Tillbaks till 2013

Var ut en sväng med sonen och körde flötestrolling. Riktigt trevligt. Spegelblank sjö. Hade fått tag på några små abborrar som vi körde med. Och det resulterade i abborrhugg. Dock bara 300 grammare, men ändå.
Senare på kvällen körde jag en repa när jag plockade ihop grejerna. Lyckades få en gös! Även att jag är säker på att jag brännt flera gösar, så var detta den första landade gösen på flötestrolling. Men det var vanliga standardstorleken på 1,3 kg. Kul i alla fall. Och det var på mört den högg.

130629 Ekenästräffen - 13.
Tävlingsdax. Planen var satt att gå från Lurö Bratt och söderut, ev. ner mot Mellskär. Nere vid Mellskär var det en del aktivitet. Tror vi fick 5-6 gäddor. Brände flera fiskar. Troligen gäddor flera av dessa också. En för liten lax tappade vi bakom båten. Ett brutalt rigghugg som klev av direkt hade varit intressant att titta på. Annars precis som vanligt. Tom påse till invägningen. Regnet vägrade ge sig så vi tog upp en halvtimme tidigare än tänkt. Inte så dumt, då vi hamnade först i rampkön. Väl fördigpackade med fortsatt strilande regn tog vi beslutet att åka hem innan invägning/prisutdelning. Nästa år skall vi fira 10 år utan blankfisk på Ekenäs. Champangen läggs på kylning redan.
VattenTemp: c:a 14.

Team Sliver var traditionsenligt åter på plats på Ekenäs med den stolta fanan högt satt, som sedan åter traditionsenligt skall halas när det blir dags för tävling. Vi testade att köra på en läpp som vi hittat utanför Ekenäs. Men den började snarare likna en finne, men i slutändan var det nog en "läpp-topp" vi hittat. Ingenting hände på hela tiden. Men när U vevade in ett av spöna vid upptag satt det något som såg ut som en makrill på. Storleken stämde, men det var en liten lax.
VattenTemp: c:a 17.

Första testet med flötestrolling för i år. Fick bara tag på löjor. Brände 2 fiskar på samma ställe (samma fisk??). Oförklarligt, för de var med länge innan de plötsligt tvärsläppte. Var det abborre var det fina pjäser, men det var nog trolig gädda eller gös. Annars inget mer, denna fina sommarkväll.
VattenTemp: ?. Lufttryck: 1018 (stabilt). Mulet.

I väntan på eftermiddagslur innan vi skulle kolla paddlingsinsatsen på Örten satt jag och spinnfiskade efter ena kanten. Det gav några gäddor och abborrar. Ingen storlek. Testade att pinna och meta lite vid '"grodyngelstranden", men det gav inget. Har aldrig sett något liknande. En hel vik som var kolsvart - av grodyngel. 1000-tals.
Senare på kvällen körde jag ett par varv efter gösen. Hade bara snabba stötar utan någon fast gös innan 2st bet sig fast. Den ena så rejält så den fick bli middag. Dryga kilot på denna.
VattenTemp: c:a 19. Lufttryck: 1009 (stigande). Mulet/regn.

Än en gång nattlig tur på Gapern. Fick en gädda och en gös. Vägde gösen för en gångs skull innan den sam tillbaka - behöver få en notering i Big5 på gös. Blygsamma 1,2 kg vägde den. Det här kan vara den sista i år. Nu har jag "full pott", dvs noteringar på alla arter i B5. Bra gjort M.G! Än en gång blev jag slagen i ansiktet av ett rejält oväder med regn och blåst. Det var närapå stormbyar (c:a 20 m/s), så FiskeLilja fick bekänna färg. Hon skötte sig strålande. Har kännt ibland att det är en lite onödigt stor båt i småsjöarna, men idag kändes det bra.
Nu känner jag mig färdig med Gapern. Nu blir det till att hitta en annan sjö att driva runt i under kalla sommarnätter.
VattenTemp: c:a 17. Lufttryck: 1007 (sjunkande). Mulet/regn.

Var tänkt att bli sista natten på Gapern, men jag hade inget "flyt". Eller, jo det regnade som satan på slutet, så allting flöt. Jag hade dessutom kört upp stenhårt på ett grund. Satt så illa fast att jag inte kunde tilta upp motorn, för den satt så hårt i spänn i stenröset jag hade kört upp i. Och regnet öste ner. Till slut kom jag dock loss, genom att sitta i fören och jucka och vrida med en åra. Det gjorde att jag till slut kunde lirka upp motorn och paddla loss. Turen hade inte börjat något vidare heller. Korsade plus/minus mot vad det var tänkt i svarta lådan. Trodde först all elektroniken hade dött, men efter lite felsökning fann jag att det bara var säkringar som brunnit upp. Lyckades på ett elegant vis få igång allt. Fick en gös som hade några cm tillgodo på minimått. Hann köra c:a 1h innan regnet startade. Trodde det skulle börja lite lugnt, men det var full dusch från början..
VattenTemp: c:a 17. Lufttryck: 1015 (stabilt). Mulet/regn.

