Tillbaks till 2009

Det verkar inte slå fel det här att så fort jag är på Gapern så skall det regna. Så också den här gången. Till en början var det tvärdött, men i skymningstimmen började det nappa. Fick en yngelgös och en på c:a 1,5 kg. Denna tog nästan uppe på land. Fick en gädda också i samma storlek. Kul att det funkar på Gapern nu. Tidigare har jag inte gått något vidare här. Men storleken är inget att hurra för.
VattenTemp: c:a 17. Vind: SV, c:a 6-11 m/s. Lufttryck: 1008 (stigande). Regn- uppklarnande.

Idag var det dags för sista deltävlingen i KHBFK:s pimpelserie. Jag hade inget med slutsegern eller ens pallplatser att göra, men det är kul att vara med och sen ville jag ha lite revansch efter den usla insatsen jag gjorde förra gången jag var med (090606). Jag hade bestämt att försöka köra vrakfiske idag. Det blåste en del, men fisk fanns det. Jag hade tur att få fast ankaret rejält också, så jag kunde ligga kvar. Huggperioderna kom och gick, men det fanns gott om fisk. Och på den ena eller andra tekniken gick det att få fisk hela tiden. Vid invägningen hade jag lyckats skrapa ihop dryga 16 kg. Idag räckte det till en seger i deltävlingen. Kul! Vann serien totalt gjorde förra årets mästare S.B. Som avslutning hade vi korvkalas på V:a Söö. Gott och trevligt!
VattenTemp: c:a 17. Vind: SV, c:a 4-8 m/s. Lufttryck: 1016 (stigande). Sol.

LST dag2
Att vakna på en ö ute på Vänern hade kanske kännts bättre, men Bjälverud fick duga. Början av dagen var seg och det började blåsa upp. Det var först vid lunch som jag tog två gäddor tätt på varann och strax därefter ett dubbelhugg med detsamma. Storleken var som gårdagens. Mer blev det inte idag. Det blåste rejält på eftermiddagen. Blåshålet signalerade 12 m/s och det blev drygt till slut. Vet inte om LST konceptet var så lyckat egentligen. Det blir mörkt fort och håller i länge vid den här tiden. Kanske med boende i en stuga med ljus?
VattenTemp: c:a 16-17. Vind: N. Lufttryck: 1009 (stigande). Halvklart.

LST dag1
Det här var nåt nytt, LST - Late Summer Trip. Skulle varit på Vänern och jagat lax, men vindprognoserna var för häftiga för att det skulle vara trevligt. Tog istället tillflykten till Fryken. Där var det lugnt och knappt krusad vattenyta. Och det började bra också med fisk på utlägget av första spöt. Det var en gädda på knappt 5 kilo. Och så fortsatte det. Var nog det bästa fisket jag haft på Fryken. I alla fall sett till antalet hugg. Men gäddorna var inte större än c:a 5 kg. Hade en incident också med att planerboardlinan och pulka och helas skiten gick in i propellern efter att en gädda trasslat in sig i planerlinan. Det gick bra till slut och inget dyrt blev förstört. Men jag fick hänga ut över motorn och trassla loss linan från propellern. Då tänkte jag i mitt stilla sinne att det var tur att jag inte var ute på Vänern i storm.
Jag tajmade min grillstund med att en åskfront gick förbi och det passade ju bra. Efter detta körde jag ett kvällspass och fick en gös på 3,1 kg. Hade också dagens hugg på samma spot som vi drog 11-kilos gäddan förra året (080717). Men naturligtvis var det på det enda spöt jag inte hade tafs på så ganska omgående blev jag av med en wobbler. Synd. Sen händer inget mer än att det börjar regna och blåsa. När jag skulle in till land var det som att köra in i ett sotararsle. Men jag hittade "hem" till slut.
VattenTemp: c:a 18-19. Vind: S. Lufttryck: 1001 (stabilt). Sol/Halvmulet/åska/regn.

