Tillbaks till 2005

Fick lite flashbacks från förra helgen när jag åkte ut. Hyfsade dyningar och blåst och när jag la i började det regna. Men liksom jag spyr galla över SMHI när prognoserna bli fiaskon, får jag väl berömma när det stämmer. Dagens prognos stämde, plus att man har lovat denna sen den först publicerades. Vädret kan man inte klaga på idag. Fisket däremot var inget vidare. Fiskade av de klassiska "hösthaken" öst Pricken, men det var döda havet. När jag istället går ner mot Alfhilds får jag hugg. Tungt och lite rusningar. Gädda? Japp, men den bjöd upp till kamp, sen i båten satt kroken bra och den höll sig lugn i båten. Exemplarisk gädda. 8,5 kilo, så det blev en PVS höjning med 4 hg. Dagens andra gädda var precis det motsatta. Som en säck potatis att veva in, men förde ett himla liv i båten. Denna uppskattades till en fyrakilos. Inget blankt, dåligt med måsar och förvånande nog lite andra trollare ute.
VattenTemp: c:a11,2-11,8. Vind: SO, c:a 3-8 m/s. Lufttryck: 1009 hPA. Måne: 27/29 (6%). Halvklart, några regnstänk.

Goda nyheter!
"Web-platsen http://energi.hammaro.se fungerar nu åter. Det var ett tekniskt fel i en komunikationskomponent som gjorde att sidan inte kunde visas. Detta åtgärdades 2005-10-25 och allt fungerar nu som vanligt.
// IT-Enheten, Hammarö kommun."

Dreamfishing har också länkat bilderna från Klacken till wap. Gå in på http://dreamfishing.se/klacken med MMS-telefon och se vindbilderna i wml-format (mobil/wap).

Fk-trollspöt - Kållandsöträffen 2005
Inför helgen måste Sveriges Meterologiska och Hydrologiska Institut ha spått i kaffesump och benbitar och tagit sig ett järn i både andra och tredje benet för att fira framgångarna. Har aldrig sett något liknande "hattande" fram och tillbaka. Enda möjligheten att ta reda på vilken av helgdagarna som skulle ge bäst förutsättningar för trolling var att göra en egen prognos, dvs singla slant. Slanten föll på lördagen. Tyvärr blev det ett riktigt bottennapp, med spöregn och orkan. Showgruppen "de flygande uttrarna" hade galaföreställning och inemellanåt gjorde också "de dykande uttrarna" bejublade extranummer. Avslutade med att sätta flätlinan i propellern, så nu slipper jag den i alla fall. Faktiskt var det 2 båtar till ute som tog lä när jag gav f*n i-t.
VattenTemp: c:a12,5-12,7. Vind: Jepp, så in i bänken. Spöregn.

Trollingsuget borde vara stillat för ett tag nu. Men icke. Jag var på det igen redan på tidiga eftermiddagen, var ju tvungen att kolla om sjön låg kvar. Idag var det lite mer likt döda havet igen. Hittade efter ett tag ett strömstråk som gick i väst-östlig riktning, där det låg en massa måsar och guppade. Tänkte följa det och se om det kunde ge något. Jag la upp babords släp i stråket och med ens bet det på en liten lax på styrbords släp. Den var bara 50cm och utgjorde ingen fight. Följde stråket c:a 1,5 NM och vände sen. Hade inte blivit något mer. På tillbakavägen går en gädda på, på djupriggen. Den vägde c:a 3kg. När jag är tillbaka där jag startade får jag hugg igen. Det här är en öring på 57cm. Den gav en riktigt bra fight, speciellt nära båten. Den hade stora ärr efter ett tidigare nätbesök, men som nu såg läkta ut och den var i god kondition. Försökte även idag lura fram storhugget genom att beundra solen, men det fungerade inte idag. Ett par abborrar hängde på mot slutet.
VattenTemp: c:a12,7-13,5. Vind: c:a V, c:a 0-3 m/s. Lufttryck: 1027 hPA. Måne: 15/29 (100%). Sol.

CC föreslog en trollingtur. Jag var inte sen att hänga på det. (Jag gick igång på alla cylindrar). Vi kom ut strax före lunch och då hade blåsten lanat till behagliga c:a 5 m/s. Det började bra med att det var mycket betesfisk och mås i görningen, och vi hann knappt få i grejerna innan CC hade drillat in dagens första, en liten öring på 45cm. Bäddat för brakfíske trodde vi. Men måsarna splittrades snabbt och lämnar oss med bara några gäddhugg, största c:a 5,5kg. Dagen börjar lida mot sitt slut och jag sitter och halvsovande begrundar den vackra solnedgången, när det är dags igen. Min tur. Större kaliber kändes det som. Hoppades först på blankt, för den jobbade på ganska bra till en början, men sen går den rätt ner och utåt med en kompakt press bara. Fiskefrossan gör sig påmind när jag första gången får se bakfenan. Visst var det en lax/öring-fena. Landningen gick utan större dramatik. Äntligen fick jag riktig användning för jättehåven jag investerat i. Det var en bukstinn öring. Vågen pendlade mellan 7-7,5 kg i sjön. Yes! Den var lite lekfärgad så vi gjorde ett försök att återsätta den. Men tyvärr blev det bara ett försök. Den fick ligga länge vid sidan av båten innan vi släppte den, men den lade buken upp. Vi beslutade att det inte var en bra situation utan offrade uttrar och linor för att försöka få in den i båten igen. I andra försöket lyckades det så den fick bli avlivad. Kaoset som hade blivit med utter- och spölinor kors och tvärs bakom båten såg inte bra ut, men det gick ganska bra att reda ut. Inga offer i form av förlorade wobblers. Vid bryggan och kontrollvägning på fast mark vägde den 7 kg prick. Första fisken som "går på grönt" i PVS. Precis vad jag hade hoppats, väntat och trott på. Conrad rules!
VattenTemp: c:a12,5-13,2. Vind: c:a N, c:a 2-5 m/s. Lufttryck: 1030 hPA. Måne: 14/29 (99%). Sol.

