Tillbaks till 2008

Körde en kvällsrepa på Örten igen. Hade inga större förhoppningar. Men det var skönt att få 3 abborrar på dom 3 första kasten. Sen hade jag hugg på dom 20 nästkommande, men alla kom inte upp. Ingen storlek på dom, men det var vid den "nya vasen", så det var kul att den verkar ha göttat till sig och levererar. På dom andra heta haken hade jag bara några hugg. Sporrad av detta trodde jag att jag skulle kunna köra upp en gös i skymningen, men där blev det tji. Bara en gädda på c:a 3 kg.

Morrontur på Örten. Lika vrålsegt nu. En gädda, en abborre tappad vid båtkanten och ett par gösstötar, det var det enda. Känns nästan inte som någon idé att ens försöka, innan det händer nåt med vädret. Var inne kl. 10 och då var det redan smällhett.

Vi tog en badbubbletur, och när lelltösa sov så passade K och jag på att ta en tur för att leta efter abbörrn. Och mycket letande blev det, men vi fann inte mycket fisk. Prövade förgäves på två spottar.

Senare på kvällen testade jag Örten. Men det var lika trögt här. En abborre hade jag på och en gösstöt såg jag i spöt under köring. Hade tänkt köra en bit in på natten, men motivationen var i botten, så jag åkte in och länsade en bullpåse istället.

0807XX
Jag har haft ett datorhaveri och tyvärr lyckades jag skriva över mina minnesanteckningar. Men det mesta är rapporterat. Med är inte några kortare turer från land, och kanske någon mer tur som inte gick till historien...

Gösturné 2008 dag4. Tyvärr tajmade vi packning och ihopplockning med en regnskur, så allt var klassblött. Inget hände när vi bara körde av sträckan ner mot sundet. Vi hade ju fått fisk alla dagar, så det var med oro vi drog in betena på slutet - inget hade ju huggit idag. Men vi lyckades dra in ett bete genom ett stim med småabborrar, och en hängde fast, så vi fick fisk idag också.

Gösturnén var väldigt lyckad. Kanske inte det roligaste vädret, men fiskarna var ju roligt. Gösarna var fina och gäddan var riktigt görsköj. Synd bara att den inte hade käkat lite mer och kunde kommit över magiska 12 kg. En sida med telefonbilder från turen finns här.

Gösturné 2008 dag3. Vi gick norrut direkt idag igen och efter ett tag ser vi ett djupriggsspö niga. Det är min tur att drilla och jag känner att det är en hyfsad fisk. Den stångar på djupet ända in till båten och jubel utbrister när den bryter ytan och vi ser att det är en gös. En vägning gav 4,44 kg. Tyvärr hade betet, som var en stor Tormentor i "forellfärg", slitit av två gälbågar och den blödde ymnigt. Istället för att få gå tillbaka hamnade den på familjen U.B:s matbord på kvällen. För framåt eftermiddagen dumpade vi U.B vid Stöpa. L och jag fortsatte dock maratontrollingen som var 14h den dagen. L fick drilla en regnbåge, som hade hela fenor och var slank som en "riktig" öring, och lite senare en gös på 3,2 kg. Regnbågen vägde c:a 2,5 kg och den sparade vi och rökte på natten. Oväntat smakade den inget vidare. Annars bröts dötiden bara av med smågäddor.

Gösturné 2008 dag2. Vi gick norrut direkt idag tills fiskekortet inte gällde geografiskt längre och ner till öa igen. Några smågäddor var det enda. En av dem sprattlade in kroken i fingret på mig och jag förväntade mig en söndertrasad tumme. Men trots ett rejält blodbad, gick det konstigt bra. Att det var en Magnumkrok hjälpte nog till, så att den inte gick igenom tummen. När vi plockade upp hade en fet Nors huggit på ett av dragen. Tillbaks på öa var det dags för L att ta fram pannan och kocka till paradnumret - nävgröt med fläsk. Oroväckande ett tag när L märkte att han hade glömt lingonen, men substitutet blev råsocker som var nästan lika gott som alternativ. Sen var det dags att åka ner till Frykenstrand och dumpa A.E. Inga kvalitetsfiskar idag, utan det var bara smågäddor.

Gösturné 2008 dag1. Vi skulle varit på Ekenäs och fortsatt jakten på niokilos laxen. Men illavarslande blåsrapporter gjorde att vi planerade om turen till Fryken i sista stund. Förhoppningarna stod nu istället till en stor gös eller en stor gädda. Vi la i båten i Sunne och gick norrut. Utanför Stöpa får vi dagens första hugg och U.B har dragit lotten på första hugget. U.B drillar lungt och stillsamt och vi har ingen aning om vad det är som skall dyka upp ur djupet. Men när vi får syn på det är det en enorm gädda som kommer upp. Håven är för liten, så det får bli gälgreppet istället. Inga problem och mätningen mot KHBFK:s XL måttband visar att den är 120cm+. Med ögonmått får vi den till c:a 123cm. Men den var slank och tom i magen, så vågen stannade på måttliga 11,6 kg. Men oerhört kul ändå och PB för U.B och båtrekord på första hugget. Turen var räddad redan här. Intressant att den högg på den minsta wobblern vi hade på i uppsättningen - en av L:s gamla Nils Master på c:a 6cm. Natthärberget förlades till "Storöa". En ö som en mördare lyckades gömma sig på från polisen i 6 månader och som lokalbefolkningen tror det spökar på fann vi vara vår ultimata bas. Men vi var inte ensamma på ön. Hela Frykens population av mås tyckte också det här var en kanonö att hålla till på. Men dom höll sig på avstånd. Nackdelen var att måsarna aldrig sov, utan skränade hela natten.

Hade lovat grannarna en tur med båten och idag passade det äntligen. Körde först klassiska vyer och sen gjorde vi ett "pit-stop" med pimpel på Kammen. Ett oväder närmade sig så vi visste att det skulle bli ett kort stopp. Vi fick några abborrar, men än mer gösar. Gösen var riktigt på hugget och vi fick flera stycken från kilot och neråt. Herrn i grannskapet envisades att stå och dänga med ett stort Atom och kastspö, medan frun och jag drog gösar på pimpel. Jag pikade herrn naturligtvis, men fick sätta pikarna i halsen, när han drog kvällens största på sitt Atom. Som tack för turen blev vi bjudna på göslunch dagen därpå och det blev kalasgott.

Kvällstur. Körde mot klassiska grund, men såg enorma tärnslag inne på "dybotten" och körde dit istället. Mycket fisk fanns det, men ingen vidare storlek. Körde istället ut på grundet och prövade både pimpel och jigg. Jigg var överlägset och det var fina borrar. Sparade ett tiotal som jag skall pröva med ett recept som jag hittade i FiskeJournalen med Philadelphiaost mellan filéer.

En tidig morgon på Kammen. Hittade fisk, men den var svårflirtad. Tycker det är ganska kul i och för sig att mixtra lite med prylar och tekniker för att lura dom till hugg. Tröttnade dock till slut och flyttade mig en bit bort och lite djupare. Det var samma fiskbild här, men här var abborren på ett helt annat hugghumör. Dom flesta borrarna låg på 300-400 gram.