Tillbaks till 2014

Var uppe i Kvarnsjön igen. Hoppade direkt ut på gungflyet och drog en hyfsad öring för att vara i den här sjön. Det blåste ganska kraftigt, men efter att körven hade intagits åkte jag, S och D.G ut på sjön trots allt. Det var tjat om att åka tillbaka redan innan vi börjat fiska. Men jag lyckades hålla oss kvar lite. Tanken var att driva till ett vindskydd och gå på tur där. Men mitt i sjön får S napp. Och det är en öring! Första öringen för S. Riktigt kul. Innan vi drivit mot vindskyddet glider vi förbi ett natebälte som ligger i lovart. Här verkar hela sjöns fisk stå på rad. Vi får uppleva ett drömfiske med fisk på varje kast när vi låg i rätt position. S och jag drillar fisk samtidigt i stort sett hela tiden. Det var mest abborre, men med jämna mellanrum högg det öringar också. Skitkul! Extra kul att S fick vara med och uppleva detta. Bingospinnaren regerade. D.G var nöjd med att agera återutsättare.
Efter maten åkte S och jag ut igen, men nu var det lugnare - både på blåsten och med fisket. Vi fick någon abborre och någon öring, men vi var otroligt nöjda med dagen trots allt.

Tog en tidig morron igen. Nu hade jag lämnat allt som kunde splittra fokuset och tänkte köra 100% vertical jigging. Det blev som vanligt. I princip alla ekon var bara uppe och nosade och sen vände bort. En högg distinkt, men den brände jag naturligtvis. Tröttnade ganska snabbt igen och körde spinnfiske ändå. Fick några abborrar men ingen vidare storlek. Nu måste jag lämna vertical jigging. Jag bemästrar inte detta, så det känns bara som bortkastad tid att försöka.
Vattentemp c:a 25, Klart

På kvällen var hela bandet till V Örten och åt korv och badade. Hann med lite fiske också. Lika uselt här. S var den enda som fick fisk - en liten gös på pimpel.
Vattentemp c:a 26, Klart

Familjen B var på besök. Vi körde en repa igen med splittrat fokus. Mest abborrpimpel, men lite VJ och dropshot också. Det gick som vanligt. Visserligen fick vi några abborrar, men ganska ruttet resultat egentligen. Mest spektakulärt var kanske gäddan som högg en abborre som hade nappat på ett pimpelblänk och vägrade släppa. Kunde håva båd abborre och gädda. Abborren släpptes tillbaka, men så dumma gäddgener är inte bra för framtiden, så den fick bli kattmat istället.
Vattentemp c:a 25, Klart

Tog en tidig tur med fokus på... Ja, vadå? Testade allt. Dragrodd, vertikaljigg, spinn och pimpel. Abborrar jagade runt mig och gösar vältrade sig i jaging. Fick några små abborrar och brände en gädda på vertikaljigg. Hade även några till på som jag brände på det ena sättet klantigare än det andra. Får inte till detta med vertikaljigg. Hitta ekon - check! Hitta tillbaks till ekona och stanna över - check! Få fisken intresserad - halvcheck.. Få fisken till hugg - tvärnit! Har problem med att orka hålla fokus också.
När normalt folk började vakna var jag tvungen att ge mig och ruscha till simskoleavslutningen. Vid rampen träffade jag A.D som var på väg ut. Beklagade mig och varnade för att det var trögt att få fisken att hugga. Men vid efterrapporten visade A.D vart skåpet skulle stå. Han hade hade haft ett tiotal fiskar uppe i båten med en fin 4-kilos som topp. Starkt jobbat!
Vattentemp c:a 23, Klart

Sol och bad på Vänern tillsammans med familjen B. Vi delade upp oss i en baddelegation och en fiskedelegation. Jag tog själv befälet över fiskedelegationen och vi begav oss ut på Hönan. Letade i över en timme utan att hitta det minsta lilla tecken på abborre. Till slut gjorde delar av delegationen myteri så vi fick ge upp. Tänkte tröstmeta lite på badön, men masken hade blivit kokt så det vart inget med det heller. Avslutade turen med att N.B trampade in en krok i hälen med hulling och allt.
Känns som att man är nere i en svacka nu, minst sagt...
Vattentemp c:a 23, Klart

Vi tog en tur på Örten. Målet var "grodyngelstranden", men det enda som fanns där nu var gösyngel. Kul! Ännu ett bevis på att föryngringen fungerar. Däremot tyckte jag dom var lite för orädda för sitt eget bästa. På vägen dit släpade vi wobbler över ett grund med ett bottennapp som enda resultat. Jag åkte ut och testade lite vertical jigging från stranden. Hittade några bågar och hade en på, men som släppte. Annars var dom ointresserade. När vi hade ätit och badat färdigt tänkte vi testa att ankra efter lite abborre. När vi kom runt en udde och kunde se norrut såg himlen väldigt svart ut. S hann att få en abborre innan det första mullret och blixtarna kom. Upp med grejerna och in till land istället. Det var kö vid rampen, då alla som var ute på sjön hade kännt samma kall samtidigt.
Vattentemp c:a 26, Klart

Dags för ytterligare en av årets traditioner - Butorps metetävling. I år blev vinnarvikten hela 1360gr, det mesta på många år. Jag lyckades enbart få 3-4 napp som jag brände allihop. S däremot drog 3 snabba innan hon tröttnade. D.G hade aldrig riktigt ambitionen att få i grejerna där fisken fanns. S hamnade på 15 plats och verkade missnöjd över att ha missat tröstpris - en godispåse. D.G däremot, som ju t.o.m var längre ifrån att få fisk än mig, blev så glad att han kom in på sladd när kan skulle hämta tröstpriset. Dagen till ära hade han en FCB-tröja med #10 Messi på ryggen. Någon kommenterade att "LillMessi var lyckligare över godispåsen än vad den riktiga Messi var över MVP-titeln i fotbolls-VM".