Tredje turen på lika många dagar. Skulle det bli en tredje bomtur också? Förutsättningarna var dock lite annorlunda. Jag hade lokaliserat fisken igår,vinden skulle vrida över till väst och framförallt hade jag köpt ut ett gäng med Conrad superwobbler. Olssons kunde inte få fram dessa, sa att efterfrågan var för liten. Måste vara likvärdigt med att sluta sälja standardmjölk i mataffärren. Vidars fixade dock biffen på två dar. Stöd din lokala fiskehandlare är slutsatsen jag drar av detta. Fiskbilden såg ännu bättre ut än igår med formliga virvlar av småfisk under båten. Det dröjde heller inte länge innan jag hade första påslaget. Det var på djuprigg på 15m, men den hann släppa. Strax efter får jag ythugg och linan rusar ut. Jag krånglar och lägger båten i medvind och när jag tar spöt och skall sätta emot lossar det. Kroken var försvunnen! Conradhugg i alla fall. Tar ett par lovar över området utan något mer, men sen vrider vinden till NV och går över 10 m/s. När vågorna slår in över relingen ser jag inget annat val än att gå inåt land för att ta lä. Men en bit på väg får jag ett ythugg till. Den här lyckades jag få i båten - lax 4,6 kg. Conrad så klart. Gött! Men när jag drog av på farten i blåsten reslutrerade det i rejäl lintvinning och trassel. När jag krånglar upp detta lanar vinden något och jag vågar gå på det igen. Men det är fortsatt blåsigt och det blir mycket trasslande och dykande uttrar m.m. Har ett par påslag till men korta nafs bara. När jag plockar in är två wobbler försvunna.
VattenTemp: c:a13,4-13,7. Vind: S-NV, c:a 5-10 m/s. Lufttryck: 1013 hPA. Måne: 12/29 (90%). Sol.

"Sätt stolpen på grisberget i ens med pricken och sen rätt ut, där bor den store laxen" var det någon som sa. Det här var något jag hade i bakfickan, men som nu i desperationen fick fungera som "när inget annat hjälper". När jag är ute på 106:an börjar ett djupriggsspö riva iväg så det ryker ur rullen. Tyvärr visade det sig att stackerklämman hade gnagt av vajern så ajöss blev det med ett lod, och därav rusningen från spöt som satt på lodet. När jag gjorde en materialcheck på andra vajern hängde det en stackars lax på - 45cm. Omöjligt att säga var den hade gått på, var någon sjömil sen senaste kollen. Annars lika dött härute som vid Härö. Det var först när jag kommer in mot dom klassiska jaktmarkerna som det började se ljusare ut. En del betesfisk och ett gäng måsar som man med lite god vilja skulle kunna kalla ett måsdyk. Det är också när jag styr upp mot måsarna som jag får en "äkta" rusning. Tyvärr klev den av innan jag hann greppa spöt. Annars inget.
VattenTemp: c:a13,2-13,7. Vind: SO, c:a 3-7 m/s. Lufttryck: 1015 hPA. Måne: 10/29 (81%). Sol.

Hovahall, Härö Nygrund, Högensgrund, Härögrunden - inte ett liv. Sjön är tvärdö. Ingen betesfisk, inga måsar. Knappt några nät ute. Det enda som bröt lugnet, förutom blåsten, var en liten fågel som rastade på båten efter att ha kämpat i motvinden och att man körde med en svävare när jag kom tillbaka till bryggan.

20.000 unika besök är i och för sig väldigt kul. Tack!
VattenTemp: c:a13,5-14,0. Vind: SO, c:a 3-10 m/s. Lufttryck: 1018 hPA. Måne: 10/29 (72%). Sol.

