Tillbaks till 2008

Tog en kort kvällstur med metspöt. Tänkte ta ett guldmärke på sarv. Jag har inte nära till några bra sarvlokaler, utan jag åkte till Örsholmen på vinst och förslust. Hittade sarv, men det var ingen storlek på dom. Bättre storlek på mörten, men inga rekord ändå. Kände igen, som har präglat mitt fiske totalt på sistone, att jag återigen hade tajmat fel. När jag stod där med det toppknutna spöt och en degklump i näven, kom abborren in och jagade, mitt framför tåspetsarna på mig, i anfallsvåg på anfallsvåg. Snopet.

Körde en ganska inspirationsfattig transport av båten tillbaka. Trollandes ändå givetvis. Innan alla spön var utlagda får jag hugg och jag känner att det inte är gädda. Det var en Asp igen. Detta hände vid V:a Storgrund. Rundar Pricken och ner mot Hönan där jag får ett nytt icke-gädda-hugg. Asp igen. Ett antal gäddor synar också båten idag. Detta var med största sannolikhet den sista trollingturen under vårsäsongen. Nästa trolling blir nog inte förrän det är dags för Ekenästräffen.
VattenTemp: c:a 9-12. Lufttryck: 1025hPA (sjunkande). Sol.

Spring tour D4 - Final! Härö Trophy. KHBFK kunde genomföra klubbtävlingen i år som blåste inne förra året; Härö Trophy. Det var 6 båtar till start. Direkt jag kom ut på morgonen möttes jag av en hård ostlig vind som gjorde att man kastades runt i båten. Men vinden lanade snabbt av och det blev som det brukar nu på våren - bleke. Men det var vart inte bara vinden som var blek utan även fisket. Körde av de få punkter inom "räckhåll" som jag fått fisk på den senaste veckan men ingenting hände. Till slut låg jag nere vid Drottningen och hade börjat ge upp mer eller mindre. Då rusar ett spö iväg och när jag greppar det drar ett till iväg. Får upp den första, som var en gädda på 77cm och tar det andra spöt. Då rusar ett tredje iväg. Får upp den andra som är i samma storlek och går sen på det tredje spöt. Även det är en gädda som kommer lugnt till båten, men den här härjar värre i båten och fastnar i byxorna och sliter sönder både byxor och wobbler (Strike Pro - gräddfärg). När jag har fått ut allt igen fortsätter kaoset med att jag tappar ena pulkan. Men det ordnar sig bra i och med att jag såg när jag tappade den och kunde vända upp direkt och ta den. Får 2 gäddor till innan det är dags att bege sig till målgången. Målgången blev förlagd till V:a Söö istället för Härö som det var tänkt p.g.a osäkra vindprognoser. Ingen av mina gäddor räckte till i gäddklassen. Vi hade en trevlig kväll med grillat och mycket skitsnack och sen blev det övernattning i båten
VattenTemp: c:a 8,1-11,3. Vind: O. Lufttryck: 1023hPA (stabilt). Sol.

Spring tour D3. Tuffare start idag. En östlig vind låg på hårt och sjön blev stampig. Fick en gädda ganska omgående, som jag faktiskt trodde var en blank, men det var det alltså inte. Första blankhugget kom istället vid Hovahall på en Conrad i ytan. En öring som var för liten. Turen var lagd österut så nästa blankhugg kom vid Härö. Det var en vild lax på 65cm. Det blev en kaosartad drillning med grund runt omkring, vinden som tryckte i aktern och en telefon som ringde utan att det gick att svara. Det slutade med att jag kastade headsetet till telefonen i sjön. Laxen också. Den högg på en Conrad i ytan. Sen lanade vinden av och det blev bara lite dyningar kvar. Hade börjat ge upp när en lax kommer som en raket upp från riggen. En Tomic #185, stackad på 6m hade frestat den. Det var ett sanslöst liv på den. Innan den hamnade i håven var den mer över än under ytan. Kul! Den var 63 cm, så den sparade jag och visade upp hemma. Även på hemmafronten har man börjat misströsta... När jag höll på att ta upp hugger det på sminkwobblern igen. Kändes väldigt blank, men tyvär släppte den 20m bakom båten. Tyckte nog att det såg ut som en gädda ändå.
VattenTemp: c:a 9,1-11,0. Vind: O-SO, Uppemot 7 m/s. Lufttryck: 1020 hPA (sjunkande). Uppklarnande - sol.

