Tillbaks till 2011

Det var finbesök i storstugan. Kaxigt hade man sagt att man skulle ut och fiska bättre än mig också. Så jag tog med S för att åka ut och försvara färgerna. Det gick bra. Fick några abborrar och en gädda, vilket var mer än gubbarna i andra båten.

Senare testade jag flötestrolling igen på hemväg från stranden. Det gick däremot inte bra. Inte ett pill på grejerna. Prövade att ro i sakta mak. Kändes inte helt optimalt. Får skylla på analkande lågtryck.

S och jag tog en tur med dragrodd efter gös. Vi fick enbart en liten gädda. Efter ett tag blev det lite tråkigt, så vi testade ett gammalt abborrhak med mete och spinn istället. Grabbarna från Bråsstorp var också på Örten och hade haft ett riktigt bra abborrfiske. Som i gamla dar enligt L. För oss blev det bara en gädda till. Men himla mysig tur var det.

Gjorde ett nytt försök på tidiga morgonen med flötestrolling. Men förutsättningarna var ganska bistra. Hård blåst och regn som låg i luften. Fick ge mig när jag inte kunde styra båten dit jag ville längre. Men innan dess hann jag få en gädda på 3,5 kg. Den bjöd på en liten utmaning i blåsten med det lätta abborrspöt. Den delen var kul. Annars var det lite misärstämpel på den här turen.

Ställde upp i Butorps årliga metetävling. Kul att det kom en delegation från Bråsstorp också. Vi fick kanske inte bästa platserna, men det skulle väl gå att få upp fisk där. Och det fick vi också, Tyvärr var de knappt större än kroken. Jag slog L, det var det viktigaste. Var c:a 1 kg från vinnarmannen. Låter rätt hyfsat. Men vinnarvikten låg på c:a 1100gr. Kul tävling trots allt. Alla kategorier av fiskare och ambitionsnivåer finns representerade.

Tog en ny Vänertur, eftersom det kunde vara sista sommardagen (?). Hade Timmeröarna för oss själva. På hemvägen kändes det som gösaväder med en annalkande ovädersfront. Därför stannade vi till en stund på Kammen. Vi fyllde en panna med stekabborrar åt mormor´n, men vi fick också en 50 centimeters gös som får bli lunch imorgon.

Var ute på en sol-bad-vattensport-fika-fiske-tur med ett helt gäng, varav merparten var ungdomar. Under en badbubbletur passade vi på att leta upp lite abborre också. Ungdomarna i båten lyckades få upp några fina i båten samt tappade ett gäng. Göbbarna som var med fick dock ingen i båten. Kul! Så ska det gå till. När vi åkte hem hade Vänern lagt sig som en spegel och vi stannade i ett tärnslag. Jag tänke att de 4 ungdomar som var med i båten skulle bli fast för livet efter ett tärnslagsrace. Men det blev bara några mindre fiskar. Abbörrn jagade så ytligt så vi kom inte åt dom med våra pimplar. Men ett härligt skådespel är det att sitta mitt i ett tärnslag på ett spegelblankt och tyst Vänern. Inte länge till det går att vara med om det i år. Om ett par veckor flyttar tärnorna söderut.

Prövade flötestrolling igen under en kort morgontur. Till skillnad mot förra gången (110629) hade jag en rejält laddad beteshink med både mört, sarv och abborre. Första hugget brände jag. Kändes som en fin fisk. Och av märkena på mörten att döma kan det ha varit en gös. Fick några mindre gäddor och en liten abborre, men det kändes trots allt segt. Storabborren verkade inte ha vaknat än. Till slut hade jag bara abborre kvar i hinken, så jag satte på den minsta. Den hade inte varit i sjön länge innan jag får ett lite trevande hugg. Men mothugget satt bra och jag hade en hyfsad fisk på. Jag får en rolig drill innan jag kan håva en abborre på 1,1 kg. Flötestrolling verkar vara "the shit" för stor abborre. Strax efter denna får jag på ett hugg av en fisk som känns ännu större. Och det var den också. Men denna var en väldigt stridbar gädda i 2-kilos klassen. Den bjöd på en kul fight, men sen var det dags att möta upp med familjen som precis vaknat.
VattenTemp: c:a 18,5. Lufttryck: 1003 (stigande). Påmulnande.

Gösturné 2011 dag4
Vi vaknade till kalasväder, men det kom snabbt oroväckande moln på horisonten, Körde några timmar på nedre. Det enda som hände var att en mindre gös hängde med på riggen.

Gösturnén 2011 - en kanontur. Speciellt om vi tänker på att det var Fryken vi körde på. Synd bara att inte fisket var lite mer utspritt över dagarna. De första dagarna hade vi inte en lugn stund, medan de sista får anses vara sega. Synd också att det inte blev mer gösar och att det inte var bättre storlek på de vi fick. Men å andra sidan gjorde det inte så mycket med tanke på att vi slog ett fint båtrekord och nytt PB för L med den granna 5,7:an. Och L lät den återhämta sig länge i vattnet på badbryggan också, innan den dök ner i djupet igen. Så chansen finns att vi kan få möta den igen. I ett ännu större format!

