Tillbaks till 2006

Ny trollingrepa. Görmycke fisk på lodet i stort sett överallt. Inget blankt idag heller, men jag såg fiskar som hoppade. Däremot var abborrarna rejält på hugget. Jag kan förstå problemet med horngädda i Öresund... Det hängde på abborrar mest hela tiden. Vid ett tillfälle när jag tog en "powernap" satt det abborre på 5 av 6 ytspön.
VattenTemp: c:a 19-21. Vind: NO-SO, c:a 1-6m/s. Lufttryck: 1008hPA (stabilt).Mestadels sol.

Tog morronsvängen förbi en sjö inte långt bort. Kändes lite trögt, men jag hade påhälsningar av både gädda och abborre. Såg ut som dagens topp skulle bli 730gr, men sen lyckades jag toppa det med en på 1100gr. Kul!
Lufttryck: 1008hPA (stabilt).

På kvällen var frun bortlovad så jag tog chansen att prova ett nytt potentiellt vatten. Påhälsningar av både gädda och abborre här också, men ingen vidare kaliber. Körde en 2-in-1; abborre hugger på spinnare som i sin tur blir tagen av gädda.
Lufttryck: 1007hPA (sjunkande).

Trollingrepa. Trodde en morronpigg lastbåt hade kört förbi när jag kom ut. Men det visade sig att det låg gammal sjö överallt. Blev jobbigt att ta sig ut och skumpigt att fiska. Hade lite förhoppningar efter senaste braksuccén (060804), men idag var det svårt. Tog lång tid innan jag hittade någon betesfisk och när jag hittade den var det enda som hände att jag brände en liten av okänd art. I övrigt blev det bara en svullen abborre. Felsatsning? Nej, storlaxen finns där och det vore en dröm att dra den under sommarförutsättningar.
VattenTemp: c:a 19-21. Lufttryck: 1014hPA (stabilt).Uppklarnande - sol.

U dundrar på med ännu en PVS höjande abborre - 1220gr.

U och jag var på en "Gott & Blandat" tur. Först provade vi älvdrift utanför reningsverket. Tanken var att det skulle stå feta abborrar där och gapa. Det gjorde det inte. Bar några mindre. Däremot såg vi en gädda som attackerade en ankfamilj. Har aldrig sett det förut. Vi kastade mot punkten för dådet, men utan resultat. Sen prövade vi några gösspotar, men det var tjurigt. U hade några stötar, men man såg dom mest stå och stirra. Jag hade en hyfsad abbis på jigg men som jag slarvade bort vid båtkankten.
Lufttryck: 1007hPA (stigande).

B.G rusar in med en abborre på 1150gr till PVS & Big5. Det här blir lite som att spela körp mot ett lag med både Beckham och Alexander Lukas.

U och jag var till en sjö inte långt bort. Vi var tidigt uppe, men det verkade inte borrarna vara. Efter en trög start började vi få lite abborrar och någon gädda. Men det var inte samma storlek som förra gången. Blåsten var tidvis ganska kraftig så vi fick inte alltid till dom perfekta driven. Men många var perfekta - det var trögt. Tvärtemot förra gången, då jigg var bäst, var det spinnare som var det vinnande konceptet idag. Jag fick inga större biffar, men U lyckades till slut dra en ny PVS höjande abborre. Andra inom två veckor är starkt när han har kommit över kilot. Denna vägde 1080gr. På sluttampen fick jag på en gädda som röjde på bra med mitt klena spö. Jag hade konstaterat tidigare att jag hade dåligt beteslås och det gick naturligtvis åt pipan. Vid båtkanten gick låset upp och jag blev av med en vinnarspinnare. Jag får skylla mig själv.
Lufttryck: 1014hPA (sjunkande).

B.G har dragit en gös på 8,9kg! Stort grattis till en superfångst. I och med den lär Big5 tävlingen vara avgjord också.

Gick i pimplinga på morronen. U var också med. SMHI hade lyckats snurra rätt på tombolan, och den utlovade stormblåsten stämde verkligen. Abborrarna var svårflirtade, men vi fick några stycken i alla fall. Många, många tärnslag var det, men många var på stora djup. Spinn gav absolut ingenting.
Lufttryck: 1014hPA (stabilt).

C.C och jag var på vrakfiske. Jag har hört och tänkt på detta en tid, men först nu blev det av. Visst fanns det massor av abborre, men inte den storleken jag hade tänkt mig. Men många av 100-grammarna hade stora jack i sidan, så något odjur ligger nog och lurar. Jag blev av med ett blänke också när jag inte hade det under uppsikt. På slutet provade vi efter gösen, men där var det tjurigt. Några stötar bara, men dom stod mest och tittade på blänket.
Lufttryck: 1007hPA (sjunkande).

Under gårdagen lokaliserade jag en massa abborrjaging på Örsholmen. Tog en utflykt med Vraket dit idag. U hoppade också på i farten. Det blev några skitterborrar, men vi såg inga jagande borrar. Inte förrän vi var på land och allt var packat. Typiskt, men det var ett lättvindigt alternativ i alla fall.
Lufttryck: 1010hPA (sjunkande).

Fick följa med U & A.D till en sjö inte långt bort. Nya marker - alltid lite spännande. Jag proppsade på att vi skulle prova redan innan båten hade rört sig. Gav skittergaranti, men det uteblev. Istället letade vi upp ett grund som sas skulle finnas. Vi hittade det omgående och A.D börjar leverera abbisar, den ena större än den andra. Det var en grön torskpilk som var vinnande. Det var en magisk kväll så jag hade lovat 1500 grams abborrar till oss alla. A.D visade vägen genom att ta en borre på 1200gr. Trodde detta bara var början, men allteftersom kvällen led så avtog nappandet. Jag fick vara med lite på ett hörn och fick en på 740gr. Lite besviken när jag såg vikten, eftersom jag trodde det var en kiloabborre när den låg i håven. U fick också fisk... Finfin medelvikt var det på alla borrar vi fick. Bara några stycken som var lite mindre, annars var alla i halvkilosklassen. Kul också att det var lite skitterdrag inemellanåt.
Lufttryck: 1016hPA (sjunkande).

