Tillbaks till 2013

KHBFK:s arttävling idag. Körde "skjorta/slips", Dvs - få 2 abborrar på pimpel och sen gå in i komatrolling och hoppas på att få 2gäddor och i bästa fall någon bonusart. Fick mina abborrar, men det var trögt så det var inte lönt att ligga och nöta efter större. De jag fick var 150-grammare. Fick däremot en gädda på pimpel, så taktiken skulle kunna lagts upp på ett annat sätt. Gäddan var på dryga kilot. Trodde faktiskt det var en gös först, och då kunde det blivit riktigt intressant. Drog sen på "Fisherman in a coma" på högsta volym och gled åstad med att försöka trolla upp en gädda till. Det satt riktigt långt inne. När halva kvarvarande tiden hade gått brände jag en gädda i samma storlek som förut bakom båten. Kändes inte bra. Det tog en lång stund till innan jag prövade gamla fina "körvtricket", dvs äta för att distrahera fisket. Och det funkade! Efter första tuggan drog en gädda på. Den här var i fin storlek för arttävling också - dryga 5kg. Gav trollingen en stund till för att försöka få en större gädda än den första. Det gav inget. Ägnade istället sista tiden till att testa ett område som jag sett med jagande abborre. Dom stod kvar. Problemet var bara att det var 22m och det blåste lite. Fick inte fast ankaret och jag drev för snabbt. Trots det kände jag nafs från hyfsade abborrar. Kom då på tanken att göra som verticalproffsen gör - balansera båten med hjälp av motorn över stimmet. Och ta mig tusan. Det fungerade! Fick bara en abborre, men den vägde 350gr, vilket omvandlat i poäng gav 1500 poäng till. Detta i sin tur gjorde att jag kravlade upp på en total tredje plats. Vann gjorde UPO Eriksson, som hade fyllt antalet i 3 arter. Starkt!

Lyckades få till en ledig dag från jobbet. Drog med barn och FiskeLilja och en pumptermos(!!) full med körv till Gräsmången, trots spöregn och blåst. S fick en abborre på första kastet - kändes hett. Men blåsten var lite väl enerverande, så vi la oss i lä och metade istället. Abborrarna tog vår båt som skydd, så det nappade hela tiden. Mest småabborre, men en fin på 460gr fick vi också. Termosen funkade fint, men det fanns en stor nackdel med denna. Den kan inte lutas...Men här finns det utrymme för förbättringar och modifieringar.

Efter fisket gick vi "All-In" med sommarslutsaktiviteter: Elda så grillen spricker, Grilla Märshmällows, flyga drake och trampa i görhölor.

Fick med hela familjen till Butorps ädelfiske. S har kommit igång rejält med spinnspöt, så jag tänkte det passade bra att nöta här och kanske till och med få en regnbåge. Kändes som vi hade en fin bredd för regnbågsfiske. Jag med flugspö och en ullig bastard. S med kastspö och en myranspinnare pimpad med bokstavskex. Och D.G med pimpel med en halv klädnypa. Men vi fick inget. Men en annan flugfantast lyckades nöta upp en regnbåge som vi såg landningen från första parkett i alla fall.

Deltävling 2 i klubbens pimpelserie. Vi var ynka 3 personer som ställde upp. Testade först Onsögrundet, eftersom det låg på lite blåst från SV. GPS modulen svarade inte, så det var lite osäkert vart jag befann mig. Någon fisk fanns det inte hemma i alla fall. Eftersom vinden lanade något tänkte jag mig ut till Svedgrund. Samtidigt som sydvästen började slå emot oss, kom GPS:en igång igen. Intressant i felsökningssyfte, men jag tror tyvärr att det var en tillfällighet. På Svedgrund var det enorma tärnslag och abborrar som jagade i ytan. En våt dröm att hamna i ett sånt tärnslag. Men det gick inte att få abborrarna till hugg! Testade hela arsenalen med metoder, men förutom EN stackars abborre var det närmaste jag kom lite nafsande i grejerna. Det lönade sig inte att flytta runt heller, för såg jag ett stim på lodet så var det borta när jag hade fått ankaret fast och landat där det befunnit sig. Blev så frustrerad, så jag var tvungen att lämna platsen, trots att det bevisligen fanns gott om bete och abborre. Scannade av grunden längre ut i sjön och till slut hittade jag lite fisk igen. Även här var det trögflirtat, men jag fick upp några stycken i alla fall. Allt eftersom tiden gick, accelererade huggfrekvensen. På slutet var det nästan fisk på varje kast med dropshot.
De andra hade haft ungefär samma utveckling som mig över dagen, men mina fiskar hade bättre medelvikt, så det räckte till att bli värst den här gången också..

Familjedag ut till Tönnöarna. Vi såg ett rejält tärnslag utepå när vi tänkte åka hem och drog dit. Men det var 21m djupt. Omöjligt at få ankaret att sätta sig i blåsten och väldigt svårfiskat. Vi testade något mer ställe, men det vart inget idag. Oroväckarnde att ekolodet/plottern börjat krångla igen.

Kunde sluta lite tidigare idag, så jag hämtade up D.G och vi tog en tur på sjön. Pimpling var önskat och så fick det bli. Nappade hela tiden. Det funkade t.o.m när D.G sa vid random tillfällen att han hade fisk på, att göra ett par lockryck och säga; -"jajamen" och dra upp en abborre. Själv hade jag köpt mindre jiggar och mindre krokar som jag tänkte skulle passa bra för dropshot på abborre. Fick visserligen någon hyfsad abborre, men det var inte alls samma huggande som det var när jag först testade dropshot. Prövade till slut att dra på en lite större jigg och då högg det lite bättre. Får också årets största på den jiggen - 600gr. Hade gärna fått vara 3ggr större, men det går åt rätt håll i alla fall. En kalastur var det. Såklart!

Tog sen en kort sväng i skymningstimmen. Men trots att jag letade fisk fann jag ingen och hade inte ett enda hugg.

Såg nästan ut som jag skulle slippa jobba en kväll på länge, så jag tänkte få ihop en grillmiddag på/vid sjön. Insåg att det finns en rejäl partycrusher här. Eldningsförbud! Men jag lagade pasta och köttbullar hemma istället som jag fick med. Vi åkte till "grodyngelstranden" (130623). Idag var det fullt med grodor istället på stranden... :-)) Efter middagen prövade vi att stanna över några lite större ekon. Det var precis som sist, det nappade riktigt bra. Jag får t.o.m en gös på dropshot - så var det ju inte tänkt... Men den vägde lika mycket som dom brukar det här året. Och S ökar igen familjebästat på abborre till 420gr. Ganska snart är det en gädda som klipper dropshottacklet med kirurgisk precision. Kan ha varit en gädda av lite större kaliber för efter detta försvann alla andra fiskar också - gös som abborre. Vi prövade något ställe till, men det blev inget mer.