K, I och jag var till "Butorps ädelfiske" igen. Vi trodde att det var smällfyllt inför morgondagens invigning av nya sträckan. Och det var det nog. Men det är ett vandringshinder mellan nya och gamla avdelningen, så dom nya fick vi inte se. Vi såg lite fisk som var uppe och vakade, men vi fick aldrig iland någon. K hade ett par napp och I hade en på som gick i botten och sen lossnade. Kul att man satt i lite större fiskar på upp till 6 kg. Ger lite mer spänning. Däremot var det en annan man som körde "C.C-stilen". Han kom, drog en fet regnbåge, tog en fika, gick och tog en till och sen gick hem. Han var den enda jag såg idag som fick något.

Ny tur på Gapern. Idag blev det en fullständig fångstcocktail. Gädda, abborre och gös. Det började som förra gången, att jag knappt hade kommit ut förrän det började regna. Men idag gav det sig efter några droppar. Hade dock en svart vägg med oväder bredvid mig hela kvällen, men det höll sig hyfsat still så jag slapp få det över mig. Muller hördes och mellan dom svarta molnen såg jag delar av en regnbåge, så det kan inte varit långt undan. Dagens hugg kom mot slutet av kvällen när jag körde riktigt grunt (2,5m) med kort lina på en "Nisse". Tror naturligtvis på botten, men det är en fin gädda. Hade en lång och trevlig fight där "Vraket" stundom bogserades. Väl i båten, vilket inte var helt lätt eftersom jag hade svårt att få tag i gällocket, vägdes den till 7,5 kg. Gösarna var av knapp godkänd kvalité och abborren var en "parvel". Trevlig tur.
VattenTemp: c:a 19. Vind: V-NO. Lufttryck: 1005 (stabilt). Mulet/Sol.

Dags att ge sig på Gapern. Fick med U också på en kvällstur. Det började med att vi knappt kom någonvart, för det högg i ett. 3 snabba blev det - 1 gös och 2 gäddor. Gösen och en gädda var riktigt små och den andra gäddan var kanske 2 kilo. Jag var lite upprörd eftersom vi inte kom någonvart för att det högg hela tiden. Men jag blev snabbt nedkyld i en rejäl störtskur. Efter skuren blev både vädret och huggen mer normala. Vi fick varsin gös till på kanske kilot innan kvällen var till ända.
VattenTemp: c:a 19-20. Vind: SV. Lufttryck: 1006 (sjunkande). Regn/Sol.

Idag tog familjen en tur ut till Söököjan för att softa lite och grilla korv. På hemvägen driftade vi över Kammen i hopp om att få någon abborre och kanske någon gös. Aborrar fanns det, men dom jagade i ytan och vi hade inga spinnspön utan bara pimplar med, så vi fick dom inte på kroken. Men däremot lyckades vi få en gädda på kroken. Spännnande ge-och-ta fight med pimpelspöt. Vi insåg snabbt att S.G:s yngelhåv inte skulle räcka till gäddan som visade sig, utan vi fick ta laxhåven istället. Väl i båten var det skräckblandad förtjusning över gäddan som var c:a 95 cm lång. Efter att ha plåtat den så fick den hämta sig lite utefter båten och sen simma iväg. S.G tyckte vi skulle sluta upp med att fånga gäddor och "fånga fisk istället". Möjligtvis mindre gäddor. Men vi bröt istället och åkte hem.
VattenTemp: c:a 20. Vind: Inte mycket. Lufttryck: 10120 (stabilt). Sol.

Tog en tidig morgon också på Örten. Hade inga förhoppningar, men det skall ju göras... Och förtipsen stod sig. Bara en gädda idag också. Inga abborrar och inga gösar. Nu slutar jag lägga tid på Örten. Tragiskt, eftersom det är "hemmavatten", men men.

Kalaskväll på död-Örten. Vädermässigt i alla fall. Fisket var lika uselt som vad som verkar vara standard nu. Befann mig på 3-4 kanonhak för abborre, men nej. Inte en enda. Hade en som attackerade min Skitter ett par gånger, men den fastnade inte. Fick en gädda. På transporterna hade jag faktiskt 2 gösstötar, men det var det enda som det blev också - stötar. När tysken la ut sina nät på mina gösrepor lackade jag till och åkte hem istället.