Tillbaks till 2008

Körde en kort repa på Gapern. Mest för att testa "svarta lådan" igen, men ett spö med en Cotton Cordell åkte ju med, men det blev inget. Kändes inte så inspirerande att åka runt heller, i blåst och regn i slutet av oktober.
VattenTemp: c:a 8. Vind: SV, c:a 10-12 m/s. Mulet/regn.

U blev med på en halvdag på östsidan. Vi fick se en del måsdyk och snurrade med dem, men det gav inget. Tidvis bra med fisk på lodet och det var vid en knöl med mycket fisk, där vi körde "buletaktik" som vi fick dagens enda hugg. Kändes som solklar gädda först, men när den kom in mot båten blev jag mer tveksam. Vad det var får vi aldrig veta, för den släppte en bra bit bakom båten. Ingen 9-kilos, så det kvittar. En Conrad uppe i ytan var det i alla fall som den högg på. U gillade upplägget med körv/tunnbröd/senaptchup.
Turen var som alltid med U trevlig, men den hade kunnat sluta mycket tråkigare. När vi gick ut var det mörkt och tjock sjödimma inemellanåt, men när vi kom ut mot Nabben lättade dimman lite. Då fick vi se en båt som låg uppankrad, mitt i farleden utanför sjöscouterna - utan lanternor. Det hade kunnat gå mycket illa.
VattenTemp: c:a 11,3-11,9. Vind: V-SV, c:a 4-9 m/s. Lufttryck: 1006hPA (stabilt mot sjunkande). Sol-mulet.

Hade tittat ut att jag skulle kunna köra ner till Fiskvik och ungefär ner till syd Hönan med den västliga vinden. Brände rätt över Hönan från Bonäs och på "andra sidan" får jag hugg. Ett lugn breder ut sig, trots att det är ett inferno i blåsten, och allt är under kontroll. Men den släpper efter ett tag. Var det en blank var den godkänd, men det var ingen 9-kilos jag tappade, så det kändes inte så surt. Försöker gå söderut, men ganska snart är det stopp - vågorna är för höga. Går istället norrut för att ta fart mot östersidan Hammarö igen. Här händer nåt som får mig att sluta upp med allt och bara gapa. Jag känner att jag har trampat till något med foten. Inte så konstigt att saker flyger omkring i storm, men jag kikar ner för att se vad jag trampat sönder. Vad som ligger under foten är en mus! Hur den har kommit in i båten är en fundering för sig. Den stackaren blev väl sjösjuk och ville upp på däck. Inget bra ställe att lägga sig under min fot dock... Jag går ner mot Fiskvik där nästa gräns kommer. Jag gör ett kamikazeförsök ut i ett måsdyk, men det ger inget. Jag avslutar turen med att snurra lite runt Bonäs. Jobbig tur, men bättre än att vara på land ändå.
VattenTemp: c:a 11,9-12,1. Vind: V, c:a 10-15 m/s. Lufttryck: 998 hPA (stigande). Sol.

Hade 2 alternativ idag. Endera fortsätta rekturerna, eller gå till gräsmattan och jaga måsdyk. När jag såg att det blåste 6-8 m/s hoppades jag kunna gå i sidsjö till gräsmattan. Men när jag kom utanför Sätersholmarna kom inte sjön från ett lämpligt håll. La istället i direkt och stångade mig söderut, öster om Hönan. Det var totalt tvärdött.
VattenTemp: c:a 12,3-12,5. Vind: SO, c:a 6-9 m/s. Lufttryck: 1017 hPA (stabilt). Mulet.

Klacken visade 13 m/s när jag steg upp. Men när jag tittade ut blåste det inte alls. Klacken har ballat ur alltså tänkte jag. Blåsten var lugn ända tills jag kom utanför Bonäs. Där kändes det inte längre omöjligt att det blåste 13 m/s. Vinden låg på från "rätt" håll, så det var inte så stora vågor. Men blåsten gjorde att det var svårt att fiska ändå. Det tog några timmar innan jag fick i alla spöna. Innan dess hade jag fått en gädda som jag inte iddes väga. Troligtvis 3-4 kg. jag fortsatte att hoppa omkring i blåsten och på ett helt ointressant flak får jag en öring i ytan på en gräddig StrikePro. Lite senare ser jag en maffig båge på lodet och det dröjer inte innan ett riggat spö med en morot på 6m drar iväg. Får båten i position snabbt och har allt under kontroll. Då släpper det oförklarligt. Synd, för det var lite storlek på denna. var nog antagligen en gädda. Vinden ger sig mer och mer och det blir inga fler hugg heller. En trevlig dag, trots att det var jobbiga timmar på morgonen
VattenTemp: c:a 12,3-12,7. Vind: NV-SV, c:a 0-13 m/s. Lufttryck: 1005 hPA (stigande). Sol.