Tillbaks till 2015

2015-12-28
U följde med på årets, och sannolikt säsongens, sista tur. Körde i gamla invanda spår öster om Hammarö. Vi satte en del fiskar ganska omgående. Men det var gäddor. En fick vi kämpa rejält med genom att U drillade denna länge och väl tills det blev linbrott. Straxt efter börjar nästa spö att knarra. Vi misstänker inte dubbelhugg utan mer troligt att det är samma gädda som har gått i ett annat spö. U är helt slut efter sin holmgång med gäddan så jag fick ta över istället. Den var inte mer medgörlig för mig utan jag fick också kämpa länge och mycket med den. Trodde t.o.m att det var ett gammalt nät ett tag. Men till slut får vi in gäddan i båten. Den hade då våra 2 wobblers i munnen samt ett par till som hängde runt gäddan när den hade rensat i släpet. Den var "bara" 103cm. Vi lyckas till slut köra ifrån gäddorna, men får ändå ett härligt rigghugg över en blå Tomic på 7m. Denna känns ojäddig. Och inne vid båten kan vi konstatera en välstöpt lax på 77cm. Även att vi drog fram alla ess vi hade i rockärmen blev det bara en gädda till innan dagen var slut.
En härlig tur med ett väldigt vackert landskap med gårdagens snöfall som hade sprejat stränder och träd.
Vattentemp c:a 6-6,5. Vind NO-O, Mestadels klart.

2015-12-23

2015-12-20
Årets julklapp. Kommer liksom förra året att bli medverkan i, eller i alla fall inbetalning till, Påsklaxen i Kristinehamn där anmälningsavgifterna går oavkortat till smoltisättning. Och i samband med det saltar jag anmälan med "återbäringen". Gick ju även och vann en liten intern fiskfångartävling bland klubbmedlemmarna och även den lilla vinsten kommer hamna där.

2015-12-19
Längtar efter Ekenäs.

2015-12-15
Hade krånglat till lite ledigt igen. Sannolikt sista turen för i år. Definitivt före jul. Var sugen på Högens och Härö Nygrund, men hade svårt att välja bort hemmaplan efter det hyfsade fisket jag haft här ett tag. Hörde rykten vid rampen som sa att det varit dött därborti på sistone också. Blev alltså hemmais igen. Mötte en sjörök som inemellanåt var ganska kompakt. Hade först planerat en sidotur för att vänta in måsarnas lunch - lätt att köra förbi morgontrötta måsar annars. Men jag hade knappt påbörjat sidosvängen förrän det smäller till i pulklinan. I och med stegrande demens så reagerar jag inte på en förändring som något positivt längre och även nu blev reaktionen - "vad är det nu som är fel"? Men Jag ser ett spö lösa ut och straxt en fin fisk hoppa långt bakom båten. Men tendensen håller i sig att fiskarna ska upp på pulklinan. Denna gick från ett mittenspö på babords sida rätt ut mot styrbords pulka. När jag har fått in fisken till 3-4m från båten tar det stopp. Och då hänger en korv med linor, utlösare och pulklinor tillsammans med fisken. Försöker komma på något briljant, men finner ingen lösning på korvproblemet. Det löser sig av sig själv ganska snabbt när laxen också börjar inse att situationen inte är optimal. Den börjar därför rusa rakt mot babords sida igen och då är det naturligtvis ajöss när huvudlinan brinner av mot dom andra linorna i korven. Efter detta blir det lite tråkig stämning i båten när jag konfronterar migsjälv över att jag hade kunnat hanterat situationen på ett bättre sätt. Tyvärr hade jag inget bra försvar att komma med. Men efter visst svärande och omplockning av linor och spön ska jag bara gå upp över en kant innan jag ska pröva på huggpunkten igen. Då kommer ett hugg igen. Direkt ser jag vartåt det barkar med att fisken går långt ut mot pulkan. Men nu är jag mer aktiv. Fartändringar och tokgirande resulterar i att jag kan landa en öring på 70cm. Och bara en extralina med in i båten. Klart fall framåt! Nu kändes det genast mycket bättre. Bägge de första fiskarna tog X-rap i ytan. När jag kommer tillbaka till den första huggpunkten får jag ett rigghugg - det var länge sen. Det brukar ofta betyda gädda dock. Men det hugget och den rusningen som följer brukar inte många gäddor göra. Får en härlig fight utan krussiduller och kan landa en välskapt lax på 78cm. Tomic 185 gick den loss på. Känner att jag är på rätt ställe idag och nöter på. Men det lugnar sig lite och jag börjar köra mer intensivt över kanten jag ligger på. Det resulterar till slut i ett hugg. Än en gång är det en fisk som inte tänker ge sig utan fight. När jag kommit ner i fart och riktat in fisken kom den där känslan igen att nåt är fel. Men det är ytterligare ett spö som löst ut. Positivt - cheer up! Det enda jag kan göra är att ställa på slirbromsen på tvåan och drilla färdigt ettan. Tvåan verkar dessutom inte vara så stor, så den hänger fint med. Ettan går djupt och står nästan still till slut rätt under båten. Är lite orolig för om den ska gå mot propellern, men efter en stunds ställningskrig kan jag håva en grann lax. 83cm var den och hade gått loss på en X-Rap. Gamla fina PG naturligtvis. Synd att dom sluta med den färgen innan den knappt hade börjat säljas. Har funkat bra för mig. Lägger så fokus på tvåan. Den uppför sig väldigt likt ettan på sätt och vis. Och den fisken som kommer mot båten är inte så liten inte. Väl i båten är det en fisk stöpt i samma form som den första. Dock så var denna ganska lekfärgad och den läckte lite rom till och med. Denna hade smaskat i sig en Bomber RT. Det hade åkt på en sån när jag hörde ryktet om megalaxar i lusasken som högg över såna. Det fortsätter sen hugga, men dom fiskarna vill inte sitta. Till slut känner jag att det är dags att gå i "dödens kammare i dödens timme". Lägger upp båten i position för att få ta det väntade hugget. Ställer mig som en kaninfösare - redo att kasta mig på vilket ytspö det än må vara som kommer sticka. Men, hupp, det blev ett riggspö det högg på. Helt om. Men nu var det gädda. Dagens enda faktiskt. Och klart beskedligare storlek än vad som varit vanligt under hösten. Detta blev dagens sista påhälsning innan det åter igen var dags att ödmjukt säga; Tack Vänern!
Vattentemp c:a 7. Vind NV, Sjörök.

