Tillbaks till 2006

Tog en 3-timmars ut från Lillängen. Skulle testa motorn och då den skulle vara varm var det lika bra att uttnyttja uppvärmningsfasen till att köra lite fiske. Döda havet. En karta från Sahara skulle ha varit intressantare än fiskbilden på ekolodet. Fisk blev det inte, men det verkar som motorn går som den ska igen. Braksuccé med andra ord!
VattenTemp: c:a 2,6-3,6. Vind: NO, c:a 7 m/s. Lufttryck: 1020hPA (stabilt). Måne: 26/29 (16%). Mulet-regn.

10 dar efter rensningen var slommen på plats. Mycket stort, men en del i perfekt betesstorlek. LT, K, C.C, E o I var med. Bra att kulturtraditionerna förs vidare.
På Örnös fiskecamp i Åmål stod bara 1 trailer. Det var mycket bråte och isbitar utanför Fogden och längre ut en seg issörja som vi såg från Rescue Sune.

Arbetskollegan LG var lite nere efter att ha harvat i Blekingeskärgården efter havsöring i två dagar utan resultat. Jag erbjöd chansen att få känna på lite vänersilver och LG högg direkt. Jag tänkte Lillängen, men där var det fortfarande ispropp. Närmaste öppna ställe var Kristinehamn (som i efterhand kanske visade sig vara Karlstad!). Och ett ställe med ett grund som heter "korven" dissar man ju inte i första taget. På vägen dit åkte vi igenom en hagelstorm och vid riggningen vid rampen kom en tromb. Men väl ute var det nästan stiltje. Hade fått tips om grön Tomic syd Måkalgrunden och när vi hamnar där efter en knapp timme får vi ett rejält påslag. Fisken hade beslutat att tömma rullen rakt bakåt, men när det inte gick tvärvänder den och simmar i full fart mot och förbi båten. Linan gick mot djupriggsvajern och sen var den saken klar. Synd för LG, det hade varit en fin premiärfisk från Vänern. Jag fick istället äran att visa hur det skulle gå till. Sagt och gjort. Nästa fisk känns inte så grov utan stångar bara lite och sen rätt in i håven. I båten ser vi att den nog är större än vad vi först trodde. Vågen pendlar mellan 8,1 och 9kg i dyningarna! Kan vara nytt Väner-PB alltså. När vi snurrar runt märker vi att det sitter en till på, men den var liten och fick snabbt gå tillbaka. Lite senare får LG chansen på en ny godkänd. Fisken stångar sig trött på distans, men med den här fastnar kroken i håvgarnet istället så inte heller denna kommer i båten. Nu hade vi tänkt att gå tillbaka till utgångspunkten, men det sprack. Vi hittade inte ut ur nätlabyrinten som låg väster om olyckan. Vägkäppar med dasspapper satt lite här och var så vi snurrade och tog upp istället. På land fastställdes den officiella vikten på storlaxen till 8,4kg. Nytt Väner-PB, Höjning i PVS och Big Five. Inte illa på en efter-jobbet-tur. 100% utdelning för Strike Pro idag.
VattenTemp: c:a 2,5-3,5. Vind: SV-NV, c:a 1-7 m/s. Lufttryck: 1015 hPA (stigande). Måne: 21/29 (58%). Mestadels sol.

Grattis Färjestads BK till 7:e
SM-GULDET
(Gu vá gött!!!)

U med två fina laxar från Baggerud.
Gött att trollingen
äntligen har dragit igång.

5 drag med slomhåven, 6 dar efter älvrensningen. Ingen slom än.

