SO, c:a 2-4 m/s. Lufttryck: 1006 hPA. Måne: 15/29 (100%). Mulnande och slutligen regn.

Årets i särklass sämsta. Ändå gjorde jag en potpurri och gled över årets bästa platser. På 20 nM fick jag 1 abborre. Och den gick på nederst på riggen, så den märkte jag inte av ens. Rapporter från Härögänget sa samma sak. Inte ett liv.
VattenTemp: 7,3-11,1. Vind: S-SO, c:a 0-4 m/s. Lufttryck: 1010 hPA. Måne: 3/29 (33%). Mestadels sol.

Inget vidare väder var utlovat för dagen, men när klockan hade passerat lunch såg det fantastiskt ut. Knappt någon vind och solen sken. Det kliade hela vägen ut. La i redan vid Drottninggrund och tanken var att inte behöva gå längre än till Storgrund som brukar leverera bra vid den här tiden på året. Men det var tvärdött, men varmt i vattnet. Beslutade istället att gå ner söder om hönan där det varit bra de senaste gångerna. Såg färden dit som en transport bara. Var till och med inne på att ta upp och börja om därute, men så blev det inte. Men när jag är nästan framme där bojen brukar vara på sommaren viner ett spö iväg. Det beter sig underligt och knappt något motstånd till att börja med. Men plötsligt exploderar fisken och rusar åt alla håll för att sluta med ett hopp långt bakom båten. Efter detta är det spikrak kurs rakt mot ena uttern. Jag börjar sätta emot lite, men samma sak som hände 050423 händer idag igen, det släpper plötsligt. Och det är stumlinan igen. Var tänkt att veva av och kasta skräpet på plats, men hejdade mig när det gick upp för mig att den kostar en halv månadslön. Den får en chans till, men sen åker den av. Tar en lov men inget mer händer och jag bestämmer mig för att det var en ensamseglare och går vidare istället. Den hade smakat på Biltemawobblern som jag hånade L för häromsistens. Hyfsad kaliber också... När jag knappt hunnit förbi Mittleden drar ett nytt spö iväg. Det är slommen för första gången på länge. Rakt ner i botten och jag funderar på bottennapp. Men det följer med lite och jag hinner fundera gäddmormor också. Efter lite ställningskrig börjar jag vinna hem lina och snart får jag syn på fisken. Det jag får se är en enorm lax. Ser också att det sitter en fettfena på den, men även att bägge krokarna sitter bra på slomtacklet. Nu blir det ge och ta inne vid båten istället, men efter ett tag verkar den mör. Men hur skulle jag få in den i båten? Den skulle aldrig få plats i håven, utan jag kommer på den briljanta idén att ta den för hand. Den har lagt sidan till så jag tror att den är klar för halning. Men när jag stöter i den får den nya krafter och linan brinner av mot djupriggsvajern och det är över... Det osade svavel ute på Hönan ett tag. Hade den gamla plåtkärringa varit ute hade den rostat sönder direkt. Vad som var än värre var att strömmen hade slagits ut under tiden jag drillade. Jag börjar bege mig hemåt för det känns inte bra att sitta ute på sjön utan ström. Men efter lite felsökning finner jag att jag har sparkat till huvudströmbrytaren under kaoset, så jag kan fortsätta. När jag går över hetpunkten igen får jag hugg på nytt. Den här gången går allt som det ska och jag kan snart håva en lax på 5,5 kg. En liten tröst i mörkret. Sen får jag inga fler kontakter på drömstället, men en bit därifrån får jag en gädda på 4,7kg. Jag får även årets första abborre på trolling, ett klart tecken på att vattnet blir varmare.
Kontakter jag hade med landbacken klagade på vädret med regn och hagel. Jag fick 3 droppar på mig, annars var det solbrillor som gällde hela kvällen. Men jag såg hur fronterna gick runt mig. I öster genererade det en regnbåge som slutade på Härö. Det är tydligen där grytan med guld ligger.
VattenTemp: 7,2-8,3. Vind: SV-NO, c:a 2-5 m/s. Lufttryck: 1006 hPA. Måne: 2/29 (7%). Mestadels sol.

L:s vårpremiär. Vi hade planer på att åka ut i soluppgången. Men solen går upp tidigt nuförtiden och lite strul gjorde att solen hade hunnit en bit upp när vi var på väg. Trots allt var inte klockan så mycket ändå, för det var kallt fortfarande. Det blåste lite grand, men klart hanterbart. Vi sicksackade mellan näten öster om pricken, men det gav inget resultat. Först när L skulle köra, äta och dricka Pommac samtidigt blev det liv. Gentil som jag är hade jag lovat honom första hugget så nu fick han kämpa med denna. Det visade sig vara en lax. Just det lax. Ännu en som enligt mina informationer var klippt som öring. Men att det här är en lax, ja det är det. Endera har han som har klippt gått hårt på spriten, eller så är mina informationer fel. Den vägde 4,2kg i alla fall. Och det här kändes som helt rätt ställe idag. En kant mellan halvdjupt och djupt med varmare vatten. Vi gick över ett par gånger till, men det gav inget resultat, utan vi går en lite längre lov och kommer tillbaka c:a 1 timme senare. Då får vi hugg igen och det är min tur. Det här var mindre kaliber. En lax på 54cm. Strax är det dags på samma ställe igen men den här gången får L veva in en gädda i samma storlek som den första laxen. Biltema-Husky-Tomic var det som funkade för dagen. Slommen blev orörd idag. Gäddan blev det sista som hände. Vi hade planerat att komma hem i hyfsad tid idag. De planerna sprack när vi hittade en haverist ute på fjärden som vi hjälpte med bogsering till land. Men nästa gång är det vi som sitter där. Med tanke på lax/öringstrulet drar jag tillbaka min tidigare öring-PVS:are på 4kg (050410) och går tillbaka till den tidigare på 2,1. Lax får vara lax och öring öring i fortsättningen.
VattenTemp: 4,7-5,7. Vind: SO, c:a 4-7 m/s. Lufttryck: 994 hPA. Måne: 0/29 (0%). Sol.