Tillbaks till 2007

Dags för avslutning av Big5 2006 och samtidigt "kick-off" för Big5 2007. Vi hade ynnesten att få en VIP inbjudan till Torskbäcken och rödingfiske av P.W. Naturligtvis utvecklade det sig till att bli en pimpeltävling. Intressanta regler: Vi fick bara behålla 1 fisk per skalle och det var den som gällde som tävlingsbidrag. Störst fisk i slutändan sopade hem rubbet, dvs allas fiskar. Så det gällde att ha is i magen. Tävlingen var indelad i två halvlekar med korvgrillning i pausen. Jag fick på en halvkilosfisk ganska omgående. Det sas att det var det som var medelvikten så jag chansade och släppte tillbaka den. Men sen trillade det bara in mindre fiskar. Den sista innan paus var dock lite större och jag beslöt att behålla den. Under pausen med körvgrillning var det dags för den stora prisutdelningen i Big5. B.G vann ju och fick välja ett drag ur var och ens draglåda. Ur min låda valde han en "Skitter-pop". Överlag verkade det vara en ganska taktisk urgallring ur lådorna, så han blir nog farlig i år igen. B.G var nöjd över att ha tagit hem den prestigefulla tävlingen för andra året i rad. Själv gick jag inte lottlös utan kammade hem vandringspriset "proteskungens procentpris" för min öring som gav 41 poäng (närmast 40 gäller i den varianten) Åter ute på isen kom vi rätt i en rejäl huggperiod. U som inte drog någon röding under första halvlek (aldrig någonsin faktiskt) stod och hivade upp dom på rad. När slutsignalen gick var det några som hade haft lite väl mycket is i magen och kom till invägningen med tomma påsar. Toppstriden blev tuff med bara 30gr skillnad på topp 3. Vinnande ur striden gick till slut "rookien" J.H med en röding på 490gr. Han lär också bli tuff att tampas med. Mitt facit landade på 9 rödingar och c:a 20st abborrar. Abborrarna var nästan lika roliga att dra som rödingarna för dom hade lärt sig rödingarnas teknik och var lite luriga.
En fantastiskt trevlig dag och grattis än en gång till B.G. Stort tack till P.W med söner som gav oss den här chansen.

Nu är det dags att ta fram tårtan igen.

Klockan 17.26 slog räkneverket över och i och med det hade 50.000 unika besökare varit inne, inte bara på dreamfishing.se, men hela Siten sedan 2002. Just det, i år innebär det dessutom 5-års-jubileum! Jag lyckades turligt nog se 50.000 själv. En annan som lyckades se det var Magnus S. Tyvärr var det inte en skärmdump han skickade utan hela sidan med aktiv räknare. Så när jag öppnade mailet stod räknaren i mailet redan på 50048. Den som däremot först skickade in en skärmdump med gubben och 50.000 var den trogne läsaren och fiskekollegan A.D. Det blir därmed han som kammar hem den numera utgångna Conraden. Men jag är övertygad att Magnus också hade 50.000 på räknaren. Skicka över postadressen Magnus så sänder jag en Conrad till dig också, däremot inte den i originalbox.

Det kan kanske vara tid att sammanfatta de här första 50.000 besöken lite grand. Frågan den som läser den här sidan ställer sig måste vara; "varför gör han det här?". Eller så är det inte det, så då kan man sluta läsa nu. Men svaret är helt enkelt att det är mest för min egen skull. 2002 började jag skriva fiskedagbok och ganska omgående kom jag på att jag lika gärna kan lägga ut den på Internet, så fanns den till hands överallt där Internet fanns. Länksamling och väder var också nåt som fanns med hela tiden. Dessutom, om den kunde vara till något nöje och kanske någon nytta för andra fiskare var ju det bara en bonus. Själv var jag inspirerad av Einar och några få andra som hade fiskehemsidor på nätet. Numer har det skett en explosion av fiskedagböcker på nätet vilket är otroligt kul. Kan man ha varit med och inspirerat på något hörn i den utvecklingen också, värmer det naturligtvis lite extra innanför sydvästen. Men det är givetvis också inspirerande att se att så många läser det man lägger ut, c:a 70-80 stycken per dag. En sak var jag helt på det klara med och det gäller fortfarande - skulle det komma några påhopp eller sabotage så lägger jag ner direkt, då får dagboken ligga under sängen istället. Men det har inte hänt, utan nu siktar jag på 100.000. Tusen tack alla som läser och ger feedback - det kommer mera... /M

Inom en vecka smäller det! Dreamfishing.se närmar sig fantastiska 50.000 unika besök. Smått otroligt. För att fira detta utgår det en Conrad i originalbox till den som lyckas ta en skärmdump (printscreen) eller alternativt ett foto på räknaren under gubben uppe till vänster när den står på exakt 50.000. Till den som lyckas hyfsat nära utgår det några unika stickers. Skicka mail.

Rödingpimpel med L på Ängsjön. Jag hade inte ett napp. L hade en på i en tiondels sekund. Inte ens en abborrstackare blev det. Ett tio- femtontal andra hugade ute. En del rödingar synade isen. Även tysken som stod och skrek mitt ute på isen fick fisk. Men skönt väder var det...
Temp: C:a -1,5. Sol.

Det blev ingen 9kg lax under 2006. Nya tag 2007. Följande får bli rättesnöre inför 2007, angående att trolla, på både ena och andra sättet:
"Man viftar väldigt mycket med vänsterhanden och så plockar man fram arton bordtennisbollar och stoppar upp dom i höga hatten som ramlar ut sen, en sekund senare."
Thomas Öberg

D har varit ute och kört angelpremiär. Fick ett MMS som löd: "4,6kg, kl10.38, Portilasjön och soligt väder. /D".
2 år senare gör alltså D sin gäddebut i PVS.