060414 Långfredag
Trollingpremiär. Jag/vi har gått och väntat på att Lillängen skulle öppna sig, men även att isen har varit rutten i en veckas tid vill det sig inte. G3 står redo och jag har fått tjudra henne så hon inte doppar sig själv. Lösningen fick bli "nödhamnen" Baggerud. U behövde inte många sekunder att överväga förfrågningen att hänga på. På vägen till Baggerud kollade vi alternativet Kristinehamn. Rampen var helt isfri, men i Vålösundet låg isen packad så det kändes lite riskabelt, utan Baggerud fick det bli. Efter en knapp timmas väntan i kö fick vi sista trailerparkeringen mellan två björkar och gav oss ut i dimman. Ringrostiga som vi var och nybörjare i dimma i Baggerud hade vi ingen aning om var vi var eller var vi skulle fiska. Men vi lyckades undvika andra båtar och nät och huggen trillade in så smått. Det slumpade sig att U drog alla lovliga och jag fick alla för små till en början. Vi gjorde ingen satsning på någon punkt utan lullade runt bara. När vi hade lokaliserat oss en halv distans utanför rampen bestämmer vi oss för att gå utmed kanten som såg het ut ner till Kilsudde . Men den var stendöd. Först när vi går ut från Kilsudde får vi fiskkontakt igen. Och nu började vi köra lite mer aggressivt och ta huggrundorna om igen. Det resulterar i flera dubbelhugg och flera fiskar i båten. Men vi trodde fortfarande på kanten och gick norrut igen, men den var lika död den här gången även att vi prövade lite längre ut där vattnet var varmare. Vi inser vilken tur vi har haft att undvika näten i dimman, när vi nu ser att det är kilometervis som är draperat på sina ställen. En båt som drillade fisk i full koncentration såg vi gå rätt emot en rad flytbubblor utan att se var de var på väg. Det var i sista stund när U började tjoa och vifta som de kunde plana betena över kulorna. Det såg ut att gå bra. Det är först när vi är tillbaka vid utgångspunkten som det blir nya kontakter. Tyvärr sliter sig dagens största för U inne vid båten. Även den här i dubbelhugg. I samma veva fick vi se en häftig grej. En fågel plaskar ner i vattnet strax framför oss. Var det en mås? Eller skarv? Nej det var en rovfågel som vevade iväg med en enkiloslax i klorna. Tyvärr är varken jag eller U något vidare ornitologiska så vad det var vet vi inte. Den var nog för liten för att vara en havsörn i alla fall. Men "coolt" alla fall. Vid dagssummering kunde vi räkna in att vi haft 13 fiskar i båten. 12 laxar och en öring. Vi sparade 4 med vikterna 3,3 - 4,0 - 4,6 & 5,2kg. Vid rampen verkade det ha gått bra för de flesta. Vi såg minst en 10-kilos daska i backen. Ett väldigt bra resultat för oss idag, men Baggerud får nog fortsätta att bli nödhamn. Dålig väg. Trött, trött, trött.
VattenTemp: c:a 1,8-2,5. Vind: SV, c:a 2-5 m/s. Lufttryck: 993 hPA (stigande). Måne: 16/29 (99%). Dimma/mulet/sol/regnstänk.

Alstern igen. Ingen gös idag heller. Bara 6 gäddor varav en på pimpel. Alla mellan 1-2 kg.
Temp: C:a -2. Lufttryck: 1004hPA (stigande). Måne: 8/29 (58%).Klart-Mulet-Dimma.

Satte kronan på pimpelverket idag så att säga, genom att ta mig ut till Onsön. Tvekade först om det skulle bli den turen efter att ha försovit mig 1,5h. Men skulle jag dit i år var det nog sista rycket nu i dagarna, så Onsön fick det bli. Efter 3km promenad, och delvis skarsnö upp till skrevet satt jag genomsvettig på plats. Det började bra med att jag drog 20st i första hålet jag hade napp. Men sen trögade det till sig och det var inte förrän jag slog ett hål mitt i ingenstans på tillbakavägen som jag kom i dom igen. 60st blev det totalt idag. Men det var grann norsabborre. Flera halvkilosfiskar och en som var rejält över. En gädda på 2 kilo ville rycka blänket för mig också, men den fick komma upp och gapa lugnt och stilla.
Jag prövade en ny teknik när jag drog upp abborren på djupet idag. Genom att hala lite saktare lyckades jag klara simblåsan på nio av tio, så de kunde gå tillbaka. En intressant iaktagelse var att de som jag inte kunde släppa tillbaka var 100% hannar.
Temp: C:a +3. Lufttryck: 1004hPA (stigande). Måne: 4/29 (15%). Mulet/Uppklarnande/Sol.