Tillbaks till 2011

R.I.P - .

När övriga familjen la sig på plajan, satsade jag på ett försök på flötestrolling, som jag velat prova länge. Är egentligen ingen skillnad mot flötesmete, som jag bedrivit tidigare, men annat kroktackel behövs för att få betet att "simma med". Hade fått 2 mörtar som var levande i mjärden. Tänkte att det räckte för ett första test. Det blåste jämnt lagom för en drift, så jag behövde aldrig använda årorna. Med första mörten hann jag aldrig låsa linspärren innan jag hade napp. Tyvärr släppte den. Den andra mörten hann att släpa lite innan hugget kom. En abborre på 740 gram hade huggit. Yeah! Det gick alldeles för fort, så jag begav mig inåt land för att försöka meta upp mer betesfisk. Tyvärr var det som vanligt när man bara vill fånga betesfisken snabbt och ut igen och fånga storabbörrn som går och jagar - trögt att få bra betesfisk. Fick en liten löja, en liten abborre och två abborrar som egentligen var för stora. Löjan slukades snabbt av en abborre som inte var något värst stor. Abborrarna blev aldrig rörda. Kul premiär, men det här fisket kräver ju tillgång till betesfisk.
VattenTemp: c:a 21. Lufttryck: 1016 (sjunkande). Sol.

Premiär för fiske med FiskeLilja på Örten. Provade först spinn efter abborre, men det går inte bra längre. Fick bara en liten gädda. Körde på sen över gösgrundet och det resulterade i 2 gösar. 2,5 och 1,5 kg. Den mindre bet över Rapala TTM. Kul, eftersom den känns som den ultimata göswobblern, men fram till nu har den inte levererat. Kanske kombinationen med FiskeLilja och TTM är melodin?
VattenTemp: c:a 18. Lufttryck: 1019 (lätt stigande). Sol.

110624 Midsommarafton
Trots att jag hade tagit den traditionsenliga midsommaraftonens nattliga göstur till en ny nivå, genom att pricka in kanterna på gösgrundet på en medhavd GPS, slutade det inte helt oväntat som vanligt - tvärbomt. Hade faktiskt en av mindre kaliber på, men den släppte tyvärr.

Roligare var det att det som kanske också blivit en tradition, nämligen att dom äldre barnen tillsammans med förväntansfulla pappor var nere och metade. Resultatet var smått sensationellt. På c:a 45 minuter lyckades vi fånga 7(!) arter på toppknutet 3m spö från land betat med mask. Bland annat gös och gädda! Gösen var bara 7cm lång, men det syntes att det var en gös. Gäddan fångades naturligtvis av metekungen från Bråsstorp. Övriga arter var; Abborre, Braxen, Mört, Sarv och Löja.

Körde ett morgontest på Gapern. Funkade bättre med ekolodet när det var ljust. Men ändå inte helt 100%. Fick en abborre och en gädda.
VattenTemp: c:a 17. Lufttryck: 1002 (stigande). Mulet.

Gapern igen. Förra turen gav mersmak för U, så han följde med idag igen. Och jag skall nog försöka få med honom i fortsättningen också, för han verkar föra tur med sig vädermässigt (det håller nog inte team Nöff med om). När vi åkte upp till sjön åkte vi igenom ett monsunregn, som var så kraftigt att vägen var som en flod att köra igenom. Väl framme låg vi i kanten på ett kolsvart moln. Skulle det röra sig mot oss eller bort från oss? Molnet låg kvar, men vi klarade oss med bara ett par regnstänk och sjön la sig från vinden idag igen. Väderförutsättningarna var alltså kalas för gösfiske enligt mig. Och vi hade några snabba hugg också direkt som vi brände. Någon av lite grövre kvalitet som tappades när den stångade djupt under båten. De som kom upp i båten var bara gäddor. Det trillade in en del gös till slut också. Flera klart över medelvikt för sjön, vilket känns lovande för framtiden. Enda smolket var att kräftdjuren blockerade ekolodet på sina ställen, så det gick inte att få fram djupet där. Får pröva en dagskörning för att se om dom ligger djupare då. Passar nog ganska bra. 2 nattliga körningar på samma vardagsvecka blir för mycket för en krum gubbe.
VattenTemp: c:a 18. Lufttryck: 1011 (stigande). Mulet.

Ny tur på Gapern. Efter att det blåst konstant i 1,5 månader la sig helt plötsligt vinden, så vi fick en kanonkväll. Idag var mäster U med också, vilket var kul och lärorikt. Och U levererade som väntat direkt. Drog gösar på löpande band och hade klassiska gösstötar som fick wobblern att tappa gången. Själv fick jag en mager gös på slutet som en liten tröst. Ännu en natt som man lätt hade kunnat kört rakt igenom, men vi fick ge oss i hyfsad tid eftersom vissa skulle upp och jobba dan efter. Avslutade turen med att bilen tutade och blinkade, precis som senast och på samma ställe.
VattenTemp: c:a 18. Lufttryck: 1011 (svagt sjunkande). Klart.

Skulle varit med i KHBFK:s pimpeltävling, men det blev för tight tidsschema så jag hann inte. Tog istället en nattlig "tröstrepa" på Gapern. L som också skulle varit med på pimplingen blev istället med på gösköringa på Gapern. Rampade på nytt ställe idag. Man skall väl fösöka vara lite diskret när man kommer första gången i ett stugområde. Den sunkiga bilen tyckte dock att det var läge för att både tuta och blinka av sig själv. Men vi blev hjärtligt mottagna ändå. Startade turen med att köra rätt upp på ett stenröse. L började tvivla på mitt mentorskap på båt och elektronikfronten. Och det fortsatte på samma sätt ett tag, med tappade givare etc., så jag blir väl uthängd på diverse forum efter detta. Hade en skaplig gös på ganska omgående som jag dock brände när jag började fippla med håven. Det blev sen det enda som hände. Och till slut blev det en lika kall och ruggig natt som det brukar vara.
VattenTemp: c:a 16. Lufttryck: 1015 (stabilt, tidigare sjunkande). Klart.

Nu var första riktiga sommarnatten. Det blev aldrig mörkt, utan det var ljust hela natten. Och idag var jag långt ifrån ensam på Gapern. Fick några smågäddor och brände en riktigt fin sak. Troligtvis gädda det också, men riktigt stor var den. Hade en trevlig fight, men det hade varit kul att se den. Det enda jag såg var några vattenvirvlar när den stångade neråt under båten. Och plötsligt var den borta.
Hade kunnat köra hela natten igenom - så gött var det. Men någon timmes sömn behövde jag, eftersom åtaganden väntade dagen efter.
VattenTemp: c:a 13,5. Lufttryck: 1026 (stigande). Klart.