Tillbaks till 2011

Frun och barna skulle på återträff med "gubbförbud". Därför dumpades jag på Gapern istället. Gemytligt, men det blåste så in i h***te. Försökte först att köra "fritt", men det funkade inte. Hade inte nog med kraft i elmotorn för att stångas med vinden och när jag försökte göra det så trasslade linan i propellern. Fick istället köra i lä, men det var svårt även där. Slutade med att jag körde lite horisontaljigg på läsidan. Fick ett par smågösar och ett par smågäddor. Roade mig annars mest med att komma på dåliga ordvitsar. T.ex:
Partnerskap inom hönsindustrin? - Deläggare.
Avskedfras efter fiskafänge? - Agös.

Ja... Så roligt var det idag.

KM3
. Många var tydligen sugna på att få köra lite trolling igen, för det var deltagarrekord för i år. Kul! Tyvärr hade väderspåmakarna inte putsat spåkulan så noga, för prognoserna stämde inte som vanligt. Regn och kraftigare blåst än vad som var förutspått fick vi stå ut med. Men på slutet av dagen vart det faktiskt riktigt gött. Regnbyxan byttes mot T-shirt. Hade som vanligt en plan för dagen. Den bestod i att testa grundområdena över Alfhilds och Tärnan. Skulle inte det ge något skulle jag gå ut mot djupare vatten. Grundkörningen gav inget. På djuper får jag till slut ett hugg på 65 fot över 70m. Japp, tänkte jag - klockren lax. Men det var ingen lax som kom in mot båten. Var det en gös? Nej, det var en gädda! Kör på i området och får ett hugg till på 55 fot och Tomic 531. Det här var vad jag var ute efter - lax. Tyvärr var marginalerna som vanligt på fel sida. Den var bara 57cm. När jag "slörar" tillbaka mot punkten tappar jag ena pulka. Helt odramatiskt, eftersom vinden hade lagt sig rejält. Underligt trots allt, då det var ganska rejäl belastning på grejerna till en början. Det troliga var att en gammal rostig utlösare hade gnagt av linan. Det var inga problem att plocka upp pulkan igen. Jag lyckades inte nöta upp någon mer lax heller.
I hamn räckte min gädda ingenvart. Överlägsen var Octopus som hade lyckats med det jag misslyckades med - att lura upp en fin lax på 4,65 kg.

Blev biten av "flugfiskeparasiten" när jag var uppe i Kvarnsjön. Tyckte det skulle vara kul att köra någon timme till med flugfiske. I följde med och sen åkte vi sonika till Butorps ädelfiske. Fick mitt lystmäte och abstinensen stillad. Fisket var däremot inget att hurra för. Såg ett vak och ingen ville testa min fluga. Men kul är det när tekniken sitter och man får iväg flugan i rätt riktning och den längd som man vill.

Senare var det dags att ta upp FiskeLilja från sommajobbett. Testade av gamla hotspots med lite spinn. Fick några abborrar men ännu fler smågäddor. Brände ett hugg som verkade häftigt. Men det kan ha varit att det högg framifrån som gjorde att det kändes ruggigt. Det fastnade aldrig i alla fall. En värdig avslutning på stugfisket.

Troligtvis sista repan med flötestrolling för i år. Tuffa papper. Ganska hård blåst och det regnade lite av och till. Gäddor och abborrar av måttlig storlek var i båten. Hade även flera hugg som var på mörtarna, men när jag försökte göra mothugg var mörtarna bara rispade över 2/3 av kroppen från stjärten. Börjar bli övertygad om att det är gös, eftersom gäddorna och abborrarna krokas klockrent. En stingerkrok kanske skulle göra susen, men jag tror att det förstör gången på betet. Kanske att flötestrolling inte är rätt metod för gös? Men visst vore det kul att få någon på det här sättet. Fick till slut på en fisk som kändes fin. Inne vid båten fick jag se att det var en stor abborre. Mätning först - 49 cm. YES! Electro Samsonen blinkade mellan 1,34 & 1,36. 1,35 kg fick bli den "officiella" vikten. Den kunde gärna varit någon centimeter till och ha vägt 250gr till. Men det kändes trots allt riktigt bra. Är ännu mer övertygad om att jag är på rätt spår mot 1,6 kg abborren.