SMHI - det fantastiska institutet gjorde en kovändning i sista stund vad det gällde blåsten för dagen. Tills igår kväll var det lovat 2-6m/s, men nu hade man fått för sig att det skulle vara 5-9m/s istället. Theyr lovade fortfarande 3-5m/s dock. Man litar ju alltid på de givmildaste... Jag vaknade klockan 4 - klarvaken så jag gick på´t. Kul med mörkernavigering. Hade planer på Härö Nygrund idag så det skulle ta sin tid att komma dit. När jag kommer utanför Lindön fattar jag att 5-9 i själva verket innebar 8-11, sydlig som grädde på moset. Trots detta, stönig som en gödgris, går jag vidare men till och med jag får inse mellan Timköj och Timmeröarna att det inte kommer funka med Härö Nygrund. Drar i grejerna i medvind istället och tar en lov på Laxhallarna. Redan här borde jag fattat bättre och plockat ihop. Men ut i sydvinden igen, men ger upp snart och börjar surfa mot fjärden i medvind. Plockar fram smörgåsarna och ska precis ta en tugga när jag hör en dov pisksnärt i skrovet, en sån som bara kan innebära att nåt gått galet. Får se att ena sidans utterlina ligger slak i vattnet och ett par rullar börjar rusa. Trodde jag hade tappat ena uttern, och nu fick jag äntligen nytta av den spunna linan för wobblern hade fastnat i uttern så jag kunde lirka in densamma. Men linan satt kvar. Däremot hade all "backinglina" på masten rullat ut. Vad som hade hänt vet jag inte, men det resulterade i ett gigantiskt kaos och trassel i alla fall. När röken hade lagt sig och jag hade fått in allt saknade jag 737:an. Inte bra. Gick in i fjärden och prövade lite "flatlining", men det var ju naturligtvis lönlöst. Kommer skicka en räkning till SMHI på en omgång bensin, en 737:a och 30g bly.

CC och jag var ute på båttur till Timmeröarna. Gjorde ett par lovar för att söka efter abborren, men den verkar vara bortblåst. Mycket måsar istället ända in mot "Glöfsa".

Hade planer på att loda av de sista punkterna av Örten tillsammans med Vraket idag. Men det kom ett läskande erbjudande från U och Flippern om att bevisa att fisken faktiskt finns i norra Vänern också. Så valet var inte svårt. När vi åkte ut var det ärtsoppstjocka och vi höll på att bränna på en grävskopa(!) utanför Rävön i dimman. Det var Bamse som drog ut en pråm med en grävskopa på, vart vet ingen. Vi hade planer på att gå till endera Alfhilds, eller till Vårtan. Men med tjockan och en del gammal sjö gjorde det svårt att gå i marschfart. Så ilägget fick bli redan vid Prickgrund. Såg hyfsat ut med betesfisk direkt, men sen bredde döda havet ut sig. Vi gick upp mot Alfhild och över till Vårtan med knappt någon betesfisk alls. Framme vid Vårtan släppte det dock. Dagens, och säsongens första öring klev på. Den var blott 38cm lång, men ändå, årets första. Strax efter såg vi en annan fisk, klart större än 38cm, som hoppade uppe på Vårtgrundet. Vi kom i gäddorna lite grand i samma område med en del betesfisk. En tappad och en upp i båten c:a 2-3kg. Sen var det döda havet igen. Kul att pröva Flippern och se U:s smarta lösningar och kul att det blev blankt i båten, även om det mer var av smoltstorlek än "riktig" storlek.
VattenTemp: c:a13,5-14,0. Vind: S-NO, c:a 0-4 m/s. Lufttryck: 1021 hPA. Måne: 4/29 (19%). Dimma (Sol).

Begick den "äkta" trollingpremiären idag. Satte i vid Lillängen och körde runt till "den rätta sidan". Ett fantastiskt väder, men tyvärr måste jag konstatera - sjön ä dö. Kanske inte riktigt - till slut fick jag en gröngöling på dryga 4kg i alla fall. Tidigare hade jag tappat en i liknande storlek precis vid båten. Bra siktdjup gjorde att jag kunde se den glida med en bra bit ned under båten ett tag . Jag såg en albatross också! Trodde jag i alla fall men det var en skarv som hade en stor öring (?) i käften så det såg ut som den hade en jättenäbb. Efter den braklunchen verkade den så stinn så den inte kunde flyga. Jag hängde på fisktjuven ett tag där den simmade fram i ett par knop, flyga var inte tal på. Ingen måsaktivitet och dåligt med småfisk. Gjorde även idag ett par driv inne i fjärden för att bättra på självförtroendet och abborren är fortfarande helt "crazy" så det kändes genast lite bättre. Såg minst 4 båtar till ute.
VattenTemp: 13,7-14,5. Vind: NV+S, c:a 0-5 m/s. Lufttryck: 1025(!) hPA. Måne: 1/29 (2%). Sol.

Säg den glädje som varar. Efter det hyfsade resultatet (i alla fall för självförtroendet) i onsdags (050928) är man nu nertagen på jorden igen. Under den årliga turen till "sätt&ta" sjöarna i Sölje lyckades vi (Jag, U.B & L) inte få en enda fisk på en hel dag! L påstod sig ha två napp, men det var vaga uppgifter på detta. Det går att ta att vi inte får någon fisk om det inte finns någon fisk. Men fisken hoppade och använde våra flöten som rundningsmärken. Dessutom fanns det andra med spö runt tjärnen som lyckades dra fisk. Ett riktigt krasst resultat. Söljesämsta.
Men vi hade i alla fall tur med vädret...