2015-12-13
Var ute för att testa nya kikaren idag. Men när ändå spöna var med så... Tyckte den gamla blev sämre och sämre och det är nog som med synen, det går gradvis så man märker det inte så noga. Med facit i hand borde jag bytt för flera år sedan.
Kikaren funkade bra. Fisket funkade mindre bra. Hade visserligen många hugg till en början, men det var nog jädder allihop. Alla skulle krångla till det och gå upp i pulklinorna, så det var kaos mest hela tiden. Förlorade flera wobblers också så till slut förbannade jag jädderna och då slutade det hugga. Blev till slut lite långtråkigt så då saknade jag dom jäddra huggen istället. Svårt att göra en feskargöbbe nöjd. Till slut i dödens timme får jag hugg igen. Den känns mindre jäddrig, men den skulle ändå upp i pulklinan så den förlorade jag också under svavelosande haranger. Bättre gick det för A.D & Co. som fick ett dubbellhugg med fina fiskar mitt framför näsan på mig.
Vattentemp c:a 8. Vind NV, Mestadels klart.

2015-12-03
Svårt att finna ord hur jag ska beskriva dagens tur. Ändå var jag tvungen att lägga ur växeln och samla ihop tankar och upplevelser några minuter innan hemfärd när allt var upptaget. Så nåt borde ju ha fallit på plats. Overkligt kanske är bästa beskrivningen. Men det hände ju...
Nåväl. Blev omkörd av yrkesfiskaren som tog upp sina löjnät på vägen ut. För gott?? Både bra och dåligt. Ett lätt sätt att hitta bete försvinner, men samtidigt måste ju möjligheterna för löjstimmen att växa öka och i och med det lockelsen för fler och kanske större predatorer. Efter att allt var ilagt ökade vinden påtagligt så det var en ganska frisk vind jag gick i motsjö i när ett spö sticker. Och strax därpå 2st till. Trippelhugg i motsjö är ju effektfullt. Tyvärr hade jag misstagit mig på vindstyrkan, så när jag mjukt ska lägga båten i "drilläge" viker den över snabbt i vinden så linor korsas och fiskar simmar framför pulklinor. Första fisken har gått runt flera linor och när det börjar ta emot försöker jag iställer ta in de linor som den snurrat runt. Bad decision! Linan med fisken på skärs av som av ett raklblad. Nästa fisk får jag upp - en gädda på c:a metern. När jag ska gå på tredje är det enda jag får tag på en tom lina. Trippelhugget bestod troligen av 3 stycken sjövargar. Den första kändes väldigt gäddlik... Det skulle vart nåt på gäddfestivalen det!
Efter det första kaoset fick jag ta upp allt och börja om från början. När jag var på gång igen fann jag ett gigantiskt måsdyk. Det var en bit bort så det var en frustrerande transport. Men väl framme dök dom fortfarande. Och ganska snart får jag hugg. Efter en mer kontrollerad drill än dom första kommer en fin öring in till båten. 79cm. Den föll för en Tomic - grisen som gick i ytan. Körde vidare i måsdyket. Det var även en båt till som hade kommit i stort sett samtidigt som mej som också körde aktivt på dyket. Vet inte hur det gick för denne, men vi gav varandra utrymme att komma till iaf. Mellanakten är lite diffus. Känslan är att det var lite segt, men det smäller på några gäddor ändå. Rejäla suggor allihop. Den största var på 104cm och hade nog kunnat öka på mitt "B5-konto" men just då var det så grov sjö så vägning var inte att tänka på ens.
Mot slutet kändes det givet att gå över huggpunkten för öringen. Dock fanns det inga måsar längre och det gav inget heller. Men i närheten fanns en gammal WPT som jag hade satt en gång i tiden under "dödens timme", när laxarna tokjagade. Knappt hade jag kört förbi punkten förrän ett spö sticker. Känns inte som gädda. Och när jag drillar sticker ett spö till. Den första är en öring på 73cm. Den sög en Tomic 185. När jag ska ta nästa spö går ett riggspö iväg. Dagens första rigghugg. 2:an kommer in i båten och det visar sig vara en, förvisso lekfärgad men ändock, monumental öring på 86cm! Hinner inte ägna 2:an nån större tid utan ger mig i kast med 3:an. Den känns också tung. Men i slutändan är det en gädda. Även den på metern.
Efter denna urladdning är det dags att ta upp. Men jag får snart hugg igen på de spön som fortfarande ligger i. Vet inte om det är ett eller två, men det är gäddor i alla fall.
Helt galen, men fantastisk tur på fantastiska Vänern.
Vattentemp c:a 8. Vind SV, Mestadels klart.