Tillbaks till 2014

Revanschlustan var stor efter senaste halvfiaskot på hemmaplan. Gick igen ut på mammas gata, dvs Hönan, i hopp om att jaga lite måsdyk. Hittade ganska snabbt måsdyken, men det var inte dom mängderna med betesfisk som man hoppas på. Efter att ha jagat runt ett tag utan resultat förflyttade jag mig till ett annat måsdyk. I det högg en öring på en Excalibur i ytan. När jag kommer tillbaka till huggpunkten hugger det igen på samma ställe. Denna gången på en Big Strike på riggen. Efter en rusning och lite drill släpper den tyvärr. Kör av området igen, men ingen mer vill kliva på. Gör ytterligare en förflyttning, med viss ångest eftersom det var en bit transport och om det var fel ställe hade jag kastat bort en massa tid. Men innan jag hinner fram till tänkta området får jag hugg på en SAL25 i ytan. Det är en lax på 77cm. I det här området får jag mycket hugg. En del bara rycker, en del tappar jag och en del är jädder. Men kul är det. Får också en lax på Big Strike på 5m. Den är 71cm. Till slut skingras måsdyken och huggen slutar helt. De sista timmarna åker jag båt för att hitta mer huggvillig fisk, men jag finner ingen mer. Men en riktig kanondag med sol och hugg är vad man behöver i november!
Vattentemp c:a 8,5-9. Vind: NO. Sol.

Dags för "helgfinalen", som man säkert skulle sagt på bingolotto. Var tillbaka på mammas gata utanför Hammarö. Körde i ett stim med jädder direkt. Tror det var 3 jag fick i snabb följd. Gemensamt med alla vara att de förde sånt liv i båten att jag inte kunde hålla dom still mot måttbrädan. Det var säkert pga proffsdrillning, så de hade alla krafter kvar i båten. Fick välta i dom tillbaka så dom inte skulle hugga mig. När jag kom ur (det djupa) området slutade dom jäddra jädderna hugga. Tyvärr var det ingen annan som ville hugga heller. Hittade fint med bete på olika platser, men det enda som kom upp förutom jädda idag blev en liten lax. Den högg när solen sprack igenom i 90 sekunder för första gången på ett par månader. Men ingen mer tyvärr och solen gick bokstavligt i moln igen. Svepte kanske över fokus lite grann också i och med att jag kopplade upp mig och tittade på sista F1- racet för i år i båten. Gött i alla fall att det utlovade pissregnet uteblev. Såg inga måsdyk idag vilket var synd - det hör ju ändå hösten till.
Vattentemp c:a 8,3-9,3. Vind: SO. Mulet (sol - 90s).

Har jobbat upp en liten måsdyksabstinens, eftersom måsdyken uteblev sist. Var är bäst att bota det om inte på Härö Nygrund? Det brukar ju vara ett enda stort måsdyk hela grundet så här års. Men jag var nog mer morronpigg än måsarna, för det var bara någon enstaka förvirrad på plats. Gick istället längre ut i sjön med nollresultat. När jag kom tillbaka var måsarna på plats. Men det blev inte den huggsexa jag förväntat mig. Dock fick jag några hugg. Första var en abborre (!), så jag undrade om jag jagade fel måsdyk idag. Får dock fler hugg, men slöa krokar eller tveksamma hugg, kvittar vilket - jag tappar flera fiskar under drillning. Tunga fiskar. En som hoppade loss bakom båten hade jag velat väga - kan faktiskt ha varit den jag var där för. En oroväckande känsla började sprida sig också. Efter alla rökexperiment har jag ingen jullax kvar, så köpelax (pax vobiscum) har börjat segla upp som en potentiell extra jobbig överraskning till jul. Men till slut är det ändå så att jag får med en fisk ända in i båten. Men det var inte lax utan en öring. Men en fet rackare som vägde in på 4,6 kg över bara 72cm. Konverterade snabbt till julöringsanhängarna och predikar fr.o.m nu att julöring är da shit. När jag styr mot ett av de intensivare måsdyken idag smäller en fisk till utav bara helvete på riggen. Och efter det en rusning som inte går att stoppa. När jag äntligen ändå lyckas bromsa fisken som tagit mycket lina är det i princip omöjligt att få in nåt tillbaks. Den har gått rätt ner i botten och vägrar komma upp. Från att ha varit säker på en stor lax börjar jag tappa hoppet och tror på gädda. Får lägga ur växel flera gånger för att få in lina, men till slut kommer den in till båten. Det är en inte alltför stor öring som kämpat så. Dessutom lekfärgad. Otroligt men riktigt kul. Den får friheten tillbaka och hämtar sig och simmar enkelt iväg. Några gäddor blandar sig i leken idag också såklart. Öringarna högg på Excalibur i ytan och X-rap på 7m. Troliga blankhugg som släppte på blyad sked och Tomic 10m. Skönt också med en dag då kaffekoppen stod still.
Vattentemp c:a 8,5-9,5. Vind: N. Mulet.

Gjorde dumheten att lägga lite förväntningar på den här dan. Perfekt tid på året. Bra väder (för lax iaf). Lagom temp i vattnet och lagom vind (visserligen hade klubben ställt in KM, men i lusasken var det OK vind). Såg framför mig hur vi skulle köra runt i måsdyk och formligen ösa upp lax. Säkert jättestora också. Som lök på laxen........??... Som en oväntad bonus gastade U skutan idag också så förväntningarna var faktiskt påskruvade en del. Men efter att vi fått i grejerna hände ingenting. Vi såg inte en mås och ekolodsbilden var som en nystruken Klässbolsduk. Det kändes tyvärr som att det var fel dag. Jag gav upp strax efter lunch, men U höll lågan uppe och vi lyckades till slut få ett par små och tappa ytterligare två. Det ser ut att bli konserverad makrill på julbordet i år...
Vattentemp c:a 9,5. Vind: ONO. Mulet/regn.

Dags för KM4 med KHBFK. Vi gjorde en snabb rocad med besättningsmedlemmar på direkten innan jag följde utstakad plan. Den gick ut på att köra Gässlinge-Sten/Kalle. Det såg bitvis bra ut med mycket bete och en del mås. Men ingen aktivitet på spöna var det. Kom längre och längre söderut innan jag såg ett lite intensivare måsdyk. När jag gick in i det kommer det väntade hugget. En hyfsat fin fisk som högg på världens bästa wobbler - scatter rap. Men halvvägs till båten släpper den. Tror jag missat nåt i tacklingen på den där, för kroken fastnar på ryggen. Det kändes som fisken bände bort kroken och det kan kanske vara förklaringen? Snabbt inpå kommer nästa hugg, men efter ett stadigt utras är det tomt. Resultatet var en knipsad TOPP-skalle. Ganska stöddig flourcarbon framför den, så utdelningen på satsad tia på jädda lär inte vara så stor... Får till slut upp en jädda på slom, men mer blir det inte. 2 laxar på 5 båtar hade vi idag. Med lite hjälp med artbestämningen kunde jag se en labb(!) som jagade måsar ute på sjön idag. Har jag aldrig sett förut.
Vattentemp c:a 10,5-11. Vind: SO. Mulet/regn.