Tillbaks till 2013

Har försökt att med alla medel hålla mig ifrån nya "moderna" fiskesätt såsom dropshot och vertical jigging. Helt enkelt för att jag inte har tid att hålla på med och lära mig det jag har utrsustning för nu ens. Och det skulle garanterat innebära ännu mer prylar, som bara känns onödigt. Men när jag "sökte skydd från åskan" (vem försöker jag lura?) i en fiskebutik idag slank det med några dropshotgrejer ändå. Tänkte ta en tur i kvällinga, men det var både åska, regn och arbete som försökte sätta stopp för det. Tills slut kom jag dock iväg. Resten av familjen följde också med, vilket var kul. Extra kul var det att Örten visade sin "goda" sida ikväll. De nappade konstant! När jag hjälpte S att få i sina grejer - hon ville testa det nya kastspöt, hade redan D.G en abborre hängande på sin pimpel över relingen. och när vi hjälpte D.G att ta loss abborren hade redan S en fin fisk på sitt spö som behövde håvas. Och så fortsatte det under timmen vi kunde vara ute. Jag fick till slut i dropshotgrejerna och fick även jag några abborrar. Men det nappade konstant. Skitkul! En gädda nyper av jiggen, men kommer farande upp i luften några sekunder snare för att skaka av sig jiggen, vilket den lyckas med och jiggen flyger i flera bitar runt båten. S lyckades få kvällens största, och nu är hon värst i familjen på abborre i år - 350 gr. Kul! Det kanske blir nåt mer test med dropshot...

Fick i uppdrag att guida några seniorer på Örten. Vi tänkte fånga lite abborre medelst spinnspö. När jag låg och drev och väntade på gubbarna fick jag en gädda på 5 kg prick. Riktigt, riktigt kul drillning med jiggspöt. Men när vi åkte åstad för att fånga abborre var det stopp. Testade många normalt bra ställen, men inte ett napp. Tilltagande vind gjorde att det kändes kört. Men svärfar hade några pimplar med och jag hittade en del bulor efter botten som vi la oss över. Och på pimpeln var det ingen tvekan. Men ingen storlek, förutom på någon enstaka. För att spara utrymme hade jag ställt av spannen för betesfisk på bryggan. Hade kunnat fyllt sumpen annars med småabborre. Jag började nöta med spinnspöt igen efter ett tag, eftersom det bevisligen fanns fisk. Men det ville sig inte. Tills jag får ett bra hugg. Större än abborre. Kändes nästan som gös! Och det var gös!! På en myranspinnare!!! Årets största för mig också - 1,7 kg.

Senare på kvällen gav S och jag oss ut för att försöka köra fast någon gös. Och äta chips förstås! Det verkade svårt. Men till sist får först S en gädda och sen tar vi en gös. Samma storlek som vanligt, dvs dryga kilot. Ännu bättre verkade det gå för grannbåten som knappt hann att komma upp i fart innan det högg. 4 förmodade gösar hann vi se drillas innan vi själva gav upp.

Hade norrländska gäster ombord idag. Även en sjöhund. Men det var inte mycket till sjövirke i den hunden. Satt mest och skakade när det drev på lite. Efter en delikat nudelmiddag bland fågelbajset på Söököjan tänkte jag visa hur lätt det var att få abborre i Vänerns vikar. Men jisses vad trögt det var. Idag var det problem att hitta fisken också. Efter att ha prövat flera "säkra kort" lyckades vi få en abborre som med lite skrävlande kunde vägt 150 gr. Kändes lite knapert när vi fick rapport från Luleå om en flugfångad lax på 12,5 kg... Men en härlig kväll var det!

Dags för Butorpsmetet. Norge var representerat idag också, så nu gällde det för oss svenskar att visa bra fisketåga. Det var om möjligt ännu mer svårfiskat än tidigare år. (Vinnarvikten var blygsamma 403 gr), vilket jag tycker är kul, men kanske inte alla barn... Flera av "våra" juniorer fick dock fisk, vilket var kul. N kom på topp 10 tror jag med 253 gr och själv hamnade jag strax utanför prisplacering med 93 gr.

Norge var i stan och passade på att följa med ut på en Vänertur ut på grunden. Tanken var att testa grunden efter lite abborre och kanske någon gös. Det blåste en del, men det var 4 stadiga killar i G IV, så det var som att rulla på en nyasfalterad landsväg ändå. Kanske inte, men inga problem heller. Tyvärr var det på samma sätt som det varit senaste tiden ute på grunden. Fisken är inte ett dugg intresserad av att hugga. Alla i båten fick dock fisk, och de få abborrar vi fick var av fin stekkaraktär. Vi fick också några gösar, men alla under minimått. N fick kvällens största abborre och fick sitt livs första gös, så han var helnöjd, vilket var det viktigaste. Även om gösen bara var 37cm...

Prövade att släpa wobbler efter gösen under någon timma på kvällen. Men cheesus, det var lika trögt det. Fick iofs en gös i samma storlek som jag fått hela året och hade några ytterligare stötar. Men satan, det känns inte bra. Får nog gå hela vägen tillbaka och spinnfiska efter småabborrar för att komma i fas igen.

