Tillbaks till 2007

Hade besök av L med son för lite abborrfiske. SMHI hade lovat hyfsat väder, men nja, det var det kanske inte. Skurar med inslag av uppehåll kan man kanske kalla det. När dom värsta skurarna kom var det som om nån hällde en kanna vatten över en, så det var bara att gilla läget och härda ut. Fisket var medelbra. Det knallade på abborrar då och då i lagom takt. Gäddorna var däremot på hugget. Jag började fisket med att få en abborre som snabbt blev tagen av en gädda. Och så fortsatte det. Vi fick lika många gäddor som abborrar. Nästan. Vi fick nog fick lika många gäddor idag som jag fått dom senaste två åren i sjön. Knepigt. Tidigare har det varit otroligt mycket gädda i sjön, men det har minskat tycker jag. Men nu var det tillbaka i gammal form. Ingen gädda är över 2 kg heller, och det är också som vanligt. Den store abbörrn ville inte upp idag heller, men det blev en fin middag med hem till Bråsstorp i alla fall med en topp på 570gr.

Gjorde en liknande tur som sist (070724), men idag var det inte samma tryck. Kom i och för sig i dom till slut med några fina borrar. Dom största tappade jag (naturligtvis), så största blev bara c:a 450. Jag hade den riktigt store på, men den gick ner i botten med rusande rulle och spinnaren fastnade. När jag hade lirkat loss den var borren borta. Jag gjorde en lite mer koncentrerad satsning på gösen också där jag listat ut att den står. Men det blev bara 1 stöt och inget mer.

K och jag tog en morrontur på Örten. Vi körde till de bortre regionerna för att testa abborre och sen köra tillbaka med förhoppning om gös. Vi fick några mindre abborrar och tappade ett par rejälare. Såg ett gäddvak som jag la min skitter på, och den gick på den lätta. Efter ett tag stannade nappandet av, och vi riggade om till gösköring. Vi hann inte långt innan jag känner en gösstöt och kort därefter en fast gös. 1,7 kg vägde den. Vi tar ett varv till över den spotten med ytterligare någon stöt och en gädda. Men sen blev det inget mer på köringen. När vi åkte tillbaka stannade vi till vid talludden, och här var abborren rejält på gång. Många fina, med en topp på 790 gr. Storabborrn kom in och jagade, men då satt jag med ett rejält skatbo, och K missade utkastet. Dom kom inte tillbaka under tiden som vi var kvar. Trevlig tur och hemma före lunch.

Vi såg en mås som satt fast i en fiskelina "vé broa" och beslutade oss för att göra en räddningsaktion med båt. Måsen var helt slut och var lugn när vi tog loss den. Något "hotshot" hade agnat på ett agnmete och knutit fast det i buskarna på land. Troligtvis hade måsen en krok i magen, men vi hoppas den fräter sönder. Måsen klev upp på land efter befrielsen och torkade ett slag innan den flög iväg. På tillbakavägen lägger jag och I i ett varsitt spö. Vid ett "gösryck" får jag hugg och hoppas några sekunder på en gös, men det känns snabbt mer som gädda och det var det. C:a 1,5 kg.

Gösturné 2007 dag4
Sista dagen blev bara en transport tillbaka till bilen. Vi testade att pimpla 1 timme i Byälvens mynning, men det var lönlöst.
Gårdagens landfiskemästerskap var trögt. U.B lämnade WO så jag hade redan vunnit i och med att jag var stönigare. Men jag ville vinna på ett "ärligt" sätt, och efter att jag sprungit runt hela ön lyckades jag till slut få upp den vinnande borren.

Gösturnén var lika trevlig som vanligt. Tur med vädret hade vi också med tanke på att det mest varit storm och regn hela sommaren. Men fisket var under all kritik. Efter 12 landmil och över 100 sjömil bara få en gädda och en asp, måste vara bland det sämre en fiskeresa resulterat i. Tur att vi hade tider att passa, annars hade jag nog dumpat båten och åkt till närmaste golfshop och köpt en uppsättning golfprylar istället. Men snart måste det väl vända? Om jag ids försöka mer d.v.s...

Gösturné 2007 dag3
17:45 Dagens första hugg. Vi tror det är en gös, men i båten visar det sig vara en Asp på 3,2 kg. Nu bryter vi snart trollingen för pimpling.

11:15 Vi körde upp till Måkskär igår utan att nåt mer hände. Istället körde vi tillbaka och startade en pimpeltävling som övergick till ett landfiskemästerskap fram till solnedgång. Vinnare blev, mot alla odds, L. Men han står fortfarande under inspektion för doping i och med att han rotade fram en otillåten DAM spinnare. Nu har vi dumpat L och är på väg mot Nygrund.