PLÖJA projektet avslutat.

C.C och jag på båttur till Liljedahl. På hemvägen testade jag ett abborrgrund i Kattfjorden. Letade och fann en skog av fisk på lodet. Kan det verkligen stämma? I med pimpeln för att testa. Blänket hinner inte ner förrän en halvkilos sitter på. I igen och samma sak - en ny halvkilos. I med ankaret och jag anar brakfiske. Men skogen var "sjöliljor", som visserligen hade mycket småfisk, men jag hade bara ett par nafs till, men ingen mer fast. Snopet.

Att trolla lax i Karlstadvatten sommartid måste vara som att leta efter den berömda nålen i sytrådsasken tänkte jag. Därför hade jag laddat med diverse gourmettillbehör för att kunna äta mig fram åtminstone. Och mycket riktigt så kändes det som döda havet. Hela förmiddan gick, med bara en abborre i båten. Den var inte stor, men hade klarat att lösa ut i alla fall. Vädret var sagolikt så jag satt bara och njöt trots det uteblivna fiskedraget. Men sen, mitt i ingenstans, ser jag en del tärnor, fisk i ytan och fiskbilden ser riktigt het ut. Det dröjer inte länge förrän ett spö löser ut. En lax har tagit en Strike Pro på 20m. Det är ett ruskigt ös på den, men den är bara 58-59cm. Tyvärr hade den blivit skadad så jag försökte verkligen att pressa fram den sista centimetern för att slippa släppa tillbaka den, men det gick inte. När jag går runt och lägger ut på nytt har jag fått hugg i ytan. En liten vild, men otroligt grann öring högg en Conrad i ytan. Den såg ut som en bäcköring. I samma veva ser jag ett jätteplask på platsen där jag fick första hugget. Fiskbilden ser fortsatt bra ut och jag nöter en timme till, men inget mer händer. Istället går jag mer inåt för att pröva "kvällsöringsteorin", men ser en kant så jag gör en avstickare först. Här är fiskbilden än en gång riktigt intressant. Tjong, nytt hugg på en flutter på 18m. Ännu en ösarlax, men lite kortare - 56cm. Knappt har jag hunnit stacka fluttern så har jag hugg igen, men den här släpper. I samma område får jag två gäddor också, c:a 3 & 4kg. Öringteorin - att öringen går in grundare på kvällen, sprack.
När jag plockar upp inser jag att jag dragit 4 av 5 arter inom Big Five. Skulle vara kul att ta alla 5 på samma tur... Pimpel kan vara lösningen, det är ju närapå gösgaranti nu. På hemvägen gör jag ett pimpelförsök. Får några abborrar och har några gösstötar innan en riktigt grov gös går på. Ser den på ekolodet på väg upp, men så släpper den på 6m. Inser att jag hade (4/5-6m) i Big Five. Prövar ett nytt driv och har på nytt en gös på som också släpper på vägen upp. Ser den gå tillbaks till botten så jag släpper med mitt blänke och den hugger igen. Den här gången kommer den upp. Knappa kilot och saken är klar. 5/5 i Big Five på samma tur. Kul för mig personligen, men det visar också på vilken potential Vänern har. Där kände jag att turen var över. En kanondag när det blir som man hoppats. Storleken på salmoniderna hade kunnat vara större, men huvudsaken var att komma i kontakt på sommaren. Sommartrolling - en hit.
Vind: N-SV, c:a 1-6m/s. Lufttryck: 1015hPA (stigande).

B.G har gjort en höjning på abborre i PVS.

Satt och planerade för en trollingrepa när U ringer och försöker få mig med till en dypöl. Fick svära lite över lullologerna som helt plötsligt bestämt sig för att det ska bli storm, och hakade på. Väl på plats börjar U dra abborrar och en och annan gädda. Själv har jag bara några på, men som släpper så jag blir utan fisk idag. När det börjar skymma får U till ett till synes misslyckat kast, men som levererar fisk. Fin fisk också. Abborre på dryga kilot.
Under tiden vi fiskar ringer L och berätttar om att han varit med om actionfiske. Förutom en skittrad abbis på c:a halvkilot lyckades han lura en gädda på 8kg att anfalla skittern. Dramatiskt luftsprång och drillning lät historien. (kort skall vara på gång) Två PVS höjningar på samma kväll alltså. Inte illa!
Lufttryck: 1015hPA (stigande).

Gäddsafari på Fryken. Var det tänkt i alla fall. Hade lånat L:s "monsterlåda" och tacklade på den ena skapelsen värre än den andra. För säkerhets skull åkte en Conrad på också. Första hugget faller på just Conraden. Det var en gös på 3kg. Efter några abborrar och regnbågar trodde jag att drömmen om 10-plussaren var ett faktum. L ringde samtidigt, men jag bad han ringa om en halvtimme för; "jag har det största jag känt på kroken"... När den efter många om och men kommer in i båten är besvikelsen stor när den visar sig bara väga c:a 5kg. Anledningen till att det kändes så stort var att en regnbåge hade huggit samtidigt och dessa hade trasslat linor med varann. Efteråt återstod ett linkaos och antiklimax. Fick bryta tidigare än tänkt då molnen tornade upp sig och varnade för åska. Det var så påtagligt att jag fällde spöna direkt jag hade tagit in dom.