Tillbaks till 2009

Skulle ha haft gäster i båten idag, men det blev avblåst. Åkte ändå ut själv en sväng i Säterholmsfjärden. Fisket var otroligt segt. Möjligen kan det bero på det extremt skitiga vattnet som var här. Såg ut som vattnet i en skogstjärn och skummade som från ett reningsverk. Fick en liten gädda på första nersläppet, så jag trodde det skulle bli action idag. Men icke. Fick enbart 2 abborrar till. Förvisso granna - den ena strax över och den andra strax under halvkilot.
VattenTemp: c:a 18. Vind: SV-SO, c:a 3-6 m/s. Lufttryck: 1018 (stabilt). Mulet.

Gick iväg och hämtade båten. Rodde förbi ett grund som förr var ett skafferi med abborrgaranti. Men nu var det bara några småabborrar som var på men sen släppte.

Skulle pröva en sväng på "död-Örten". Båten var helt vattenfylld efter allt regnande. Efter att ha öst ur allt vatten märkte jag att vattenlinjen inte höjdes något. Alla flyelement hade också fyllts med vatten. Nåja, det var en fin kväll så jag åkte ut i alla fall. Bubblandet av motorn gjorde att det kom in vatten, men inte värre än att det gick att ösa ur med jämna mellanrum. Åkte till ett ställe där storabborrarna alltid jagade förr. Men inte nu längre. Fick istället 2 smågäddor. När jag lutade mig ut för att kroka av den ena flödade vattnet in i båten. Jag insåg att det var dags att ge upp. Åkte till en låg strand och vände på båten, och där fick den ligga och "rinna av sig".

Gösturné 2009 dag4
Vi avslutade årets gösturné med att snurra lite utanför Måkskär. Det var riktigt fint till att börja med, men sen började regnet igen. Vi bröt vid 12-snåret och då hade vi hunnit få en väldigt liten lax på en Strike Pro som var riggad på 12m. Sen blev det glass och kaffe i regnet på Ekenäs som avslutning. Siktet är redan inställt på gösturné 2010...

Gösturné 2009 dag3
Rådslag på morgonen. Det har börjat blåsa rejält och vi beslutar att lämna ön, då vi inte vet om vi kan lägga till här på kvällen. Redan tidigt på morgonen hade det börjat gå så stora svall att vi inte kunde lasta båten. Vi fick flytta runt båten till andra sidan ön för att kunna lasta och då lyckas vi med att göra en scen som klippt och skuren ur "SOS sällskapsresan". L står i aktern och håller ankarlinan. U.B håller förtampen och jag står på land och skall böja mig ut och knyta om tampen på knapen. Plötsligt börjar båten röra sig utåt. Jag skriker förtvivlat "DRA" och både L och U.B drar åt varsitt håll. Tyvärr vann L dragkampen, så jag hamnar i vattnet... Dråpligt, men ganska kul efteråt.
När vi lastat klart stampar vi ner till Lurö för att ta den traditionella bryggtallriken som vi kör när gösturnén är i dom här vattnen. Inget händer på nervägen. Innan vi tar upp tittar vi till Aila så att hon ligger bra på Trädgårdsholmarna. Hon låg stadigt som vanligt.
Mätta och nöjda och efter att ha pratat med skepparn på Lurö, som berättade var det var fiskgaranti förr, begav vi oss ut i stormen igen. På tillbakavägen gick vi i Dalbosjön för att få lite mindre sjö. En gädda, en abborre och några brända hugg blev resultatet av den körningen. Efter en stund försvinner Kinnekulle och sedan Lurö i en grå dimma, så vi stålsätter oss för spöregn. Och regn blev det. Mycket och långdraget. Natthamnen blev på Asphomen.

Gösturné 2009 dag2
Idag var det kanonväder med sol och lite vind. Därför satte vi kurs rätt ut i sjön. Vi kom inte så långt innan Conraden på 16m drar iväg igen. L hade fått ett bonushugg i och med att han brände gårdagens sista hugg. Och nu blir han belönad med en öring på 54 cm. Vi nöter på i samma område och till slut får vi hugg på 19m på en blå Terminator kopia som L hittat i någon fyndlåda. Det här är en ännu mindre lax, som dessutom har fettfena. Efter denna drar vi vidare längre ut i sjön och fram på eftermiddagen börjar gäddorna hugga mest hela tiden. L bränner än en gång en stor fisk som sticker med wobbler och allt.
Vi får in oroväckande rapporter att vinden skall vända, vilket gör att vår perfekta tilläggningsplats inte blir så bra längre. Vi beslutar dock att ligga kvar över natten. På kvällen bjuder L på nävgröt och fläsk och samtidigt spelar U.B in en dokumentär omkring tillagningen.

Gösturné 2009 dag1
Vi landade på Ekenäs i storm. Jag hade tittat ut att Slöingen kunde vara en perfekt bas för gösturnén och det var den. Det blåste från SV, men vi fick fint lä här. Efter att ha slagit upp tält och rekat lite drog vi ut på första repan. Det bar ner mot Gaperhult. Jag hade dragit lotten att få första hugget, vilket jag tyckte var fint. Det första hugget blev en abborre. Sen hugger det till på riggen nere på 16m. På U.B:s Conrad sitter en lax på 53 cm. Strax senare får vi ett stöddigt hugg på samma djup och L får drilla. Tyvärr sticker den med wobbler och allt. Trots att det blåste rejält gick det bra att fiska i "lä" bakom näset.

Körde en slags avskedsturné på Alstern på morgonen. Det lär dröja innan jag blöter ett satyg här igen. Nästa gång lär jag gå på vatten. Fokus låg mer på abborre idag och jag använde dom fina Salmo wobblerna. Och det funkade. Fick en del abborrar och hade fler "ryck-och-släpp". Men det var ingen storlek på dom, men rätt kul ändå.
VattenTemp: c:a ?. Vind: SO, c:a 3-5 m/s Lufttryck: 1009 (stabilt). Halvmulet/sol.

Körde en fullkomligt vedervärdig tur med Vraket på Alstern. Regn, storm, batteritorsk, trasig årtull och absolut ingen fisk.
VattenTemp: c:a 16,5. Vind: SO-S, c:a 5-12 m/s Lufttryck: 1004 (stabilt). Regn.

Jo ra se ru så att, han var allt ute på Alstern på nytt i natten. Ett litet fall framåt. 2 gösar på c:a 1,5 kg och en lite mindre. Brände ett par hugg också. Nya intressanta platser högg det på vilket kanske ger mersmak. Röd-vit genomskinlig Bomber gav Cotton Cordell på tafsen idag.
VattenTemp: c:a 24. Vind: Växlande. Lufttryck: 1018 (stabilt, tidigare sjunkande). Klart.