Tillbaks till 2012

120831
Idag var sista dagen på "planktontävlingen", så det var dags att köra några varv runt Gapern igen. Min största fisk är en gös på 2 kg. Häftig fångst, men det är störst oavsett art som gäller, så det räcker inte långt ändå. Fick en liten abborre nästan direkt, så det kändes bra. Hade något hugg som jag brände också, men annars verkade det vara tämligen dött. Det var en enveten blåst som sög musten ur både batterierna och mig. Det var svårt att hålla båten på rätt kurs. Till slut får jag ett stöddigt bottennapp. Men det visade sig vara en klassiker. Bottennappet började kämpa emot! Kände att något var fel med krokningen och mycket riktigt vred fisken sig ur krokningen när den började rusa vid båten. Det var troligen en gädda. Förra året räckte en 6-kilos till vinst. Denna hade troligtvis stått sig bra i dom viktklasserna. :-(
Vattentemp: c:a 16-17. Vind - N.

120818
Fortsätter trollingfisktet längs "disaster avenue". Idag var det serietävling med KHBFK som gällde. Var som vanligt i god tid och hade allt färdigt och stod och åt smörgåsar när de andra började skjutsa i sina båtar. När det så var dags för att starta igång reaktor 1 för att få igång alla mina elektoniska mojänger, visade det sig vara kortslutning i en comportsövergång till datorn. Fick bli en kamikazetur hem för att se om jag hade någon extra i byrålådan. Missad start blev följden av det. Och ingen övergång hade jag heller. Fokus fick istället bli att försöka fånga fisk istället och köra på gamla punkter. Något jag inte är van vid. La i tidigt - redan vid vindmöllorna och följde rännan utåt. I höjd med Klacken pratar jag med U som tipsar om att sätta på tafsar på linorna, för gäddorna verkar vara i farten. Äsch, här ska det inte på några tafsar tyckte jag. Strax därefter får jag ett hugg på ett ytspö. Får slita ett tag med en hyfsad fisk och får till slut inte in någon lina. Men det löser sig - linan går av på grund av avbiten lina. Nästa disaster sker när jag går lite grundare utåt Tärnan. Inser sent att riggarna går djupare än vad jag vanligtvis kör. Gör då en pumaflykt mot ena riggen för att hissa. Hör ett pys samtidigt som det känns som att jag fått påssjukan. Jepp, har fastnat i håven med flytväsrten, så denna blåstes upp. Som tur är hade jag en i reserv, så jag slapp stå med påssjuka resten av dagen. När jag skall hissa riggarna för att på slutet gå upp på grunden och försöka få något annat än djuphavslax löser ett spö ut. Har tydligen vevat igenom ett abborrstim. Den vägde knappa halvkilot. Även på andra riggen satt en abborre. Men den var så liten så den hade inte löst ut. Innan jag kunde summera dagen lyckades jag tappa pulkan också. Inte på grund av mina dåliga knutar eller dålig lina. Utan det var ryckdämparen som hade gått av! Som tur var såg jag när det hände. Missade första räddningen av pulkan, men på andra försöket lyckades jag få in den i båten. Har fått tips om att det går utmärkt att köra utan ryckdämpare, så det ska jag pröva framledes.
Proteskungen tog sin andra raka seger och verkar farlig i totalsammandraget.
Vattentemp c:a 18,5. Vind: SV-S, 4-9 m/s.

120817
Besökte ett vatten som jag varit sugen på att testa i ett par års tid. Ryktet säger att det tas 1,8 kilos abborrar i "förbifarten". Delegationen var I, S och jag. S var måttligt road, så vi var tvugna att muta henne med kakor tills hon fick ont i magen. Anledningen var att det var riktigt segt och dåligt fiske. Det började dock bra med att vi såg jagande abborrar direkt vi kom ut och I fick en metad abborre efter c:a 4 sekunder. Men sen var det segt. Vi fick visserligen några abborrar och gäddor till, men dessa var inte av några regvikter och vi fick ligga i för att få dessa att nappa.

120812
Gjorde samma repa som igår och väntade på att samma huggperiod skulle
komma. Det gjorde den inte. Inte ett napp på hela morgonen. Tyvärr var det
nog sista seriösa försöket på storabborre för säsongen. :-( Var så säker
på att jag skulle få kiloabborrar i år och kanske till och med uppemot
målvikten 1,6 kg. Men tji fick jag.

