Tillbaks till 2015

U och jag stannade en dag till på Ekenäs. Idag valde vi andra områden i Dalbosjön. När vi kom fram till dagens målområde fick vi ett dubbelhugg och det kändes riktigt bra. Den ena släpper dock och den som kommer upp är en gädda. Och sen skulle det visa sig vara väldigt trögt. Vi bränner några fina hugg där vi tyckte några verkade som solklara gäddor och några som solklara blanka. Vad det var får vi aldrig veta, för dom släppte alla innan vi fick se dom. Stolpe ut idag, men ännu en härlig dag på sjön var det.
VattenTemp: c:a 15-17. Vind: SV, växlande sol/mulet.

150627 Ekenästräffen - 15.
Nu var det så dags. Vi hade kallat in förstärkning i form av slaktarn. Denne har många körvar på sitt samvete och han gjorde ingen besviken på den fronten idag. (Inte på nån annan front heller för den delen). Vi började med att dra runt där vi fick fisk igår, men det var inte lika bra fiskbild längre och tiden gick utan att nåt hände. Till slut bytte vi ställe mot lite mer kuperad botten och där ser fiskbilden magisk ut. Det dröjer inte länge innan vi får ett hugg på ytan. En blyad Strike Pro. Den var inte så rusarglad till en början så vi lutar åt gädda. Men vi får se att det är en öring - eventuellt godkänd också! Inne i båten är den 64cm, vilket skall räcka till invägning. Det tar en liten stund och vi testar olika farter i det heta området och till slut är det en öring till som hugger. Blå Tomic på rigg igen. Det här är en öring på 77cm. Den här var helt olik den första och hoppade flera gånger och stånga ner mot botten och när den kom nära båten snurrade den runt rigglinorna. Men en bra håvning bärgade den andra öringen till invägning. Det fanns tid kvar och det var verkligen känning på fler fiskar till invägning, men det blev bara abborrar och gäddor som kom upp efter detta.
Dom 2 öringarna räckte till en 12:e plats vilket vi självklart är jättenöjda med. Helt outstandning idag var Team Dilén som vann och fiskade fullt med laxöring och spädde på baljan med tävlingens tyngsta gös. Respekt!
Det här var nog den Ekenästräff med mest invägd fisk vad jag kan komma ihåg. Långt över halva startfältet vägde in, vilket inte är vanligt. Vad som var oroväckande var att det i princip bara var öring som vägdes in. Tror jag såg 2 eller 3 laxar, vilket bara är c:a 5% av totalt invägda fiskar.
VattenTemp: c:a 14-16. Vind: S, Sol.

Team Sliver var på plats för träningsfiske inför Ekenästräffen. Vi bestämde att det fortfarande var vårfiske som gällde och att Dalbosjön skulle rocka. Var lite konfunderad över att riggloden inte syntes på ekolodet, men kom fram till att det nog var uppvärmningen som ställde till detta. Det styrktes senare under kvällen då det kom "vittnesmål" om att det är rejäl algblomning i samband med uppvärmning i Dalbosjön. Vi hittade mycket betesfisk över stora områden och till slut får vi ett hugg på en blå Tomic på rigen. den är 74 cm och fet och fin. Mer blir det inte, men det duger för att vi ska veta vart vi ska köra imorrn.
På kvällen blev U och jag uppgraderade till officiella Brynja hangarounds. Ett stort ögonblick.
VattenTemp: c:a 14-15. Vind: NV-SV, Mulet.

Kom ut nån timme innan solnedgång. Lyckades faktiskt dänga jiggen i huvet på en gös som kom upp. Men kändes som jag inte gjorde nåt rätt ändå. Och mer blev det ju inte heller förutom ett par nafs.
Vattentemp c:a 19.

Men en sak som är riktigt roligt är att läsa fiskevårdsplanen för Ö:a Örten. Ännu roligare är att flera av planerna redan är genomförda, Bl.a Nya regler. Känns som att man är seriösa här. Riktigt jädra skitkul!

Tog en familjetur som snabbt omvandlades till en badtur. Men det enda som hände var några fiskar som i vanlig ordning bara var uppe och kikade på jiggen utan att hugga, när jag doppade ner den mot ekot. En kul grej var när jag försökte ställa in lodet ute på lite djupare vatten. Fann inte jiggen när jag ställde på, utan det var en massa ekon. Men det började rycka i spöt så det visade sig att jag hade släppt jiggen rätt på en massa fisk. Hade ingen stinger på den jiggen, men ändå var det, som det såg ut en gös som kom med upp. Men det var ju ingen gös. Det var en riktigt grov abborre. Var så överrumplad så jag tänkte inte på håven utan försökte hiva in den i båten, men det gick ju inte utan den gick lös.
Vattentemp c:a 19.

Midsommarafton
Juniormetet gick hyfsat och många arter kom upp. Till slut gällde - "först till Braxen vinner", men det närmaste vi kom var en Braxen som släppte på väg in till landning.
Nattaköringa efter gös gick som vanligt åt h**vete. L påstod att han hade ett rejält hugg, men det var väl ingen som trodde på honom.

Victoriapokalen -15
Likt förra året fick det bli en "summer edition" av Viktoria pokalen. Vi hade lite tur att det blev några grader varmare än det varit tidigare under våren. Ett tag var det nästan fara för att det skulle bli kallare än vad det var när pokalen egentligen skulle gått av stapeln - i februari. Men nu hade vi tur med vädret. Fick U med i båten vilket var riktigt trevligt. Vi var överens om att vi skulle testa i Kattfjorden. Det blev ett helt varv moturs. Vi hittade fisk på alla ställen vi stannade på, men dom var otroligt svårflirtade. När vinden mojnade sista timmen testade vi att drifta och det fungerade faktiskt, förvånande nog, lika bra som att ankra. Vi fick ihop ett normalt äggpaket i antal tillsammans. Det räckte ingenvart mot veteranerna som sopade banan med oss idag (igen). S-O.H var värst och får nu kela med bucklan i ett år. Grattis!