Bakgrunden var att jag hade haft problem med laddningen under det senaste 1,5 året. Garantin på motorn fanns fortfarande kvar, men eftersom det fanns otaliga kablar i elsystemet som jag inte visste var dom gick, beslutade jag mig för att byta ut hela elsystemet, för att med rak rygg kunna stå för hur båtens elsystem såg ut i alla fall. Skulle det fortfarande vara laddproblem kunde jag med gott samvete åberopa garantiklausulen. Ett stort steg att ta men jag blev inspirerad av Team Råfett som hade gjort en proffsig installation av elen i sin båt. Han gav mig mycket stöd och tips inför mitt kommande bygge. Tusen tack AT! Nedan ses ett par milstolpar i bygget.

1. Aktern innan montering av plintar

 

2. Akterplinten på insidan akterspegeln. Här ses även "delbatterikabeln" som skall gå direkt mellan batteriet och motorns styrsystem.

 

3. Batteriplatsen före.

4. Plasttjockleken i instrumentbrädan, där strömbrytarna sattes.

5. Kabeldragning i kanaler. Innan var kablarna hängda i för stora kabelklammer.

6. Ny länspump installerad. Denna har inbyggd nivåvakt.

7. Strömbrytarpanelen infälld i instrumentbrädan. Förut satt alla strömbrytare inne i kabinen. Någon gör det fortfarande - t.ex. kabinbelysning.

8. Främre plinten med huvudsäkringar. Lyckades också klämma in skiljerelät i lådan. Delbatterikabeln med tillhörande säkring hamnade utanför lådan.

9. Elcentralen bakom instrumentpanelen.

10. Hur det såg ut innan...

11. Polplintarna. Inte helt nöjd med detta, men det var så trångt så det fanns inte mycket att göra.