140719,5
Demensen släppte tillfälligt vad gäller den bortfiskade wobblern från 17/7. Det var en "unik" wobbler "tattoo" från FJ. Designad av Jimmi Åkesån (??). Ankommen på morgonen i brevlådan - erlagd i gäddkäft samma afta.

Gjorde ett lite mer seriöst försök med det här med vertical jigging. Efter lite fronter och regn och åsksmällar, sprack det upp och blev en lugn, klar kväll. Hittade mycket ekon och till en början hade jag många som smällde på och satt med en bit. Men jag insåg också att jag varken hade motorer eller orkade hålla fokus att leta upp och släppa på ekon. La mig istället och driftade i den lagoma brisen. Det passade mig bättre. De flesta fiskar var uppe och inspekterade utan att hugga. Vissa smällde på och en del satt fast en liten stund. Men till slut lyckades jag få upp en liten rackare till gös. Den var så liten, så det måste ske föryngring i sjön, vilket är positivt. Men det här var också min första gös på vertical jigging. Prövade att släpa wobbler över ett grund i solnedgången utan resultat. Driftade över detsamma med jiggen också innan jag gav mig. Några stigningar och stötar blev det på det, men ingen mer som fastnade.
Vet inte om jag är så såld på vertical jigging, men det kanske är roligare med bättre grejer?
Vattentemp c:a 24, Klart

Hann inte följa med när dom andra drog till vattenlandet. Vad gör man då på egen hand? Naturligtvis en "summertime trolling trip". Hade inga större förhoppningar. Max ett par, tre laxar och en skock sexkilosgösar. Mer trodde jag inte det skulle bli. Körde förbi Härö och rundade Härö Nygrund. Det enda som det resulterade i var en liten abborre som hade blivit käckt på riggen. Ett drag blev knipsat också, men demensen slog till med full kraft, så jag vet inte vad det var för drag. Säkert ett jättebra drag.
När jag tog upp såg jag ett par medelålders män med krisbeteende som på något sätt hade tagit sig ut med kajak till Härö. Imponerande på sitt sätt, då det var lite stökig sjö idag. Kändes rätt OK också att lägga i växeln och klyva vågorna in till hamn.
Vattentemp c:a 18, Halvklart

Efter ett smidigt byte av växel- och gasvajer till FiskeLilja var det dags för provtur och sannolik justering. Men Cheesus! Det funkade förträffligt direkt. Växlarna smekte i och det utan någon som helst justering. Kul! Sannolikt bättre än det varit någon gång i min ägo.
Eftersom det gick så snabbt med testandet, tänkte jag prova lite vertical jigging. Att det var storm och regn såg jag bara som en utmaning. Det lilla jag jiggat upp i vertikalträsket är att om man ska ha stora fiskar ska man ha stora grejer på stora djup. Sagt och gjort. På med en 300gr skalle och en monstruös torskjigg på sjöns djupaste ställen. Tyckte jag hittade en del ekon och även lyckades stanna över en del. Men ingen visade minsta tecken på intresse, så jag var sannolikt ute och fiskade i galen tunna. Återgick istället ganska snabbt till det som jag tycker mig behärska hyfsat - abborrpimpel. Ankrade upp på ett ställe som såg lovande ut. Blänket hade inte varit i många sekunder innan en gös går på! Den hade svalt djupt, men efter att ha haft otur med en del fiskar på sistone lyckades jag få ut kroken utan att skada fisken. Ingen abborre blev det, så jag lackade ur och åkte hem.
Vattentemp c:a 22, Regn

Juniorerna och jag tänkte ta en kvällstur innan fotbollen med hopp om att få lite abborre. Det blev lite extra handpåläggning att köra båt, eftersom växelvajern hade ruttnat sönder på FiskeLilja. Vi hittade en del abborrar, men de var små. Men sög det inte till lite extra i ett hugg? Jodå, det kändes som en gös. Spännande att lirka upp den på den tunna linan med en Bergman med en liten limkrok. Men det gick vägen. Största orosmolnet var att hålla juniorerna i båten när gösen, som det visade sig vara, var uppe och vispade i ytan. En välgödd gös på 62cm. Det fanns fler på botten. Det både kändes i blänket när dom var uppe och smällde till och vi kunde även se flera på ekolodet. Snart suger det till igen i pimpeln. Kändes likadant, men ännu större! Men det här visar sig vara en gädda. S håvar galant och kan nu titulera sig håvmästare. Vi vågade inte göra någon förflyttning, eftersom växeln lades i när vi stannade båten. Extra ryckig start rätt in i land istället.