120811
Upp i arla morgonstund och metade upp lite betesfisk för flötestrolling
efter abborre. Kändes väldigt tröstlöst till en början, trots att jag
kryssade mellan jagande abborrar. Stannade och spinnfiskade en liten stund
och fick en "referensgädda" som visade att det fanns fisk som högg i alla
fall. Fortsatte körandet och kom i en huggperiod, så all betesfisk tog
slut. FIck ett par gäddor och brände en trolig sumoborre. Jag var för het
på mothugget. Men sen fick jag faktiskt upp ett par borrar i båten. Tyvärr
var det inga svenska rekord utan snarare i 3-400 grams klassen. Den ena
hade slukat kroken, så den fick bli frukost.

Senare på eftermiddagen var vi ute ett helt gäng ut på Väner-ö. Prövade
att spinnfiska lite och på hemvägen testade vi ett abborrgrund (som jag
aldrig fått ett napp på). En lustigkurre i båten med anor från Göteborg
konaterade att det bara blev mini-junioren som fick napp idag...

120805
Tidig uppstigning och en av favoriterna - att få smyga utefter bäcken och kasta efter öringarna. Hade kastat bort dom, enligt min uppfattning, bästa flugorna så jag hade ingen tilltro till vad jag höll på med till en början. Men sen fick jag den förlösande första öringen som flöljdes av flera. När jag kommit en bit nedströms Ser jag en enorm stjärt och ett vidunderligt plask kanske 40 meter bort. I mitt slöa sinne tänker jag att det finns rejäla öringar i den här bäcken ändå. Men ganska snabbt kommer jag till sans och inser att det är herr bäver jag stött på. Och han kommer fram och tittar på mig och verkar inte vara helt förtjust av mitt besök. Ser också att jag är nära hans bostad. Efter att han plaskat och simmat omkring hajar jag vinken och går tillbaka uppströms istället, men jag ger mig ganska snart. Knotten och tröttheten tar ut sin rätt, samt att jag är jättenöjd med fisket
Senare går hela familjen nedströms för att titta på bävern, men nu syns den inte till. Hinner få några öringar till innan det är dags att fara hemåt.

120804
Vaknade kallsvettig av en röst som sa: "Stånden opp och bege dig till det heliga landet!". Bokade således om alla åtaganden och åkte till Kvarnsjön. Trots hetsen att få börja fiska spred sig ett lugn inombords vid ankomsten. Under tiden jag packade ur passade jag på att få ut en flöteskula. Och det vart napp direkt. Men det var abborre. Fin storlek. Den följdes av flera stycken innan jag tröttnade - det var inte det jag hade åkt hit för. Det vakade mycket så jag var sugen på att få igång flugspöt. Och nu började öringarna hugga.
Vi tog en båttur på eftermiddan och medan jag och D.G väntade på tjejerna slökastade jag lite med en liten Rapala. Och se - det gav en fin öring. Men när wobblern hängde på släp runt sjön blev det inget.
På kvällen var jag ute och försökte fånga den gäckande storöringen som vakade utanför stugan. Några småbrorsor var uppe och nafsade efter flugan, men den gäckande forsatte att reta mig - alltid på ett avstånd som mina patetiska flugkast inte nådde.

120801
Trots obefintliga framgångar på abborrfisket i sommar har jag intalat mig själv att det berott på att jag inte haft tid. Och visst kan det ha berott på det, men jag har ju varit ute tidigare i alla fall.. Men nu hade jag chansen att få en långkväll med flötestrolling. Det blåste som satan till en början, men det gick ju att hitta fina repor i lä. Fick en massa mört i fin storlek när jag metade betesfisk, men hade svårt att få småabborrar, som jag tror är en del av nyckeln till att få rekordabborre. Fick till slut ihop mina betesfiskar och sista timmen på kvällen var det perfekta förutsättningar också med lagom vind. Men det blev bara gäddor idag igen. Hade ett rejält hugg som släppte snabbt. Trodde tacklet skulle vara borta. men det visade sig att betesfisk och allt var kvar. Det ser tungt ut att få en kiloabborre i år. Vi får se om det ens blir fler försök. :-(.