Tillbaks till 2015

D.G och jag testade en Vänerrepa medan tjejerna var och kollade tavlor. Det blåste rejält, men vid en udde utanför Jäverön kunde vi hitta lite lä. Eller, nåja, mindre vågor i alla fall. Faktum var att udden gjorde nog att vi hade alla vindriktningar samtidigt, vilket i sin tur gjorde att båten åkte som en pendel i en moraklocka på lång ankarlina och grunt vatten. Fisken stod nämligen bara över c:a 7m idag och ankaret fick ligga på c:a 4. Men det var kul för vi visste precis när det skulle börja hugga. Det var när vi drev ut över kanten och fick 6-7m under båten. När vi var grundare och djupare fanns det ingen fisk. Men när vi låg rätt så var det bra driv i borren. En del fina pjäser var det också. Som vanligt så tappades dom riktigt stora.
Vattentemp c:a 14. Vind - N(?), Sol

Idag var det studiedag för mig och barna. Vi valde att studera livet på Vänern. Hade på känn att det kunde bli en bra dag på sjön, då det i princip var lovat vindstilla. När vi kom ut kunde vi stryka "i princip" för Vänern låg helt blank. Upplägget var att testa att fiska lite abborre för att sen gå på körven på nån ö och sen testa lite abborrfiske igen på hemvägen. Kände i lilltån att gamla klassiska Måns Bengts kunde bjuda på bra fiske idag. Hittade inte några större mängder fisk och de som fanns var extremtröga. Vi skyllde direkt på nordan. Men rätt som det var kom en huggvillig en upp från botten. Men det var en gös! Inte alls det vi tänkt, så vi åkte ut mot Timköj istället. Här var det istället extremt mycket abborre. Och dom jagade frenetiskt så vi hade ett roligt fiske. Men vi ville inte heller missa körven, så efter ett tag åkte vi in till naturhamnen på Timmerö och åt korv och gick på upptäcksfärd. När det inte blåste och vattnet och ön forfarande var varm kändes det som mitt i sommaren. Detta trots att det var mulet. När vi var klara på ön åkte vi tillbaks till samma ställe som vi var innan och fisken var kvar på samma ställe. Och nu var den om möjligt än mer på hugget. Allt som oftast stod vi alla tre och hivade abborre. Mycket grann abborre gick med i stimmen, så det var grymt kul.
Kanske årets bästa Vänerdag.
Vattentemp c:a 16. mulet!

Idag var det redan dags för pimpel-KM i KHBFK. Svedgrund är ju pålitligt vid den här tiden, så fokus las här. Frågan var om det skulle gå att lägga ankare då det hade blåst en del under natten. Direkt jag kom ut var ett måsdyk igång och jag testade att ankra. Hamnade perfekt direkt. Fisken var inemellanåt trög, men ofta kom det också svärmar av jagande abborre förbi och då gällde det att ha ordning på grejerna. Dom stunderna var riktigt kul, för nappen kunde komma rätt uppifrån eller rakt nerifrån med totalt olika nappindikationer som följd. Kul som fan. Vet jag tyckte jag hade stolpe ut förra året, men i år får jag nog säga att det var stolpe in istället. Mest signifikativt var nog det när jag ankrade om och ett stöddigt måsdyk öppnade upp precis då. Som att rulla ut röda mattan. De få ankringarna jag gjorde blev också klockrena på första försöket, trots lite bökiga dyningar och vridande vind. Kanonväder och nappande fisk - en kalasdag helt enkelt. Min kasse räckte dessutom ända fram, så jag sätter "Klubbmästare 2015" på CV:t också.
Vattentemp c:a 16. Sol!

D.G och jag hade prickat in en dag med ledighet när det för en gångs skull inte blåste storm eller regnade som ett as. Vi bestämde oss för Molkomssjön idag. Tyvärr glömde vi mycket av utrustningen i olika omgångar, så det blev nån extraresa mellan Molkom och Karlstad. När vi väl var ute stannade vi på ett grund, mest bara för att få ordning på grejerna och ta en macka. På tredje kastet eller nåt liknande får vi en gös. Då kände vi att det kunde bli en bra dag. Men sen skulle det inte bli nåt mer. Bara några nafs hade vi efter detta. Men en kanondag på sjön vart det ändå.