Tillbaks till 2012

120226
Victoriapokalen -12
Dags för Victoriapokalen igen. Det har höjts röster för att införa en "Estellepokal" nu också. Vi får väl se hur det blir med den saken... Arenan för året var Hammarösjön med utgång från Lövnäs. När startskottet gick drog de flesta mot Hammars udde. Själv stannade jag kvar vid utgångsplatsen. Kände att samma kant fanns där, så chanserna borde vara lika bra där. Men inte ett pet på ett hiskeligt antal hål. Till slut testade jag med "fikatricket", dvs att ta fram kaffe och smörgås för att försöka locka fram hugg. Och se, det fungerade. En liten parvel kom upp. Fortsatte sen borrandet, men insåg ganska snart att jag inte skulle hitta något mer produktivt hål, så jag gick tillbaks och fikade vid hålet där jag hade fått den enda abborren. Tyvärr hade jag bara 4 smörgåsar med, så resultatet räckte ingenvart. Värst blev den regernade pimpelmästaren i klubben - S.B. Grattis!
Slutställning Victoriapokalen-12:
9. P.G - 2 fisk, 220p
10. U - 2 fisk, 180p
Oplac. M.S
Temp: C:a +5. Sol, kuling.

120223
Prylbytardag med klubben. Tänkte bli av med lite spön - kom hem med 3 fler än jag åkte dit med... Tänkte bli av med lite gös-/gäddwobbler - kom hem med 5 fler än jag åkte dit med... Köpte dessutom på mig lite filéknivar och annat smått och gott. Så var det inte tänkt men samtidigt ganska väntat. Kanontrevligt med korvtunna och kaffe. Precis som en klubbkväll ska va!

120219
Det var utlovat nederbörd idag, men körde efter devisen "come rain - come storm...", när jag kunde ta en förmiddag på isen. Begav mig således åstad och körde skjorta/slips, mao Kattfjorden och Torsviken. Det var klart och fint till en början och jag kom rätt i jagande norsabborre i första hålet. Inga större förflyttningar behövdes då. Och det kändes som storleken bara ökade och ökade också. Hade en fin topp på dryga 7 hg och antalsmässigt var jag uppe i c:a 35st när snön kom. Det la totalt lock på nappandet, trots att det inte snöade länge och att det inte blev så mycket snö så det påverkade ljuset. Tjurade till mig kanske 5st till på ett par timmar. Synd, men det var kul fiske till en början. Sparade 10-15st till kommande abborrstuvningar.
Temp: C:a 0. Lufttryck: 992PA (stigande). Mulet/snö.

120205
Det såg i slutet av veckan ut som det skulle bli lite mildare på söndagen. Dvs mer än -10 i alla fall och då en lucka hade öppnat sig på hemmafronten (färdigstädat och ovän med dottern), skulle ju fiske kunna vara möjligt. Men på lördagskvällen hade man än en gång tänkt att det skulle bli -18 på söndan. Inte läge för varken fisk eller fiskare att vistas på isen med såna temperaturer. Så istället var jag inställd på sovmorgon. Men när det var dags för prostatarallyt på söndagmorgonen såg jag att tempen "bara" visade -9. Den delen av staden som jag bor i vaknade sålunda till ett guturalt "JÄVLA YR!!!!!" på söndagen. Gnuggade liv ögonen och fick nerpackat en lagom dos kaffe, korv och mackor och sen iväg. Morgonrusningen hade redan kommit igång. En stressad gösfiskare är farligare än vilken "drug addict" som helst på vägarna. Siktet var återigen inställt på Gapergösen. Kom ut lite senare än vad det hade blivit med klockan på väckning, men helt OK ändå. Alla donen var satta när den officiella soluppgången kom. Idag testade jag den kanten som jag testat förut och trott på. Men då hade jag ju inte rätta grejer på kroken. Det hade jag idag, så det var en spännande väntan. Men inget hände. Inte på väntepimpeln heller. Småningom kom U ut på isen också. Han hade också gått på YR:s lätta fint och planerat för sovmorgon. Då kom första fället, men den smet. Kändes lovande ändå och jag väntade på att gösen skulle stå som spön i isen. Men det blev ingen gös idag. Kanske 10 fäll totalt och 3-4 gäddor upp. Ingen var knappt större än kilot. Men det frös inte i hålen idag i alla fall. Det yrde så mycket snö i den tidvis friska vinden så det blev en svårfrusen sörja i hålen istället. Alltid något positivt!
Temp: C:a -6. Lufttryck: 1033hPA (stabilt, tidigare sjunkande). Mulet/snö.