Körde en omgång med flötestrolling igen. Den här gången tänkte jag satsa på att köra på gösen i skymningen. Körde efter en kant som borde kunnat ge utdelning, men ingenting. Det enda som fanns var en himla massa barkbitar som fungerade som flöten för något passivt fiskeredskap. Underligt att de tillfällen då det hamnar nät och annan skit i sjön sammanfaller med tyska semesterperioder i augusti.
Körde istället upp på "gösgrundet". Där började det hugga. Ingen gös dock. Något var och smällde på en mört och jag lyckades dra en mört ur munnen på något. Denna hade gått med ganska länge innan jag gjorde mothugg, men den ville inte bita över kroken. Dessa skulle kunna varit gösar. Sen fick jag ett antal abborrar och gäddor. Gäddorna var små och abborrarna var runt halvkilot. Förutom en som var på kilot prick. Denna var inte alls pigg när jag släppte den. Hade den länge och väl vid båten på rätt köl, men den orkade bara någon meter ner, när jag släppte den, innan den flöt upp som en kork. Fick "gulla" med den länge och väl innan den hade lite mer kraft att ta sig ner i djupet igen. Såg inga måsar som cirkulerade efteråt, så det gick förhoppningsvis bra.

Kvarnsjön. Hamnade i det heliga landet igen av en slump. "Jesus Kristus", utbrast jag när jag såg ån framför mig och drog mig till minnes de härliga stunder jag hade här för nio år sedan (020908). Men vädret var inte välsignat. Storm, och regnet hängde i luften. Men det var bättre än igår i alla fall. Då hade jag desperat provat i mörker, storm och spöregn efter att barnen somnat. Det gav inget. Var tveksam om det skulle funka med torrfluga, eftersom jag inte såg några vak och ytan var krusad mest hela tiden. Men första utlägget gav svar direkt. Hugg på flugan! Och jag hade många hugg, men få krokade fiskar. Toppfiskarna låg på c:a 150gr. Men det är ett riktigt kul fiske, med den begränsade utrustning och erfarenhet som jag har. På hemvägen testade jag att ta mig ut på ett flak med gungfly där jag hade sett fiskar vaka. Där högg en riktigt fin bit - 240gr. Kul! Efter frukost rodde jag och S ut på själva sjön och provade både dragrodd och spinn, men det blev inget. Efter lunch kom de egentliga stuggästerna, I & K. Medan resten av sällskapet gick upp på Granberget, åkte K och jag ut på sjön och provade igen. K körde på maskmete och jag med spinn, men det vart inget nu heller. Det var först när jag började veva med flugspöt igen som en fisk högg. Men den fastnade inte. Vi tröttnade sen på att driva runt i blåsten, utan åkte in till ån istället. Där fortsatte huggen, men bara en mindre fisk landad.
Tungt att åka hem när solen sprack genom molnen och vinden lanade. Men vi får hoppas att det inte tar så lång tid innan jag är här igen. Amen.

Passa på och åk med Polstjärnan i Karlstads skärgård 5/8!

S och jag provade gösgrundet på kvällen igen. Men idag verkade det inte finnas någon gös på G. Ändå var det rejält med löja som lekte på grundet. Avbröt lite tidigare än tänkt, då S drev in en VMC 2:a i vänsterhanden. Ingen större skada dock.

Var ute och prövade lyxlinan som jag hade satt på ena abborr/gösspöt. Tog till och med ut FiskeLilja på en luftning. Fick några abborrar och den sedavnliga gäddan. Linan funkade bra. Aslånga kast gick det att få till.

Senare var K på besök. Jag lyckades till slut få med honom ut på en göstur i skymningen. Gösen var igång och stötte hela tiden på våra wobbler. Mest på K som hade den oslagbara "no-name". Men ingen fick vi att fastna. Det var riktigt förbannade stötar. Någon stöt jag fick gjorde att det tog flera sekunder innan wobblern gick som den skulle igen. Till slut var det dags för K att åka hem, så vi förberedde för att ta upp. Då får K på en gös som sitter fast. Det var en matgös som fick bli just det - mat. Kul tur till slut med härligt väder.
VattenTemp: c:a 22. Lufttryck: 1020 (stabilt). Mestadels klart.