Tillbaks till 2010

Tanken var att gå rätt över sjön till Kils udde idag. Det är ju där grovlaxen går... Skulle ta det definitiva beslutet när jag kom utanför Söököjan och fick känna på "stampet". Men det var ingen fara, så jag tog sats och körde på. Halvvägs till Kils udde tyckte GPS:en att dagsverket var klart - "No contact with GPS module". Sicket smäck. Tyvärr hade jag glömt reserv GPS:en, så det var inte mycket mer att göra än att ta en kompassriktning mot Karlstad och lägga i och kolla så betena såg ut att gå bra. Lyckades dock trixa igång plottern när pulkorna och något spö var ute. Funderade på om jag skulle ta upp och fortsätta färden, men jag tog plotterhaveriet som ett tecken istället och lullade runt på stället. Får snart också en vildlax på 62cm (rigg, 12m, Bomber UV). Det såg riktigt bra ut på platsen - i kanten mellan varmt och kallt vatten och fina splittrade stim. Men trots att jag nöter på så händer inget på flera timmar. Inte förrän jag börjar fundera på att vika av mot Karlstad får jag ett rigghugg igen. Den här känns riktigt stor till en början och drar allt den kan neråt och bort från båten. Men sen tvärvänder den och simmar mot båten istället och jag får ganska snart se en ryggfena klyva genom vattenytan bredvid båten. Och sen tillbaka och drar med sig närmaste ytspöt. Men där tog krafterna slut och jag kan håva snabbt och odramatiskt. Även detta var en vildlax på 70cm (rigg, 15m, Tomic 531). Det blir det sista som händer.
Synd på Kils udde satsningen, men kalasväder och en kul drill fick jag i alla fall. Men Lowrance "moderna" kombiinstrument ger jag inte mycket för. Nej nu räcker det med strul för i år.
VattenTemp: c:a 1,8-3,0. Vind: SO-S, c:a 3-6 m/s. Lufttryck: 1027 (närapå stabilt). Sol/mulet.

Idag skulle det tas revansch efter förra turens försmädliga utgång (100418). Pratade med F.B efter förra turens missnöjda motor och elsystem och vi kom fram till att det nog kunde vara dåliga batterier. Så, i med nya batterier och ett nytt test. Satte i, i Lillängen som precis hade blivit av med krossisen efter att vinden hade vänt. Innan jag packade upp några fiskegrejer provkörde jag och belastade elsystemet med all elektronik jag har. Och det verkade fungera! Hade tänkt mig lååångt ut idag, men med tanke på att jag var osäker på hur allt fungerade körde jag bara till Klacken. Tog några varv, för att liksom en satellit slunga mig ut i laxvattnen. Under ett varv körde jag i en öringspot och fick en för liten öring (Tomic morot, 4m riggg) och tappade ett par. Men det var ju lax som jag letade efter så jag gick ut djupare istället. Men även att det tidvis såg bra ut på lodet och bra temperatur verkade det inte finnas någon lax. Hamnade istället i öringträsket bortåt Sten Kalle och där hittar jag ett ställe till där öringen stod på rad. Får 2st 64cm (Slom & Tomic 531 - 9m). Hoppades nästan på att jag skulle få en tredje så jag hade anledning att bryta i förtid. Vädret var inemellanåt riktigt drygt. Storm känns som normalläge för mina turer, men snöstorm är på gränsen till okul. Lovikavantar i ögat är ingen höjdare. Men det blev inget mer påslag.
Fick med hundhuvud erkänna för U att jag hade fått öring, trots att jag hade basunerat ut häromdagen nåt i stil med; "varje timme som man fiskar efter öring är en timme bortkastat laxfiske". Men U gav mig ett bra svar - olycksfall i arbetet...
Trots skitvädret inemellanåt var det en trevlig tur. Bäst av allt var att allt funkade som det ska. Det är lite tidigt att ropa hej än, men det ser lovande ut!
VattenTemp: c:a 1,7-3,0. Vind: O-N (V), c:a 2-11 m/s. Lufttryck: 1007 (stabilt). Sol/snöstorm, och allt däremellan.

Nytt slomförsök. Lite bättre storlek på några, men de flesta för stora för att användas som betesfisk. Vissa var groteskt stora. Bland dom största slommar jag sett. Lyckades bada också. En stock som såg ut att sitta fast, gjorde det inte.

Idag skulle trollingpremiären ske. I Lillängen hade all krossis drivit in. Hade nog gått bra att gå igenom den, men jag beslöt att åka till Grums istället. Väl ute på böljan börjar motorn varna och laddningsproblemet jag hade i höstas är kvar. På lägre varv gick det bra trots allt. Gjorde 3 varv runt egen axel medan jag funderar på vad jag skulle göra. Kommer till det mogna (?) beslutet att bryta och åka in igen. Vattentempen inbjuder inte direkt till någon chanstur. Trodde inte det kunde gå sämre än vad det gjort de senaste säsongerna, men det var ju ingen vidare start på den här heller.
VattenTemp: Drygt 2.

Istället blev det läge att pröva slommen, 11 dagar efter islossning. Först ett test på eftermiddagen för att föra traditionen vidare till den yngre generationen men det blev ingen fångst. På kvällen gjordes ett nytt försök och det blev lite slom. Men det var bara storslom. Helt ointressant. Skulle kanske funka som hajbete, men jag har inget hajfiske inplanerat inom närmaste tiden.

Hade vägarna förbi Strömstad i jobbet. Tillbringade lunchrasten med att dänga efter havsöring. Hade kontakt med en expert och efter mina beskrivningar verkade jag vara rätt ute både vad gällde plats och bete. Någon havsöring blev det inte, men jag lyckades knäcka spöt och kasta bort ett drag på den halvtimmen jag hade till låns.

100402 Långfredag
Vid det årliga vinterbesöket i Trysil hade jag i år trissat upp målsättningarna. I år var det harr som gällde. Åkte till Eltsjön som skall ha ett bra abborrfiske men också öring och harr. Snurrade runt hela sjön utan att ha ett napp. Det var 1dm vatten på isen och sen 2dm snö, så det klafsade rejält. Till slut får jag i alla fall en tröstabborre, men harrsatsningen kom rejält på skam.