Tillbaks till 2005

Gjorde nog en felbedömning på vilken som var helgens bästa trollingdag. Men det var lovat "avtagande under dagen", så när Klacken visade 7,5 m/s på morgonen stack jag ut. Men blåsten var fastkilad runt 8 m/s hela dagen, så turen blev en riktig skittur. Fick en gädda på c:a 4kg när jag höll på att lägga ut. En slumplax på 4kg klev på i värsta sjön vilket väl i och för sig var kul, men förhållandena var inte roliga att drilla lax i. Lågpunkten var nog ändå gäddan på 3kg som det tog mig c:a 1 timme att få i båten. Anledningen var att den hade nickat fluttern plus att hela Vänern tryckte på i aktern. Frusna fingrar och kramp i händerna blev belöningen. Laxen högg som beräknat på Conrad. Nu återstår det att se om det blir någon mer tur i år. Börjar bli rejält less på den här stormtrollingen.
VattenTemp: c:a 8,7-9,1. Vind: NO, c:a 7-9 m/s. Lufttryck: 990 hPA. Måne: 25/29 (25%). Huggtabell=Dåligt fiske. Mulet, snö/regn.

Grät en skvätt när jag såg i prognosen att förutom den tidigare förvarnade dimman var det lovat storm också. Men jag kom snabbt till sans och insåg att det mer eller mindre är en fysikalisk omöjlighet. Och så var det naturligtvis. Det var bara storm... Studsade runt hela dagen i sydsjön, och det kändes väldigt avlägset att kunna få något. Mycket svavel osade, men jag var helt själv (surprise.), så det störde ingen. Idag igen, när det nästan är dags att plocka ihop går dagens första på. Sjön har lugnat sig lite och det går att hålla någorlunda den fart man vill. Känner att det är ett muskelpaket, och efter en häftig fight kan jag håva en öring på 6kg. Mörkret börjar närma sig, men jag måste ju ta ett varv till. När jag vänder upp båten i position igen är det dags på nytt. Tjong, nytt påslag. Den här kämpar inte lika mycket men några härliga rusningar bjuder den på. Lax - 3,7kg. Försöker naturligtvis igen och nu måste instrumentbelysningen på. Men den här voltan ger inget. Kul att ett fiasko kan vända till en godkänd tur på bara en halvtimme. Men den grova sjön frestar på. Diverse missöden inträffade... Öringen tog på Sal25 och laxen nöp en Conrad. Öringen var fullproppad med löja. Stor löja.
VattenTemp: c:a 8,8-9,4. Vind: SV, c:a 6-9 m/s. Lufttryck: 1017 hPA. Måne: 22/29 (51%). Huggtabell=Bra fiske. Mulet, regn.

U har varit ute och trollat och får äntligen göra ett PVS-inträde på öring. 2kg vägde den. U kunde också konstatera att den mystiska pinnen vi såg 051007 uppe vid Alfhilds fortfarande står kvar. Vad det är vet vi inte, ser ut som skorstenen på en lastbil. Platsen är c:a 0,5 Nm ONO Alfhilds. Faktum är att det står en liknande på ett av "Hönanäggen" också. Skumt.

Skrapning av båtrutorna brukar borga för en bra tur. Sen hade jag lite experiment på gång med tubfluga, så förväntningarna var högt ställda. Redan första kaffekoppen blev satt i vrångstrupen när första spöt drar iväg. Gädda på knappt 5 kilo - Tomic. Östsidan Hammarö känns öde så jag sätter kurs mot Härö istället. Vid andra kaffekoppen är det dags igen, men det släpper så snabbt så jag inte ens hajar vilket spö som löst ut. Tar en vända till och vid nästa överkörning är det fast fisk, gädda 6,7kg - Strike Pro. Högensgrund ser bra ut med mycket småfisk och ett måsdyk som dock snabbt skingras, och ingen påhälsning. Först mellan Härö och Timmeröarna, när det börjar bli dags att packa ihop kommer dagens första blanka i båten. Lax 4kg - Conrad (såklart). Tar en sväng över igen och då får jag hugg på tubfluga! Stort och rejäla rusningar. Blir lite knäsvag och börjar fundera på storlax. Det är först precis innan intagning som jag kan konstatera att det är en gädda. Otrolig kamp den bjöd upp till och kanske ännu mer otroligt att den inte bet av linan, för tubflugan hade glidit upp. 8kg vägde den och var nog faktiskt en större behållning än laxen. Kul, men nu var det definitivt dags att packa ihop.
VattenTemp: c:a 9,1-9,8. Vind: NV-V, c:a 4-8 m/s. Lufttryck: 1011 hPA. Måne: 18/29 (86%). Huggtabell=Bra fiske. Halvmulet.