Tog en ny natt på Gapern. 4 gäddor och en gös. Gösen var marginellt större än ett yngel.
VattenTemp: c:a 17. Lufttryck: 1009 (stabilt). Halvmulet.

Körde en nattlig gösrepa på Gapern. Fick 3 gösar och en gädda. 2 av gösarna var precis på minimått. Men den tredje var en matfisk. Hade ingen våg med. Fick aldrig reda på hur lång den var heller, eftersom det blev "fummel, fummel - plopp!" när jag skulle hantera den vid relingen. Gissningsvis runt 2kg. Den romantiska bluffbilden av "gösfiske under varma sommarnätter" stämde inte idag heller. Iskallt och plötsligt började det blåsa så in i tjyven också (Klacken visade 14 m/s på topp), så jag gav upp vid 1-snåret. Men roligt att se att vinterdvalan inte hade påverkat FiskeLilja negativt, utan hon skötte sig bra som vanligt..
VattenTemp: c:a 17. Lufttryck: 1013 (sjunkande). Miuet.

Körde en nationaldagstur till Axelön med familjen. Synd att vi inte fattade direkt att den "flaxiga fiskmåsen" var en, i ett par fiskgjusar som hade bo precis där vi ankrade upp. Men vi höll oss på avstånd från boet under vistelsen på ön. Insåg att man börjar bli gammal när det till och med syns på fornlämningarna (labyrinterna) att de har blivit äldre sen jag var där senast.
Efter övistelsen testade vi lite pimpel. Först på grunden utanför Axelön och sen på Svedgrund. Vi fick hyfsat fiske med abborrar som blev isläppta dom flesta. Men S ville ha en abborre att filéa, så hon kämpade på och fick till slut lön för mödan med en fin filéabborre på 460gr.
VattenTemp: c:a 14. Lufttryck: 1023 (stabilt). Sol.

Idag var det dags för första pimpeltävlingen i klubben. Det var också årspremiär för abborrfiske från båt för mig. Satte kursen mot Randviken för jag ville kolla hur grunden egentligen ser ut där mha ekolod. Djupen stämmer inte med sjökorten när man sitter där på vintern, vilket blir frustrerande när man inte är där så ofta. Inbillade mig också att det skulle vara bra att gå västerut eftersom det blåste ost/sydostlig vind - vilket borde ge varmare vatten och piggare abborre där. Varmare vatten var det, men jag hittade ingen abborre. Körde runt i nästan en timme och letade innan jag hittade ett stim, som jag dock inte lyckades ankra på. Turligt nog lockade jag till mig stimmet med en jigg och hade det sen under båten. Fick en kvart med riktigt bra fiske när det nappade konstant. Men sen dog det av. Jag hade fisk under båten, men fick bara någon ströfisk till, trots att jag testade vartenda trix jag hade i rockärmen. Åkte till slut vidare och sökte på annat håll, men hittade ingen mer fisk.
Det skulle visa sig att dom andra hade haft ännu trögare fiske, så mina dryga 2kg som jag lyckats skrapa ihop räckte till seger idag. Jag brukar inte lyckas på dom första tävlingarna i pimpelserien, men brukar vara med hyfsat på hösttävlingarna. Det kanske blir tvärtomn i år?
VattenTemp: c:a 16. Lufttryck: 1022 (stabilt). Växlande molnighet.

Spring tour D2. Fick ganska snabbt en gädda och en liten lax som också var vild. En nymoddad Excalibur i ytan hade bägge huggit på. Inte långt efter detta får jag också ett fint hugg på en Yo-Zuri som går i ytan närmast båten. Lite av en repris på gårdagen med en lax som för ett riktigt liv bakom båten med hopp och som kommer in lite (för) snabbt till båten. Ungefär samma storlek som igår också, men detta är en vildlax. Efter några rusningar mellan riggspöna kommer den in i håven och in i båten. Kroken satt en bit in så det blev lite komplicerad krokborttagning, så laxen blev kvar i båten lite längre än vad som känns bra med en vildlax. Men till slut lyckades jag lirka ut kroken och laxen sam iväg piggt ändå..Förutom ett smolt så händer inte mycket mer. Det är först när jag ska börja ta upp över laxdjupen mellan Härö och Timmeröarna som jag ser en strike på ekolodet och nedersta riggspöt.skenar. YES! Bra tyngd i spöt och en fisk som stångar djupt. Men det visar sig vara en gädda som "gapar stort". Detta blir turens största - c:a 5kg.
VattenTemp: c:a 9,5- 17,4. Vind: Inte mycket. Lufttryck: 1013hPA (stabilt). Sol/regnskurar.