Tillbaks till 2007

Ekenästräffen - 07. Efter gårdagens hyfsade framgång gick vi direkt till området vi hade fått fisk igår. Det skulle dröja ett par timmar innan vi fick hugg. Det kom på riggen på en Conrad som drev fram på 6m. När jag håvar fisken kommer jag utan att märka det åt spärren till den andra djupriggen och bägge spöna börjar dra ut lina. Dubbelhugg tror vi, men det är naturligtvis lodet som är på väg mot botten. Strax efter oss kommer FetMats som också resonerade som oss för dagen. Vi körde runt och kommer upp på punkten igen då ett annat riggspö indikerar napp. Men denna släppte innan vi fick känna på den. Vi lägger ut en skål med spaghetti över platsen, så ser plotterspåret ut i alla fall, men inget mer händer. Spöregn och blykeps efter gårdagen gjorde det kreativa tänkandet sirapssegt. Vi tänkte lyfta och gå längre österut, men spöregnet och rapporter om fisk vid Slöingen gjorde att vi följde kanten söderut och vi hoppades hitta aktivitet neråt. Men inget hände. Vi gick förbi Slöingen och upp mot Måkskär, men det blev inget mer för oss. FetMats hade hängt kvar i gårdagens område och till slut gav det resultat. De slutade 4:a på träffen. Stort grattis! Dom blev bästa Karlstad-team. Bästa team från nystartade Karlstad/Hammarö Båtfiskeklubb blev Re-Lax på en 11:e plats.
Minutrapporter hur det hände finns här
VattenTemp: c:a 9-13 Vind: SV. Spöregn.

Testfiske inför Ekenästräffen. Det hade varit rena vilda västern i Norrköping. Man hade kastat prognoser till höger och vänster och man duellerade om att vara värst. Till slut vann "fastest gun in the west" - Åsa Bodén, som pratade om blåst natt till fredag och sen avtagande under dagen. När verkligheten kom och knackade på var det naturligtvis full storm som gällde. U och jag låg och softade i hamn och väntade ut blåsten och slog upp tältet inför natten. Men sen blev vi bortträngda från rampen av FetMats, så vi bestämde oss för att gå ut bakom Näslandet för att kolla läget i alla fall. Vi stod i valet och kvalet om vi skulle testa eller lägga oss nära land och pimpla abborre. Att köra med pulkor var inte aktuellt. Under tiden vi funderar passar vi på att kolla tempen efter språngskikt. När vi hade analyserat det hela visade det sig att det skiljde 1 grad mellan ytan och 30m, språngskikt obefintligt alltså. Vi beslöt att skicka i riggarna och några flatline:ade linor - totalt 8 spön. Vi gick norrut från Slöingen, över punkterna vi fick fisk på förra året och det fungerade förvånansvärt bra att fiska i sidvinden. Bra ända tills AP:n får tuppjuck och gör ett fullt rattutslag styrbord och vrider runt båten (tur vi inte körde med pulkor). I samma veva får vi hugg på riggen och U kan drilla in en öring på 5,5kg. Kalas! Första godkända fisken på Ekenäs. Betet var en blå sked på 15m. Vi noterar platsen och går vidare norrut, men får snart vända om vi skall komma tillbaks till utgångspunkten för grillning. Ett par sjömil efter oss ligger FetMats som gör samma resa. För dom gick det äännu bättre - 3 godkända. När vi håller på att ta upp får vi en för liten lax till.
På kvällen var det en trevlig grilltillställning med tillhörande dryck. Mycket snack och teorier dräptes och föddes.
VattenTemp: c:a 8-12 Vind: SV c:a 8-11 m/s. Sol - påmulnande.

Vi hade sovit så gott och länge så att trolla idag var inte aktuellt. Det blev en uteslutande pimpeltur istället. Men det var otroligt svårt att hitta fisken. Det var först när vi kom in i fjärden igen och fick åka till klassiska marker som vi hittade dom. Men dom var inte på hugget ändå. Några fiskar blev det dock och en tävling grydde fram. Värst blev till slut outsidern H som numer kan titulera sig "Mr Vänern 2007".
VattenTemp: c:a 20 Vind: Inte mycket. Lufttryck: 981hPA (sjunkande). Sol.

Körde en kort semestertur med H, C, &T.J. Planen var att trolla "rätt uti" för att sen åka till Härö och spinnfiska från land och grilla. Trollingen gick inget vidare, bara en gädda på 5,4 kg. Men det är alltid kul att visa hur det funkar för dem som inte har trollat förut. Frågorna haglade så det var roligt. Vädret och tilltuggen gjorde ingen missnöjd heller. Spinnfisket från land gav ingenting, bara nån bortkastad spinnare. Grillen funkade däremot och efter vi trattat i oss H:s och mina kulinariska inköp låg vi och kippade efter andan på hällarna. När vi kom tillbaka till båten utbrister H att det ligger en hund i vattnet bakom båten. Men det var det inte. Det var en bäver! Mitt ute i Vänern. Det var nog den största bäver jag sett också. Dessutom hade den käkat tall syntes det spår av, så den måste vart lite vilsen på många sätt. Vi övernattade på Härö.
VattenTemp: c:a 16 Vind: SO, minskande från c:a 6 m/s. Sol.

5-årsjubileum!!!

Lite sent, men bättre sent osv. Det var den 13:e som var den stora dagen egentligen, så nu är jag redan inne på 6:e året. Undrar om jag orkar hänga i 5 år till?
Har fått startnumret till Ekenästräffen idag. Nr. 17. En laxfisk att väga in under Ekenästräffen skulle bli en bra 5-årspresent.

Var ute ett par timmar på kvällen. Undrade om gösen hade vaknat än, men det hade den inte. Däremot hittade jag massvis med huggvillig storabborre. Det blev c:a 50st innan det planade ut, största c:a 600gr. Görsköj.
VattenTemp: c:a 17 Vind: O. Lufttryck: 999hPA (stabilt/sjunkande).Mulet.

Första deltävlingen i Karlstad/Hammarö Båtfiskeklubbs pimpelserie. 10st ställde upp. En strålande kväll med bara sol och bleke. Jag hade förmånen att ha IronMike med i båten. Vi satsade på Storgrund när alla andra satsade på Kattfjorden. Vi drev av Storgrund några gånger. Trots att det var bleke drev det på ganska bra. Jag hade många napp utan att kunna fästa någon till en början. Ett tag hade jag fiskat bort fler krok än jag hade fisk i hinken. Men sen gick det bättre. Vi kom inte i dom riktigt utan det blev ströfiskar här och där. Vi åkte istället lite längre västerut, till en 10-metare. Vi drev över denna också med några ströfiskar. När vi gled över kanten ner på 17-20m såg fiskbilden bra ut och vi kastade ankar. Ett tag hade vi igång dom bra med stumma hugg och bra fart. Men det dog ut ganska snabbt. I land räckte innehållet i hinken trots allt till en andra plats i tävlingen. IronMike hamnade fyra. Jag är mäkta stolt med placeringen, för första platsen besattes av en gammal abborräv som pratar i termer typ; "När man ligger vid norra udden och propellern ligger i öster och fören pekar mellan den vissna björken och den röda stugan, då ligger man rätt".
VattenTemp: c:a 20 Vind: Nej. Lufttryck: 1018hPA (stabilt). Vrålsol.