Tillbaks till 2019

190630
Vi stannade kvar en dag till på Ekenäs. Även idag blåste det en del på morgonen. Vi körde ner mot ungefär samma ställe som vi fiskat på de tidigare dagarna. Blåsten hade rört om i grytan och vi hade så lite som 10-gradigt vatten på sina ställen. Och det kändes trögt. Men till slut får vi ändå en öring på... blå Tomic på riggen 12m. Så nu hade vi uppfyllt det andra målet - att få med en "rökfisk" hem. Denna var också perfekt storlek för röken. Det var helgens minsta - 68cm, men kanske helgens bråkigaste. Men trots ruskningar över ytan lyckades vi bärga den. Det första målet att få hissa flaggan hade vi ju uppnått redan första dagen. Blåsten la sig och vi hade ännu en härlig dag på sjön. Vi fick några gäddor, men ingen mer blank. Kanonhelg, trots att dom fina fiskarna kom på "fel dag". Tack U!
Vattentemp c:a 10-17. c:a SO-SV. Sol.

190629 Ekenästräffen - 19.
Fläkten hade gått på under natten. Starten blev uppskjuten 1,5h. Väl ute på sjön var det lite tuffare än under den glassiga gårdagen. Men vi fortsätter på samma sätt som under gårdagen och får nästan direkt på en öring. Denna 75cm. Blå Tomic igen. Denna gången dock på 9m. Nu kände vi att det kanske kunde vara vårt år i år. Inte blev det sämre av att vi får hugg strax igen. Denna gången på ytan på en DD Husky jerk. Var rätt övertygad om att det var en gädda först. Men sen kom den snällt in mot båten och då trodde jag mer på gös. Men väl inne vid båten ser jag att det är en lax. Fin storlek! Den hade nog inte fattat vad som var på gång först. Men när den fick se båten blev det åka av. Den såg ut att sitta bra. Men när den går upp och ruskar huvudet över ytan släpper draget. Satan! Men det kändes som vi låg rätt trots allt. Och då hade vi ändå inte nått området vi hade "sparat" igår. Så hoppet fanns forfarande. Men timmarna gick och vi fick bara ett par gäddor. När tävlingen avbröts i förtid pga blåsten och vi hade hört om brakfiske på andra håll förstod vi att det inte skulle bli vårt år ändå.
Vi kom inte topp 10 med vår öring. Kul med Campos 2:a och Troglodyt 3:a. Kul även med McClay gänget som kom på topp 10 med en grann öring.
Vattentemp c:a 14-16. SV. Sol.

190628
Dags för testfiske inför Ekenästräffen. Förväntningarna på helgen var att få hissa "Mellerudsflaggan" som inte varit hissad i år än. Och att få med en fisk hem att lägga i röken var också ett önskemål. Vi började nere på Lemongrund. Kändes verkligen som döda havet. Det var bara ett tärnslag med inslag av tjuvaktiga måsar som visade tecken på liv. När vi körde igenom det lyckades U lura fast en abborre. Vi lämnade området och körde mot Värmlandssjön istället. Vi hade något bomhugg, men inte mycket talade för att vi skulle finna några svar inför tävlingen. Men som en blixt från klar himmel får vi ett hugg på Ekenäsklassikern - blå Tomic på 12m rigg. En öring. Den var hela 87cm. Och direkt vi riggat om får vi hugg igen. Samma bete på samma djup. Detta är en öring på 82cm. NU hade vi fått de svar vi ville ha. Så bra så att vi lämnade området snabbt för att spara det till på tävlingen. När vi har hunnit en bit från huggpunkterna får vi hugg igen. Samma bete. Denna gång är det en lax. En grymt fin på 85cm. Nöjda och glada surfar vi hemåt för kvällsmys med brynjorna.
Vattentemp c:a 14-16. Vind: Inte mycket.. Sol.

190616
DG och jag körde andra tävlingen i Kils trolling KM. Vi åkte upp mot det stället vi hade fisk senast, för att åtminstone börja där. Innan vi ens var i närheten av punkten har vi hugg direkt. 10m ner på riggen där gammeltormentorn satt har en gädda fastnat. Blottt 68cm, men vi var med på pappret redan innan alla team ens hade hunnit fram till fiskeplatserna. Men sen blev det trögare. Väldigt trögt... Vinden la sig helt och vi kunde se att det jagade mycket abborre på olika ställen i sjön. Vi körde igenom några jag och det resulterade i några abborrar. Tyvärr hade vi missat hur det funkade med abborre, så vi kunde inte använda dom i tävlingen. Men det hade inte spelat någon roll. VI fick tyvärr ingen mer gädda eller gös, så vi hamnade än en gång på 14:e plats. Nästa gång hoppas vi på att gösen är mer på hugget.