Gösturné 2011 dag3
Idag lämnade vi stugan för att sova i båten sista natten. Klart bättre väder idag, men också sämre fiske. Vi körde några timmar på nedre Fryken innan vi åkte in till Fryksta och grillade. På det hann vi få en gös som var av knappt godkänt slag. Den kom på rigg - 7m. I Fryksta dumpade vi A.E som tackade för sig. L och jag körde på några timmar till i nedre, men det resulterade bara i en mindre gös. På rigg igen. Därefter körde vi upp i mellanFryken igen. Direkt får vi 2 gäddor innan mörkret lägger sig. Natthamn blev en brygga vid Örnäs.

Gösturné 2011 dag2
Spöregn. Vi avvaktade starten lite och L fick laga nävgröt under ett paraply till lunch. Perfekt start. Vi fortsatte fisket i mellanFryken och det kändes som att regnet bara ökade och ökade hela tiden. Men fisket var ungefär lika bra som igår. Riktigt många gäddor kom upp idag också. Ungefär samma storlek också som igår. Tyvärr fick vi ingen gös idag. Däremot fick vi en öring. Dock var den ganska liten. Klippt fettfena och verkade vara ganska nyligt utsatt. Dom sista timmarna förla vi i nedre Fryken, men det var resultatlöst.

Gösturné 2011 dag1
Vi checkade in i stugan och la på lite späck innan vi drog ut. Just det. Etersom meterologerna inte ens kunde göra en rimlig 4-timmars prognos vågade vi inte köra på Vänern i år. Och vi ville köra i dom södra delarna av Fryken, där det utan lokalkännedom finns begränsat med tältplatser. Istället blev det alltså stuga på Frykenbaden. Inte så vildmarksmässigt, men helt OK. Vi förla fisket till mellanFryken och stålsatte oss för ett traditionellt trögt Frykenfiske. Men knappt hade vi fått i alla spöna innan vi går in i ett trippelhugg! Fick upp 2 och brände en - gäddor. Och så fortsatte det. Huggen avlöste varann och förutom trippelhugget hade vi något dubbelhugg också. Alla vi hade i båten var gäddor. Inga bumlingar. De flesta i 4-5 kilos klassen och en gädda på 6,6 på topp. Men över ett lite grundare parti ser det brutalt bra ut på lodet. Stora fiskar jagade stora betesstim. Och det dröjer inte länge innan vi får ett hugg som L får drilla. Han tror att det är en länga kräftburar han fått på, men ganska snart konstaterar vi att det är fisk i andra änden av linan. Och under drillen får vi ett hugg till! Men det var samma fisk som hade gått in i ett annat spö. Det som till sist kommer i båten är en grann gös på 5,7kg! Redan är det en av dom bästa turnéerna vi haft. Det blir ingen mer gös, men gäddorna fortsätter att hugga tills mörkret lägger sig.

Testade ett nytt ofiskat grund på Örten. Det enda som hände var att jag hade en gösstöt och sen fick jag drilla en fisk ett tag innan den släppte. Har svårt att tro att det skulle varit en gös, men det kan faktiskt ha varit en riktigt grov abborre. Nåja, det får jag aldrig veta.
VattenTemp: c:a 21. Lufttryck: 1014 (stabilt). Sol.

Ekenästräffen - 11. Vi vaknade till spöregn och storm. Vi tog beslutet att försöka nöta upp vår första blanka nånsin på Ekenästräffen där vi hade fått gårdagens godkända fisk. Men den ville inte komma upp där. Det enda som hände var att vi tappade en gädda bakom båten. Till slut bytte vi ställe och åkte mer in mot land till platser som räddat äran förr i form av gädda (som bra nog inte räknas längre) och gös. Den här gången kom först en för liten lax upp och sedan en för liten öring innan det åter var dags att åka in och hänga upp bägge brickorna.
Det känns som det gått troll i detta. De senaste åren har vi lyckats få godkända fiskar på testdagen, men inga under tävling. Till nästa gång funderar vi på att skippa testdagen. Men så blir det nog inte ändå. Det är på tok för gemytligt att åka ner dagen innan!
Hemresan gick bättre än väntat. Vinden hade naturligtvis lagt om till nord lagom till att vi skulle korsa Värmlandssjön. Lite stampigt till en början, men framemot Tärnan kunde vi gå upp i marschfart. Resan tog en timme längre än vad den skulle gjort i marschfart hela vägen vilket är helt OK med tanke på att vi hade 9 m/s rätt i näsan. Klart najs att korsa innanhavet med solnedgången som kuliss.

Vi var nere på Ekenäs och testade inför Ekenästräffen. I år testade vi att köra över sjön istället för att traila båten. En del gammal sjö mötte vi innan vi la i strax söder om 106:an. Vi gick rätt på 27:an utan att nåt hände. Väl där fick vi först en för liten öring och inte långt därefter en lax på 70cm. Den var klippt, men bara halva fettfenan. Den fick gå tillbaka i vilket fall. Väl på plats på Ekenäs hade redan Brynjorna värmt upp boendet och sen blev det sedvanligt kalas.