"Sydväst 12 till kuling 17, högst på Skagerack, på dagen avtagande, under eftermiddagen väst eller nordväst ca 10, på Vänern så småningom ca 5"
???
Så lät väderutsikterna inför söndagen klockan 22.04 på lördagen. Något kryptiskt, men trots allt ingen lovande prognos. Hoppades på ett mirakel. Dom hände ju titt som tätt "på den gamla goda tiden", så varför inte miraklet på Vänern 2005? Dom första avläsningarna från Klacken på morgonen såg illavarslande ut. Konstant över 13 m/s. Vid lunchtid åkte jag trots allt ut, fortfarande över 13 m/s. Fällde upp allt för trolling och fortsatte hoppas på miraklet. Tog lä bakom Rävön och gick i spinnfiskinga, men jag tröttnade efter att jag på 2 kast hade förlorat en BullDawg och en Zalt-wobbler. I och för sig en prestation i klantighet i särklass. Inget mirakel i sikte, men trollingsuget blev för stort och förhållandena var ju perfekta för att testa MG-pulkan "Jumbo".Så det fick bli ett varv med en gädd-lax-mix i fjärden. Pulkorna gick som en dröm, som om det vore en lugn sommardag. Bäst i test m.a.o! Fisk blev det som väntat ingen, men det var inga problem att hålla ordning på grejerna trots blåsten. Behöver få lite fisk med pulkorna nu bara och få upp lite "confidence" så kommer dom att bli bra fiskepartners framöver.
VattenTemp: c:a 9,5 (inomskärs). Vind: SV, c:a 8-15 m/s. Lufttryck: 1004 hPA. Måne: 12/29 (93%). Huggtabell=Dåligt fiske. Sol.

Grums Vinterträff dag2 - bortblåst!
Vi hann precis komma ut och lägga i innan signalen kom att tävlingen var avbruten på grund av för hård vind. Vinden förde med sig en rejäl regnskur också. Team UFO vann för insatsen under gårdagen och Team GlaDha Gänget drog in en massa priser för sin gädda på 7,5kg. Grattis!

Grums Vinterträff dag1
Förväntningarna var högt ställda på Grums den här gången. Inte blev det sämre av att vädret var i det närmaste perfekt. När vi har fått i alla grejer har vi mycket betesfisk under båten och vi styr stadigt mot ett måsdyk. Men inget händer. Vi snurrar runt måsarna, men det ger inget resultat. Det är för frustrerande att se all betesfisk och mås utan resultat så vi flyr. Mitt i ingenstans istället får vi ett rigghugg. "Det är bra fart i den", meddelar U som hade första hugget på sin lott. Och fart var det, den skulle framför och under båten. I båten får vi en öring, men som tyvärr bara är 52cm. Ytterligare snurrningar på stället ger inget. Det är först när vi mot slutet tar upp som det hänger en gädda på, som vid invägning väger 2,4kg. I toppen verkar Team UFO ligga bra till och GlaDha gänget ser ut att försvara sin gäddtitel.
VattenTemp: c:a10,8-11,4. Vind: SV-S, c:a 3-6 m/s. Lufttryck: 1002 hPA. Måne: 4/29 (15%). Mulet/halvklart.

Favorit i repris - veckodagstrolling.
06.45: Avgång hamn
07.54: Hugg, under utlägg. Öring 62cm
08.15: Allt utlagt
09.08: Dubbelhugg! Den första tappad, den andra en lax på 4kg. Den var klippt, men dåligt gjort. För att undvika diskussioner och dåligt samvete fick den gå tillbaka.
11.49: Ännu ett djupriggslod lagt på Vänerns botten. Wirebyte?
15.45: Upptag
Ankomst hamn
VattenTemp: c:a10,8-11,6. Vind: SV, c:a 5-10 m/s. Lufttryck: 1007 hPA. Måne: 1/29 (1%). Mestadels klart och sol.

Pratade med K som hade varit ute med morfar och fiskat. Fångst hade det blivit - 2 gäddor. "En som var gammal och smal och en som var lite mindre som vi ska äta till middag". :-)) Tur att det finns någon i familjen som kan fiska.