Spring tour D2. "Imorgon är en annan dag" tänkte jag när jag åkte in igår. Och se, det var det. Jag la i tidigt, redan vid Söököjan och det dröjde innan jag hade alla spön i vattnet. Det högg mest hela tiden. Dom flesta var gäddor, men en Asp på 4,34kg och en vildlax på 83cm var också uppe i båten. Vildlaxen gjorde en första rejäl rusning och tömde mycket lina på rullen. Sen var den bara tung att veva in. Jag svor lite över gäddor när jag vevade in, men det fick jag ju äta upp. Så gärna. Det var en av dom fetare laxar jag sett. Lika hög som lång. Var lite sugen på att väga den - IKEA kassen och vågen låg redo, men jag har tagit som egen policy att bara mäta och hiva i dom igen. En vild gissning är att den låg på 7-8 kg. Den högg på gårdagens vinnare - sminkwobblern från BilTema. Merparten av gäddorna högg på den också. Till slut blev det lite för mycket gäddor så jag gick österut istället. Det tunnade ut med huggen, men ett par gäddor till blev det. Övernattning på Alvön.
VattenTemp: c:a 9,9-13,0. Vind: Inte mycket. Lufttryck: 1020 hPA (stabilt). Sol.

Spring tour D1. Japp, han bommade igen. Nästan i alla fall. 2 gäddor blev det. Körde i Prickgrundshäradet. Bästa betet idag var en nerblyad slemrosa BilTema wobbler, som 3 av 4 påslag kom på. Kocken var också ute och nosade upp en hotspot. Han fick en öring och en lax på c:a 6kg, i faggorna där jag höll hus. Sen tröttnade han och åkte hem när gäddorna började äta upp hans klassiska wobblers. U och F.B var längre västerut. Dom fick en 70cm lax, några små och några gäddor.
VattenTemp: c:a 7,2-11,2. Vind: NV-S, c:a 0-7 m/s. Lufttryck: 1016 hPA (stigande). Mestadels soligt, men med inslag av åska, regn och hagel.

En tur med fritidsföreningen. Ett riktigt skitväder med kall nordanvind (+3) och regn. Ett "ryck å släpp" på en Conrad i ytan var det enda som hände. Synd för grabbarna som inte fick känna på en enda drillning. Gässlinge-StenKalle trodde jag på, men nej.
VattenTemp: c:a 7,2-8,5. Vind: N, c:a 6-9 m/s. Lufttryck: 1010 hPA (stigande). Regn.

Andra deltävlingen i KHBFK:s trollingserie. 10 maj och Hönan är ju en magisk kombination, så det var inte någon tvekan om var jag skulle köra. Men det var inte på det grunda det var aktivitet, utan på djupen öster om Hönan. Det var aktivitet mest hela tiden med hugg och bra fiskbild, men resultatet i slutändan var 2 gäddor till invägning och storleken på dom var måttliga - c:a 3 kg styck. I övrigt hade jag ett flertal napp, varav 1 var en blank, men som släppte efter att jag hade drillat den ett tag. Naturligtvis var den jättestor... En "bonus" blev också att jag fick en Asp och betet var Conrad. De gäddor jag fick upp nöp över DD Husky Jerk och dom huggen jag brände kom på Conrad, förutom Aspen då. Allt oblyat i ytan.,
Slutsegrare blev återigen UPO. Stort grattis till dom. En annan som gjorde ett godkänt dagsverke idag var F.B som lyckades få en lax på 9,4 kg. Grattis till den!
VattenTemp: c:a 10,9-12,2. Vind: S, c:a 2-6 m/s. Lufttryck: 1020 hPA (sjunkande). Sol, sol, sol.

En trevlig båttur, men fisket var uselt igen. Hade ett påslag som jag brände NV Alfhild. En Conrad i ytan. Annars var det dött. Lite skamligt att inte kunna lura upp någon, för fiskbilden såg riktigt bra ut.
VattenTemp: c:a 5,2-9,2. Vind: NV-SV, c:a 1-5 m/s. Lufttryck: 1027 hPA (hyfsat stabilt). Uppklarnande, sen sol.