counter statsTillbaks till 2010

Idag var inte beslutet så svårt vart man skulle ta vägen. Is som knakar i fogarna ute-i gjorde att Kattfjorden kändes helt rätt. Småskrattade för mig själv när jag gick på isen över hur det kunde vara snö i luften. Det hade jag helt missat. Insåg också att det skulle bli en bister dag eftersom det blåste småjävlar. Kommer i dom direkt, så det kändes bra i alla fall. Vem bryr sig om vädret då? Storleken är varken stor eller liten utan normala jävla abborrar. Ända tills jag får det där hugget man drömmer om. Det är ge och ta en stund och jag vinner väl en meter kanske, då det släpper. Kan ha varit en mindre gädda, men samtidigt tyckte jag att det var abborrsprattlande mer än gäddsug. Och var det abborre var det troligtvis en PVS inristning jag missade. Nåväl, det kommer jag aldrig få svaret på. När jag sitter och funderar på vad det var, ser jag ett ekipage komma i fjärran. Är det en skoter? Nej, den är för smal. Och den är för lång för att vara en terränghjuling, utan det är en motordriven spark! Inga problem att göra HELA Kattfjorden på en dag med en sån. Nu vet jag vad tomtefar bör komma med nästa gång. (För säkerhets skull tipsar jag tomten om att den finns här: http://www.kallasgarden.se/mek/spark.htm )
Efter att ha haft en trevlig pratstund med far och son motorspark fortsätter jag pimplandet. Får för mig att jag missar fokus lite och driver ifrån dom heta ställena. Men helt plötsligt hamnar jag i ett hål som det nappar konstant i. Och mitt i allt hänger en stöddig abborre på. Vägd och mätt är det en borre på 880gr och 43cm. Kanon! Efter en bortmetad krok får så balansen en chans, men det är ingen som ens vill nappa på den. När Abborrpelle satt på blänket igen fortsatte det nappa ett tag. Men sen blir det tvärdött över hela området. Gamla givande hål är som Rotenonbehandlade. Men jag driver bort mot hålet jag missade en bamsing i häromsistens (100116). Och här är det fulla spjäll igen. Får ett gäng lite större också och plötsligt hänger en på som känns riktigt fet. Lite besviken blev jag när jag ser att den inte är mycket större än den förra bumligen. Men när jag väger den, tynger den vågen till kilot prick! Får några borrar till, men jag känner mig nu mer än nöjd och fryser snart hemåt.
Det blev ett 60-tal abborrar idag. Kanske inte så mycket mängdmässigt, men riktigt kul med så fina vikter på toppfiskarna.
Temp: C:a -2. Lufttryck: 1037hPA (stabilt). Mulet.

Ny morrontur på Alstern. Lite förhoppningar eftersom premiären gick hyfsat, men lite fundersam var jag på det reflekterande ljuset som gjorde att ingen pannlampa behövdes. Vet inte om det egentligen spelade någon roll, men idag var det totalt dött i vilket fall. U som var med gick lite bättre. När jag lämnade honom för jobbet så hade han dragit en gädda och pimplat upp en abborre.
Temp: C:a -5. Lufttryck: 1027hPA (lätt stigande). Mulet.

Lite beslutsångest hade jag iom att det nu ligger enorma isvidder att pimpla på. Men jag hade lite otalt med Torsviken, så där fick det bli. Var ute i god tid. Behövde till och med använda pannlampan och det är första gången det händer mig i pimplingssammanhang. Lite väl ambitiöst kanske. När det började ljusna såg jag 3 stycken med vindskydd. som satt innanför Kistan. Verkade konstigt för där är det lite väl grunt. Men sen började vindskydden röra sig och då såg jag att det inte var vindskydd utan 3 älgar som fick fart när dom insåg att dom inte var ensamma på isen.
Att min förhoppning om jagande halvkilosabborrar skulle komma på skam stod klart ganska snabbt. Abborrarna var totalt orörliga och det var bara en i varje hål på dom få ställen man hittade dom. Det var först i tänkta sistahålet som jag kom i dom på riktigt. Det lustiga var att för varje borre jag fick så var den större än den förra. När jag hade kommit upp så dom var 300 grammare fick jag på en rejäl pjäs - en riktig ge-och-ta-are. Men sen var det inte lustigt längre, för den stack med kroken någon meter från iskanten och huggsexan var över. Fick ihop så det räcker till lakbete och lite smörgåsmat.
Temp: C:a 0. Lufttryck: 1032hPA (lätt sjunkande). Mulet.

Laktur igen. Vi var ett gäng från klubben som försökte på diverse ställen. Vi provade älven, Vänern och till och med i småbåtshamnarna. Men inget. Till slut var det bara några stönbockar kvar (jag givetvis en av dem) som försökte lysa och tjata upp någon lake, men det blev bom idag.
Temp: C:a -5. Lufttryck: 1023hPA (stigande). Mulet.

Årets första morrontur på Alstern. Hade inga större förhoppningar för dom rapporter som nått mig har sagt att det varit trögt hittills. Var också rädd för att det skulle vara kallt. Speciellt när det låg en tät dimma också. Men det var inte så farligt. Kanske kan det bero på min egen fetma som jag behövde släpa runt på som gör att jag håller värmen? Att jag var ringrostig och krånglade och välte beteshinken m.m gjorde iofs också att jag höll mig varm. När solen började gå upp såg jag att jag hade missat "hotspot" grovt. Men det gick ändå. Första fället var en liten gös. Sen tog gäddorna över. Hann att släppa tillbaka ett par i 2-3 kgs klassen innan ett lite större huvud tittade surt på mig under isen. Denna ville jag ha ett foto på, så jag lät den gå under isen och förberedde med kamera, våg och IKEA kasse. Tyvärr tyckte jag inte huvudet stod i proportion till vikten, men den tyngde 5,5 kg i alla fall. Kändes som en "C&R" enligt instuktionsboken i kallt väder. Efter "officiella" soluppgången hände inte ett skvatt.
Temp: C:a -10. Lufttryck: 1023hPA (stabilt). Mulet, dimma/dis.

Det hör ju till att försöka få åtminstone en lake i midvintertid. Men i år har det varit så infernaliskt kallt så suget att stå och frysa ute på älven har inte riktigt fått en över kanten av soffvärmen. Men nu kändes det som att det var dags att göra ett försök ändå. Vi fjuttade eld på en hel IKEA- kasse med ved och la en Bullens burk uppepå. Det blev en trevlig och hyfsat varm tillställning, även att vi inte fick se någon lake. U hade 2 huggg, men annars var det dött.
Temp: C:a -14

Inte varje år som man gör pimpelpremiären på Kattfjorden, men så var det den här gången. Trolling till mitten av december och sedan ut på Kattfjorden i början av januari. Ultimat om jag får säga det själv.
Det var gränsfall för att vara ute och pimpla idag. -10 är ingen fara, men med 10 m/s nordan var det tuffa papper. Tappade känsel och rörlighet i lillfingret mitt i en huggrusch och kaffedrecking, men jag fick liv i det igen genom att stoppa in det i munnen ett tag.
Jag kom som sagt i dom en sväng och dom var förvånansvärt "på" för att vara så tidigt på säsongen i nordanvind. Jag såg en som hivade konstant (undrar hur det gick med hans lillfinger), så abbörrn finns inne och jagar. Kan bli en kul vår om det bara blir lite behagligare temperaturer.