Tillbaks till 2012

120928 Trollingpremiär!
Dags för trollingpremiär. Redan i september brukar det vara på tok för tidigt att begå premiären i norra havet. Men det har kommit in en del rapporter om blankt i båt och en chans att komma ut och gunga på Vänern försitter man ju inte. Hade tänkt mig att köra på kompassrosen och österut. Men väderklantarna hade lovat västlig storm, så jag var lite inne på att ta lä av Hammarölandet på östsidan. Men med arttävlingen, då man spådde helt åt helvete i kaffesumpen, i färskt minne körde jag på den utstakade planen. Och mycket riktigt hade man spått fel idag också. Det sköv på lite grand när jag åkte ut, men väl alla beten var i så la sig sjön så fint. så fint. Betesstimmen började tätna ju grundare jag gick och ganska snart får jag hugg på en blyad Bomber SAL25. Det är en bångstyrig gädda som skakar och bökar bakom båten. Till slut går den loss också. Lika bra att den skötte jobbet själv. I en tvär gir får jag så ett rigghugg på en Tomic morot som gick fram över 7m. In kommer en fet öring. 59cm var den, men vilken premiär! Blankfisk på första turen på hösten är inte vanligt för mig nuförtiden. Får i samma veva höra från U som kört ända från Mellerud (!) till Klacken och fått en sik på nästan 40cm i ytan! När jag fortsätter österut börjar vinden vrida och öka. Så istället för att köra på österut, fegar jag ur och går västerut istället för att "ta höjd" mot blåsten. Hinner en bra bit västerut utan att något händer och innan blåsten börjar bli jobbig. Men sen lägger jag aktern mot blåsten och surfar hemåt. Resonerar under upptag på samma sätt som man alltid gör att; "så länge betena är i vattnet.och blablabla". Men idag stämde det. När bara ett spö var kvar, en ytlig Conrad, kommer ett hugg på det. Detta är ytterligare en öring som är för liten. Bra mycket för liten också. Men riktigt kul tur. Fortsättningen kan bli lovande!
VattenTemp: c:a 13,5-13,9. Vind: NV-SV, c:a 2-10 m/s. Lufttryck: 1004PA (stigande). Mulet/regn/sol.

120923
Körde en sväng på Bonäsgrund igen. Hittade lite fisk, men den gjorde inget annat än att bara lamt stå och titta på blänket. Fick till slut ta och köra "skjorta och slips" och ge mig in i fjärden. Hittade även här fisk som bara stod och tittade. Till slut hittade jag också fisk som ville hugga. Betydligt grundare än vad jag hade räknat med. Dom var även här tröga och de jag fick upp var i beskedlig till liten storlek.
Hann vara med om alla kända väderlekar, förutom snö, under den korta stund jag var ute.
VattenTemp: c:a 14. Vind: N, c:a 5-8 m/s. Lufttryck: 1015PA (stabilt). Mulet/regn/sol.

120915Fredagsfiske!
Eftersom det blåste Isak på fredag blev fredagsfisket flyttat till lördan istället. Denna gången var det systrarna B.H som följde med S och mig på abborrfiske. Inte heller idag lyckades vi hitta någon huggvillig abborre. Vi körde en paus med korvgrillning på klubbholmen. Men inte ens den extra energin som ett par stadiga korvar ger, ändrade på resultaet. Ytterligare en bomtur på abborre. Synd. Tanken med de här turerna är ju att kanske så ett frö till fiskeintresse. Men med det här resultatet kan det möjligtvis ge motsatt effekt. Men det är kul turer trots allt, men visst skulle det vara extra roligt med lite huggande abborrar också.
VattenTemp: c:a 15. Vind: V, c:a 5-10 m/s. Lufttryck: 1001PA (stigande). Sol.