Gösturné 2007 dag2
17:00 Äntligen händer nåt. Gädda på 6,7kg - U.B fångstman. 15m rigg - Vidars Strike Pro, utanför Svartskär.

15:45 Pitstop på Lurö med tillhörande bryggtallrik.Bara en abborre i första halvlek. Nu är det nya tag på östsidan "trasslet". Hugg norr om Lurö Bratt, men den gick.

11:00 Fortfarande stendött, men vi har haft besök av en havsörn i alla fall.

09.20 Gårdagen avslutades efter transporten till ön. Vi hämtade L på näset och tänkte trolla tillbaka, men det var storm (som vanligt) så vi la ner både trolling och pimpel. Istället så startade vi en hård fight med landfiske som U.B i slutänden gick vinnande ur. Vi hittade ett kadaver av en megaabborre och allteftersom kvällen gick blev teorierna om hur den hade hamnat där mer och mer bisarra.
Nu är allt ilagt igen, med kurs Lurö. Stendött hittills, men kalasväder.

Gösturné 2007 dag1
14:45 Inte ett liv hittills. Mycket tärnslag syd Floghall. Vi får nog rigga om till pimpel istället... Bra gungigt för tillfället.

13.00 Gösturnén är sjösatt. Allt ligger i. Händer nåt spännande, typ U.B trillar i sjön, kommer vi ge rapporter. Möe fisk på lodet i Byviken, så där har vi gått ifrån. Snart lunch.

Begick Örtenpremiär tillsammans med K. Körde klassiskt upplägg med abborrspinn nån timme innan gösköring. Abborrarna var riktigt på hugget, både på spinnare och skitter. Däremot väntade vi förgäves på att den riktigt grove skulle komma och jaga, trots plaskande löjstim. Fina borrar trots allt, c:a 4-500:grammare. Gösköringa gav bara några snipgäddor.

Var uppe snuskigt tidigt, men det var det värt. Fick möta soluppgången ute på sjön och det är alltid lika trevligt. Hade förhoppningar om gös idag. Provade först "göshölan", men ingen där. Jag åkte istället till abborrmarker och betraktade gös som bonus istället. Hittade ett enormt stim med abborrar så jag tänkte att nu blir det race. men dom var otroligt tröga. Några naffs bara, men få ville sätta sig. Flera gånger var hela stimmet med upp till någon meter från ytan i ren nyfikenhet, men ingen ville hugga. Prövade alla trix jag kunde men inget kunde trigga dom. Dom få jag fick upp var så slöa att dom knappt simmade när jag släppte tillbaka dom. Vad berodde detta på?
* Ingen drastisk förändring av lufttryck. Trycket var stabilt. Lågt, men inte extremt lågt.
* Månen var inte i något ytterläge.
* Ingen vindkantring:
* Vattentempen var 18-19 vilket är fullt tillräckligt för att abborren skall vara på G.
* Lite kyligare natt än vanligt, men inte heller extremt på nåt sätt.
* Det enda som stämde var att Napp & Nytt:s huggtabell sa dåligt fiske...
Att det har varit ett långvarigt lågtryck är den enda förklaring jag kan komma på. Abbörrn är väl lika trött som vi andra på detta nu. Totalt blev det 4 abborrar och 1 gädda på dryga 3 timmars fiske. Tur man inte lever på fisket...
VattenTemp: c:a 18 Vind: SV c:a 5-7 M/s . Lufttryck: 996hPA (stabilt). Växlande molnighet.

Hade äran att få följa med U & B till Fryken. De ville ta revanch efter gårdagens fiasko som dom hade upplevt. Jag gled in, som på en räkmacka, vid Frykenbadens camping när allt var riggat och klart. Det spöregnade, men förväntningarna var trots allt stora. Det hade inte blivit något dittills, men det var "nio-hugget" som gällde sas det. Niohugget kom, lite försenat visserligen, och när det kom var det rejält. Ett stadigt bottennapp som höll på att välta Vicks Blå bakåt. B drillade som en gud och lyckades få tillbaka wobblern och inga trasslade paravanspön. När vi sen tappar en slipsgädda bakom båten finner vi för gott att lämna regnet år Fryken och åka hem.
U höjer den kulinariska ribban hela tiden för Team Gourmet. Idag var det smörgåstårta och kaffe som stod på menyn. Bäst ikväll.
VattenTemp: c:a 17-18 Vind: N-NV c:a 3-6 m/s. Spöregn.