Tog en kvällstur med flötestrolling och hoppades att det skulle fungera bättre än en morgontur. Men det gjorde det inte. Brände en förmodad gös och hade ett i och för sig kul utbyte med en gädda som nappade 3 ggr utan att jag fick in den i båten. Sista gången tog den betesfisken och stack precis vid båten. Inte en enda abborre... Inte alls som jag planerat. Nu är jag i en återvändsgränd, eftersom min förmåga att tänka om är i det närmaste obefintlig. Det var ju på flötestrolling 1,6 kilosen skulle komma upp...

Körde en morron med flötestrolling. Det här var ett seriöst försök. Hade gott om tid och gott om betesfisk. Men det var riktigt segt. Fick bara en gädda och en abborre. Abborren var inte ens 300gr (otroligt glupsk ändå - munnen såg inte ut att gå över betesfisken). Den hade svalt hela kroken, så den fick bli frukost. Deprimerande att se att man använder sig av den "klassiska" metoden med fridrivande frigolitbit med flagglina och stor krok. Det hade gett åtminstone en 4 kgs gös. Anledningen att jag vet det är att jag trodde det var en av B.G:s kvarglömda markörer. Men det var det ju inte...

Sola-slappa-bada-tur på Vänern. Fick någon abborre från land. Körde en tur ut på grunden under eftermiddagen. Lyckades parkera över ett gäng gösar, som dock var riktigt tröga. Krokade en, som dock släppte i ytan. Kanske 2 kg? Bara någon enstaka abborre också. Testade en grundtopp på hemvägen som också höll lite fisk, men idag var dom otroligt tröga.

Tänkte testa om gösracet sist var en engångsföreteelse, eller om gösfisket faktiskt blivit bättre i sjön. Körde i samma område som sist och hittade en spot där det blev en del stötar. Lyckades också landa 3 st gösar. Alla tyvärr i samma strumpstorlek som förut, c:a dryga kilot. Lyckades med mardrömsscenariot med en av dem också. Krok med hulling i hand och gös samtidigt. Gösen lyckades jag få av och tillbaka i sjön. Sen var det bara kroken i handen kvar. Slit så mycket du orkar och lite till, så brukar den släppa. Det funkade denna gången också. Hoppas jag klarar mig utan inflammation. Tyvärr klarade sig gösen inte så bra från sammanstötningen heller, för efter ett par minuter efter "releasen" la den sig med buken i vädret. När jag försökte gå runt och håva den fick jag en gädda, så det blev lite kaos ett tag. Efter detta lugnade det ner sig med aktivitet.
Åkte istället till en annan plats där B.G hade haft en huggsexa samtidigt som jag hade haft lite aktivitet. Någon större också, vilket lät intressant. Körde runt några varv där, men hade bara ett par stötar innan jag åkte hem.
Kul att Örten visar sin "braiga" sida när det är "gäster" på sjön. Bedrövligt är det dock att se att "semesterfirarna" har vräkt i sina fasta redskap.

Köttfiske. Har fått lite intern kritik på sistone för att jag släpper tillbaka alla gösar. Det har till och med indikerats att det eventuellt skulle bli fråga om nedläggning av verksamheten, om det inte visades något resultat inemellanåt. Begav mig således åstad för att försöka fylla frysen. Såna upptåg är ju med 97%-ig säkerhet dömda att misslyckas. Vad som talade för en annan utgång var dock vädret. Ett konstigt dis med duggregn och moln som man inte skulle bli förvånad om det började åska från närsomhelst. Därtill en tilltagande vind. Perekt gösväder alltså enligt min bok! Men nån gös blev det inte. I alla fall inte till att börja med. Flera gäddor dock. Till slut hittade jag ändå en spot som jag brände en fin trolig gös på. Hade flera stötar och flera tappade fiskar på samma ställe. Började fundera på om det var slöa krokar på wobblern. Behövde inte fundera så länge på det, för en gädda i kanske 3-kilos-klassen fastnar, och när jag försöker kroka av den utanför båten, skakar den till och försvinner med den fomidabla no-name-wobblern som gått så bra på både gös och gädda. Svär så det osar över sjön och uttalar besvärjelser mot mig själv att jag aldrig är värd någon mer gös eftersom jag kunde vara så klantig. Rotar i lådan och hittar en brorsa till wobblern. Dock med en annan färgsättning. Den hinner inte vara i mer än en minut innan det sitter en gös på. Det blir starten på ett aldrig skådat gösfyrverkeri på Örten. Tror jag har 7 eller 8 gösar i båten och tappar en massa och har stötar hela tiden. Sparade någon gös för att lägga i frysen. Tyvärr är det ingen i någon storlek, utan det är gösar stöpta i samma form - c:a 1,2 kilos.
Lustig sjö detta. Oftast funderar man på vilka miljögifter man dumpat i sjön, eftersom den verkar stendöd. Men ibland blixtrar det till och levererar superfiske. Men det är tyvärr alltför sällan. Skitkul och intensivt fiske idag ändå!

Gick lite back-to-basic och tog ett spinnspö på en kvällstur. Hade tänkt mig jigga på grunden med chans på både gös och abborre. Men det gck som väntat inte alls. Har inte fått många jiggfångade fiskar på Örten. Testade med spinnare istället och det gick bättre. Såg även ytjagande abborre, så jag testade Skitter Pop. Det funkade det med. Fick någon "bonusgädda" också. Ingen storlek på abborrarna, men det var en trevlig kväll. Lite kallt om man ska gnälla på nåt...