120909
Körde en Kamikazetur ut på Bonäsgrund ett par timmar innan resten av familjen vaknade. Det var bara 2 grader, så det var tur att jag hade mössa och vantar i väskan. Bonäsgrund - jag tror att det är där 1,6 kg abborren kommer komma upp, om det inte blir på en småsjö. Men det var lika trögt idag som i fredags. Hittade till slut en del fisk men dom var extremt svårflirtade. Fick kämpa rejält för att få någon att nappa. Totalt blev det nog inte ens tio stycken i båten, och långt ifrån någon på 1,6 kg. När jag åkte in - långt tidigare än normalt folk vaknar en söndag, såg jag en båt ute. Kändes förvånande med tanke på tempen, men sen såg jag en till, och en till och, och - hela Hammarösjön var full med vertikaljiggande amerikanska strofräsarbåtar. Det var nog inte slumpen som gjorde att dom hade hamnat på samma fläck allihop.

120907Fredagsfiske!
Idag var det dags för K.M att bli med S på fredagsfiske. Det var utlovat storm, så vi var tveksamma på att det skulle gå att fiska på grunden. Men i och med att det blåste från väst, var det inga problem på "vår" sida fjärden. Vi gnuggade runt på alla kända grund och även på något wild card. Men inte ett pet! På ett grund fick vi ett stort eko att i alla fall följa pimpelblänket, och pröva ett litet nafs. Men det var det enda. Typiskt att det skall vara årets trögaste dag när juniorerna är med. Men fikat fick högsta betyg och det blev ju mycket båtåka, vilket var populärt.
VattenTemp: c:a 16. Vind: V, c:a 7-9 m/s. Lufttryck: 1006PA (stabilt). Sol.

120901
Idag skulle det köras arttävling med KHBFK. Även i år hade jag fått förstärkning från Bråsstorp, vilket kändes bra. Det har ju räckt långt tidigare! Planen var som den brukar - nämligen att först ligga en timme på ett abborrgrund och fylla abborrkvoten för att sen ge sig i trollingen. Skillnaden i år var att vi inte skulle satsta på djuphavslax utan sätta förhoppningarna till gös och öring bortåt Vårtan/Sydpynten. Vi åkte direkt till Svedgrund och hittade ett massivt abborrstim. Det blåste lite grand, så vi missade i första ankringen. Men på andra försöket hamnade vi rätt ovanför och fick ett roligt fiske. Hugg hela tiden, men storleken var tyvärr liten. Till slut hade vi ett par abborrar som vägde kanske 2-300 gram, så vi vi gick i tröllinga istället. Grejerna hade inte varit i länge förrän vi får ett rigghugg. Det är en beskedlig gädda, men nu kändes det som vi hade flyt. Skulle inte bli några större problem att få en gädda till och kanske, kanske köra på en öring eller gös. Trodde vi ja. Det skulle bli en låååång väntan innan nästa hugg kom. Jubel i båten, för med 4 fiskar skulle vi definitivt vara med i matchen. Undrar bara vad det kunde vara? Nåja, vad det än är så ger det oss dryga 6000p till. Men nehej, det blev det inte. Vad som hade huggit mitt i sjön var en id! 1,94 kg. Tyvärr inga poäng för den. Av någon anledning har vi också hamnat i en svärm med äckliga stora spyflugor. Vad dom gör mitt ute på Vänern är en gåta. Nu infaller en lång väntan igen och vi slöar till och kollar inte riggarna så noga. När vi till slut gör det sitter det abborre på ena riggen. Och på andra sitter inget bete kvar. Tyvärr kan det nog vara så att det suttit en abborre som tvinnat linan till bristningsgränsen. När vi nu blir mer aktiva med riggarna smattrar det på abborrar hela tiden. Vi kan alltså byta ut våra abborrar från morgonen med ett par som är lite större. Men någon mer fisk i annan art blev det inte. Roligast idag var kanske att väderspåmakarna hade misslyckats med prognosen (igen) Men idag åt "rätt" håll, då det var kanonväder hela dagen. Tvärtemot halv storm som man hade lovat.
VattenTemp: c:a 17-18. Vind: NV-S, c:a 2-6 m/s. Lufttryck: 1018hPA (stabilt). Sol.