Tillbaks till 2015

2015-11-18
Efter bortamatch var det dags för hemmaplan igen. Tänkte inte krångla till det utan var inställd på att hitta måsdyk ganska omgående. Tyvärr gjorde jag inte det. Lullade runt lite ostrukturerat innan jag faktiskt såg ett monsterdyk med mås. Dock var det nästan tillbaks i hamn som det uppenbarade sig. Men nåt var det ju som hade fångat måsarnas intresse så jag körde på det. Men det gav inget. När jag kom längre ut igen hade måsarna formerat sig och det fanns obegränsat med måsdyk. Ett var intensivare än de andra så jag la mycket krut där. Till slut, efter att ha bränt en tung fisk, kommer ett hugg på en Tomic 185 i ytan. Känns fin, men den går högt upp mot pulkan och drar med sig ett par andra linor. Men till slut kan jag få in den till båten. Det är en öring på 79cm. Fet och fin. Jagar runt bland måsdyken, men det enda är något nafs på både rigg och yta, men det vill inte sitta. När måsarna tar siesta ger jag mig istället iväg på en repa mot områden som "ska" leverera på hösten. Det gör det också. En för liten öring bet över en X-rap i ytan. När jag vänder tillbaka får jag hugg på samma spot igen. Känns som bättre storlek, men det var gädda. Årets längsta tror jag - 101cm. Något mer ryck/släpp blir det, men aktiviteten lanar av mer och mer ju närmare kvällen det lider.
Riktigt kul att köra på måsdyk, men det känns fortfarande rätt så segt.
Vattentemp c:a 9,6-9,8. Vind -SV, Halvklart.

2015-11-15
Idag körde vi trolling-KM i KHBFK. Hade med mig "världsomseglaren" idag. Kul tyckte jag att få visa upp trollingbåten. Vi satsade på att ta oss så långt västerut vi kunde komma, dvs till Åsnegrund. Dels för att det skulle blåsa en del från väst på morgonen och dels för att det kan vara en del aktivitet bland löjstimmen därborti såhärdags.Och mycket aktivitet såg vi direkt i form av måsar. Vi hittade även en del betesfisk på sina ställen. Men det var svårt att hitta nån huggarfisk ibland dom. Det enda vi fick känna på var en som var och ryckte i ett riggspö, men den försvann omgående. Vi slörade på mot Sten Kalle och där var det fantastiskt fina, aggresiva måsdyk. Men inte hjälpte det. Till slut gav både måsarna och vi upp och vi satsade istället på "säkra kort" i form av gamla wpts. Och det resulterade. Det varVO:s egen plugg i tivolifärg som hade lockat en fisk på yttersta spöt i en innersväng. VO meddelar att det är en liten. Men av spöböjen att döma var den nog inte så liten ändå... Men frågan var vad det var? Den vältrade sig i ytan som en gädda, men den kom djupt in mot båten som en öring. Svaret fick vi snabbt - öring. Den såg klart godkänd ut så det blev lite mer pirrigt att få in den till båten. Men VO fixade det galant och nya håven (jo så blev det) funkade utmärkt. Öring på 76cm och fet som en sugga. Vi körde på i samma område sista tiden, men det fanns inget bete eller nåt annat som indikerade mer fisk. Var nog en frifräsare som vi turligt lyckades köra fast. Men nöjda åkte vi in i hamn och kokade KM-korv. Och väl i hamn visade det sig ha varit trögt för de flesta så den räckte till seger! Men det var bara 350gr till näst största, även det smällfeta, öring. VO var helnöjd med dagen innan, men den här fisken satte pricken över i:et. Kul!
Vattentemp c:a 10,5. Vind -SV-NV, Sol.

Återigen ute på mammas gata öster om Ö:a. Efter att ha hittat fina måsdyk redan för tre veckor sen fanns det gryende förhoppningar om att det kunde bli en spännande dag med aktivitet både i luften och i vattnet. Men satan vad segt det kändes. Enbart några förvirrade måsar som förtvivlat sökte mat såg jag. Hann att göra allt möjligt annat - skura båten bl.a, när äntligen ett riggspö juckar gött. Det är en gädda som tagit blåa Tomicen. Den ser ut att sitta fint också. Men sen gör gäddan ett kast med huvet så wobblern hamnar baklänges i mun och sen är det naturligtvis ajöss med den. Det positiva är att jag sladdat in i en mängd med bete och dessutom har jag ett massivt måsdyk föröver. Detta ger ingen utdelning men i faggorna hugger en lax. Vet inte om jag blir så paff när jag ser den, för den är större än jag trott innan. I vilket fall så lyckas jag sumpa håven överbord. Kan ha något att göra med att laxen körde slalom mellan riggspöna och jag fick följa efter. Otroligt nog så flyter den - håven alltså. Troligen luften i rören som gör att den flyter. Försöker först att få med både lax och håv i drillningen, men inser att det nog inte kommer sluta lyckligt utan håven får driva iväg. Återstår att taila laxen då. "Förr" gjorde jag alltid det när jag inte tyckte att jag hade plats för en stor håv. Oftast gick det bra. Första försöket den här gången gick inte. Men på andra försöket gick det bra. En fet lax på 82cm ligger sen i båten. Sweeet!
Sen var det dags att försöka hitta håven igen. Dumt nog markerade jag inte vart den gick överbord, men det var å andra sidan ett medvetet val då jag fick koncentrera mig på laxen. Men trots att jag körde flera vändor och räknade med driften hittade jag den inte. Troligen sjönk den väl efter ett tag. Spinoff effekten blev ändå att jag lyckades köra fast en lax till på nästan samma spot som den första högg på. Denna var mindre - 67cm. Tänkte tanken ett tag på att kunna köra s.k "full pott" idag, men så blev det inte. Några jädder till blev det bara.
Laxarna föll för X-rap oblyat i ytan, medan jädderna ville ha plugg på riggen.