Tillbaks till 2009

Skulle varit ute idag och kört ev. vårens sista trollingtur. Men det körde ihop sig hemma så det sprack. Men jag kom ut en sväng på kvällen i alla fall och körde lite abborrace. Skummade av en del nya grund, men det var ingen större aktivitet, förutom en 14cm snorgärs. Åkte istället till en klassiker och där var det tryck på abborren. Riktigt roligt fiske och det funkade med både pimpel och jigg. Fick kanske ett 50-tal och sparade de 15 största. Medelvikten på dessa var fina c:a 400gr. Störst idag var på 640gr. Kalaskväll blev det till slut efter att ha regnat och stormat hela dagen.
VattenTemp: c:a 13,5. Vind: NV, c:a 4-9 m/s. Lufttryck: 1019 (stigande). Sol.

Trollade mig hemåt, men enbart en gädda idag.
VattenTemp: c:a 11. Vind: S, c:a 2-5 m/s. Lufttryck: 1013 (stabilt). Sol.

Idag var det dags för "Gåsa Trophy" i KHBFK. En tävling med fri start och målgång på ön Gåsen. Förra året kördes tävlingen under namnet "Härö Trophy", men målgången blev förlagd till V:a Söö istället på grund av vädret. Jag la i direkt vid Drottninggrund och tänkte köra en rutt som jag "torrkört" under vintern, nämligen att följa 30-meters kurvan från Drottninggrund till Prickgrund. Körde i fisk redan vid Hönan och det var alldeles tjockt med betesfisk. Missade 2 hugg - ett på blyad slom och ett på riggen 6m. Men jag var sugen på att fortsätta rutten, så jag gick vidare. Fick några gäddor under dagen och en var en mager stackare, men den var 101 cm lång, vilket passade bra eftersom tävlingen gick ut på längsta fisk. Väl framme vid Prickgrund sticker en slom i ytan igen. Känner att det kan finnas chans för något annat än gädda här och framme vid båten ser jag att det är en lax i hyfsad storlek. Lite knäsvag lyckas jag håva en klippt lax på 6,6 kg och 82cm. Eftersom jag skulle övernatta, satte jag tillbaka laxen och efter lite trugande sam den iväg.
Vid målgång visade det sig att jag hade dragit både längsta gädda och längsta laxfisk och tog därmed en "grand slam".
Dagens roligaste var kanske ändå att Team Sea-King tog en gös på 5kg, oblyat i ytan. Roligaste #2 var den "stigare" jag hade med efter ena djupriggslodet i c:a 100m. Tyvärr lyckades jag inte jucka rätt på riggen och lura fast den.
Målgången blev även i år förlagd till V:a Söö, efter att tävlingsledningen hade tagit det mogna beslutet att flytta målgången. En kanontrevlig kväll hade vi också.
VattenTemp: c:a 9,7-11,3. Vind: Växlande i riktning och styrka. Lufttryck: 1010 (stigande). Sol/mulet.

Körde ett motortest på Alstern. Släpade runt en wobbler också, men det blev inget. Motorn gick klanderfritt.

Körde en tur idag mellan Storgrund och Härö. Hur man nu kan göra det, den 13:e? Vädret var kalas i alla fall med lite krusningar och solen sken. Hade 3 gäddor i båten idag. Den största på dryga 6 kg hade glufsat i sig en slom i T.O.P.P skalle. Alla gäddor tog på riggen mellan 4-9m. Fick en vildlax också på 77cm. Fattade ganska snabbt av ljudet i rullen att det inte var fråga om gädda. Den högg över en ytligt fiskad bomber SAL25. Fet och fin var den, och verkade ha det bra när den sam tillbaka. Lyckades också köra in i ett spöknät med pulkan. Rena turen (trots den 13:e) att det inte var med motorn jag fastnade. Skiten kanade med pulkan ett tag och jag tänkte ta in spöna under ordnade former innan jag tog itu med nätet. Men plötsligt är det tvärstopp, men när pulklinan spänns upp släpper skiten och det enda som är kvar är en unken stank. Det ligger troligtvis kvar och väntar på nästa offer, strax under ytan. Positionen för spöknätet är ungefär 59º 15,3' & 13º 41,8'. Förutom den sista unkna upplevelsen var det ändå en trevlig tur.
VattenTemp: c:a 9,3-8,3. Vind: V, c:a 2-4 m/s. Lufttryck: 1025 (fallande). Sol/mulet.

Idag fanns största chansen på året att dra 9-kiloslaxen. Att det var storm och regn brydde jag mig inte om. Lullade runt Hönan som sig bör, den 10:e maj. Men idag blev det inget annat än en gädda. Hade ett underligt hugg på riggen som gick in i bägge spöna där. Men när jag stramade upp var det borta. Det kom en del stöddiga vågor, eftersom det blåst rejält från syd ett tag. Nåja, det är snart 10:e maj igen.
VattenTemp: c:a 6,8-7,6. Vind: S-SV, c:a 1-8 m/s. Lufttryck: 1014 (stigande). Sol med inslag av regnskurar.