Tillbaks till 2006

Tog en traditionsenlig morrontur i Trysil. Tänkte pröva en lite större sjö, Engersjoen, den här gången. Här finns förutom röding & öring också sik och harr. Men när jag kom fram såg jag inga tecken på att någon hade varit ute på isen och det låg bara ett tunt lager snö på isen. Trysilelva går rakt igenom här så jag blev lite isfeg. Att tempen visade minus-19 i skuggan hjälpte förstås också till. Istället åkte jag upp på Gjetsjön, där jag var sist. Gick runt bland tidigare inmutade platser, men utan resultat. Till slut satt jag mest och mös i solen när jag känner en försiktig vickning. När jag tittar ner på linan går den som en gräddvisp i hålet. Och snart kom hugget. Upp kommer en fin röding på 870gr. Personbästa! Efter att jag kommit till sans upprepas samma procedur med vickning, gräddvisp och hugg och återigen kommer en röding i samma storlek upp. Sen gick signalen om att våfflorna var serverade så det blev att packa ihop. Helnöjd. Tre kanondagar i perfekta backar i suveränt väder.

Lillängen. Någon minusgrad till att börja med, men snart gick solen upp och det blev vantar av och brickor på. Kom i dom ganska omgående, men efter det första kanonhålet blev det mer sporadiskt. Efter ett par timmar, när det hade tunnat ut kom "morrongänget", dvs U & A.D, ut på isen. Efter ytterligare lite letande kom vi i dom igen. Men nu ökade vinden till kulingstyrka och till slut blev det ohållbart att fiska med linor som blåste i trassel och snusdoslock som blåste bort. Men jag hann dra ett femtital i alla fall. Hyfsad storlek på vissa. Vi gjorde ett desperat försök att gå in mellan öarna för att ta lä. Men där låg "gammelisen" så det var trögt. Vi avslutade med en fika istället och gav upp. Men solen brände på bra och gav mig en röd snok i alla fall.
Temp: C:a +5. Lufttryck: 1007hPA (stigande). Måne: 19/29 (80%). Sol.

Victoriapokalen -06
Det blev 6 startande i Victoriapokalen i år. Ett par rookies var med som kanske kunde röra om i grytan. Bland annan kändes U som ett stort hot. Arenan var bytt från tänkta Lillängen som hade mindre än 10cm is, till Skattkärrsviken som hade c:a 100cm is. Val mellan "häfta eller sketa" alltså. För mig trillade det in abborrar med jämna mellanrum, men det var bara yngel. Försökte att hitta större, men det stod bara mindre fisk här & där. På mållinjen hade U dragit något större fiskar, men jag hade några fler, så jag vann på målfoto och kunde kvittera ut den tredje raka segern. Ett kanonväder och strålande sol.
Slutställning Victoriapokalen-06:
1. M.G - 10 fisk, 420p
2. U - 6 fisk, 330p
Oplac. L, U.B, S.A & SLK (DNF)
Temp: C:a -4. Lufttryck: 1021hPA (stabilt). Måne: 12/29 (89%). Sol.

Ett av målen för vintern var att ta lake (som vanligt) och det har jag troligtvis misslyckats med. Ett annat var att komma iväg till Glafsfjorden och dra regnbåge på pimpel. Skulle väl inte vara några problem. Eller?
U och jag kliver på isen strax efter soluppgången efter diverse alpinistexpeditioner och snöpulsning. Vädret är naturligtvis inte den utlovade solen, utan snålblåst och snö. Att åka till västsidan kändes onödigt så vi gick på isen på östsidan istället. Efter en liten stund har U en på som han ger en riktigt bra chans genom att använda en lina i ul-klassen. Och naturligtvis tar den chansen och sticker med blänket. Inget mer händer i det området. Vi lullar runt i snön och har några kontakter med tröga abborrar, men ingen mer regnbågskontakt. Vi beslutar istället att ommobilisera till ett ställe som borde vara bra. Samtidigt skulle vi ta fram det hemliga vapnet, och kanske det vi är bäst på, nämligen körven.
Vi tog sikte på dom största snödrivorna vi kunde hitta för att ta oss ut på isen. Vi blev hängande i "grenen" så att säga, men till slut hade vi avverkat de 50 metrarna som skiljde oss från isen. Äntligen skulle grillen fjuttas på och vi skulle få lite energi. Men grillen var av EPA-kvalité och inte ens tändpappret brann i den. Vi försökte med egna tändanordningar, men misslyckades naturligtvis i snöstormen. Att käka djupfryst körv kändes inte som ett "hett" alternativ heller. Det enda som hände i nappväg var några 20-gramsabborrar som var mästerliga betestjuvar. Vi var riktigt nedtagna på jorden och till slut tog vi även till det sista skamgreppet, nämligen att åka över till västsidan och sätta oss bland odlingarna. Men inte heller här var det några kontakter. U började bli så desperat så han började käka upp räkorna istället för att beta med dom. Själv lägger jag ner tramset med rödingblänk och minibalanser som jag använt under dagen, och binder på en klassisk Bergman istället. Och se, det gav resultat. (Nu hade vi även förflyttat oss så vi hade odlingarna i ryggen för att minska "akvarie-fiske"-känslan lite.). På en kort stund har jag 3 regnbågskontakter. Resultatet blev två bortfiskade krokar och en regnbåge på isen. Den som kom upp på isen hade ett av de äckligaste sår jag sett på en fisk, och fisken var full i iglar. Vikten var c:a 1,5kg. Strax därefter tar kylan och vinden ut sin rätt och vi beslutar oss stelfrusna att ge upp. Målet är väl i och för sig uppnått, men tveksamt om det var värt insatsen? Jodå, trevligt sällskap och körven var ju med i alla fall...
Temp: C:a -5. Lufttryck: 995hPA (stigande). Måne: 6/29 (36%). Mulet/snö.