Tillbaks till 2017

Butorps metartävling. Vi gjorde comeback efter ett års frånvaro. Förra året avstod vi under parollen "man kan inte vara med på allt". Men nu blir det nog inte mer än ett år till. Vandringspriset går ut nästa år och sen är framtiden för tävlingen högst tveksam.
Hela bandet ställde upp i år igen. Vissa koncentrerade sig mer på att brassestolen stod i våg i rätt vinkel mot solen, än att flötet var perfekt intrimmat. S fick ihop 3 fiskar, men det räckte inte till prisplacering (konstigt). Själv drog jag också upp några fiskar. Fick också med några feta mörtar på kanske uppåt 20 gram, så invägda påsen räckte till en total 7:e plats i tävlingen! Riktig bedrift och kanske största framgången i fisketävlingssammanhang för mig.

Gäddkungen. I år blev det ett familjeteam bestående av mig, S och D.G. Vi tävlade under namnet "Team sköldpadda". Eftersom stora båten var sönderkörd fick det bli Fiskelilja som fick tjäna som fiskeskepp. Det funkade fint, även att det gick lite långsammare än bass-båtarna som också var med.
Vi hade en plan. Vi hade tidigare under veckan sett hur det sam sarvar i mariebergsviken. Så dom stasade vi på. Och det lyckades! Vi fick dessutom mört och abborre som bonus på samma ställe. Så på första kvartens fiskande hade vi redan fått 3 arter och 4p. Smakstart! Vi kostade på att direkt ta en glasspaus och rida på framgångsvågen. Sen fick vi tyvärr inget mer... Vi stasade på att ta en gös i göshöla, men det gick inte. Vi testade att köra efter gös och/eller gädda i Hammarösjön. Gick inte det heller. Men trevligt var det. Och alla mungipor var uppåt även när dagen var slut. S ville absolut med på after-fish också, men det blir nog att vänta nåt år med det ändå...

170709-13
Blev en liten twist på en gösturné. Körde ett riktigt hetsigt upplägg med arbete på dagen och sen trolling de sista timmarna på kvällen. Utgick från Sunne och körde både i mellan och övre Fryken. Fick gös i båda ändarna. Största på 75 cm. Några gädder blev det också. På slutet var det tänkt att jag skulle trappa upp jakten och övernatta i båten. Men vid ankomst till startstället gav hydraulstyrnigen upp. Den fungerade så jag tog mig tullbaka tilll hamn, men vågade inte köra bort från hamnen. Snöpligt slut. Trevligt ändå, även om det var hetsigt, tröttsamt och stressigt. L var med ett par av turerna. Vi körde upplägget att jag stod för båt och han stod för käk. Perfekt!

Ekenästräffen - 17.
Den vanliga uppladdningen inför Ekenästräffen blåste inne det här året. Det fick bli att gå på gamla punkter i stället. Vi fick en fin dag på sjön, men fisket var inte riktigt som man kade kunna hoppas på. Vi fick en för liten öring och någon gädda. U släpade en waterwolf kamera efter ena riggspöt och där var det ytterligare någon liten öring som hade varit framme och synat av, men ratat betet. Vinnarna hade "bara" en öring till invägning. Men den vägde fina 7,4 kg. Den togs i området som vi körde så gränsen mellan succé och tom påse kan vara smal ibland. Nåja. En fin dag på sjön var det och vi hade faktiskt tur med vädret att tävlingen gick att genomföra. Vi hade planerat "after-fish" på söndan också, men då hade kulingen dragit in över Vänern igen, så vi bröt upp och åkte hem istället.