Tillbaks till 2002

020801
Tar en kvällstur för att försöka lura upp en ännu större abborre än igår. Åker direkt till platsen för brottet och lägger i draggen. Jag laddar med flötmete och även ett bottenmete med död mört. Jag har tidigare fått ål här av misstag. Jag får både abborre och gädda. Ingen abborre höll dock samma dimension som gårdagens. När flötet dyker och jag förväntar mig att få endera utav tidigare sorter dyker en gös upp och visar sin spetsig käft för mig. Den var dock för liten och fick återgå för tillväxt. Ingen ål ville heller ha min döda mört. När skymningen faller börjar jag köra drag efter gös. Det går trögt och jag får bara en gädda och två abborrar på körningen. Åska hörs i sydväst, så jag bestämmer mig för att dra mig hemåt. Då hugger en gös som jag tappar nära båten. Även denna hade varit för liten för medplock, så det var väl lika bra att den gjorde jobbet själv. Det bestående resultatet blev annars att jag blev av med en Rapala.wobbler och halva spolen med lina.

020804
CC och jag har satt kurs mot Härö. Hela Vänern ligger stilla. Detta behövs då det är en bit att åka till Härö. Vi har tänkt oss att snorkla. Vid Härö ligger en rullstensås, plus att det skall ligga ett vrak på denna. Att siktdjupet är väldigt bra gör också att det är perfekt att snorkla här.Vi har satt kurs mot norra spetsen. När vi närmar oss får vi se ett rejält tärnslag med mycket jagande abborrar. Det rör sig ganska fort, men vi lägger oss i utkanten av det. Fiskar kanske en 20-30 minuter och får ett tiotal abborrar. CC sköter pimpeln och jag kastar med spinnare. Vi får ett tiotal. När vi lagt till prövar jag med både mask och spinnare från land. Jag får inget till att börja med. Sedan får jag 3 stycken på 3 kast, sedan dött igen. Tärnslaget som vi låg i höll på i över en timme. Men detta var ju framförallt en badtur.

020805
L och jag tar en kvällstur på Örten. Lille K har hjälpt mig tidigare under dagen att fiska lite småmört så vi har att agna med. Fisket var trögt. Bara en gädda på agnmete. L var i tagen med "Skittern" och fick några abborrar. Körning med drag gav ingenting. totalt blev det 3 gäddor och 6-7 abborrar.

020808
En badtur med CC och CC:S L är inplanerad för dagen. En klarblå himmel, och prognosmakarna varnar för regn?! Turligt nog ignorerar vi detta och åker ut i alla fall. Det blåser lite grann, men vi har inga problem att ta oss ut till Ö:a Söö. Efter ett snabbt dopp lämnar jag damerna på ön. Tänker åka ut och prova att pimpla lite på hönan-grunden. Får jag inget skall jag trolla mig österut. Kanske idag 10-klubbaren skall upp? Utfarten blir skumpig och går inte alls fort. Blåsten verkar kulminera nu. Testar en grundtopp med bara ett napp. En förflyttning till nästa grundtopp ger 2 abborrar. Skall bara testa grundet där jag brukar köra fast med djupparavanerna också innan jag kör igång med trolling. Här smäller det! Det blir en huggsexa utan dess like. Det spelar ingen roll vad man har i, pimpel eller spinn. Det är vinst varje gång. Till slut hinner inte blänket ner till botten innan det är dags att dra upp. Tyvärr sliter det hårt på grejerna. Jag metar bort 5-6 krokar till pimplarna. Ett blänke försvinner också ner i djupet.
Jag förbannar mig själv att jag inte har en håv med mig idag. Jag har en rejäl abborre på mellan 1,2-1,4kg invid båten. När jag skall hala in den släpper den naturligtvis. Det kanske var munnen som sprack på den? Till slut har jag inga fler pimpelsaker, utan får köra med kastspö och spinnare istället. Det går lika bra. Tar bara lite längre tid för varje fisk. Jag kör med 2 spön. Kastar ut ett och låter spinnaren sjunka. Kastar ut det andra och låter denna också sjunka. När jag tar det första spöt sitter en abborre snart på kroken. Så höll jag på i ett par timmar och det var inte många kast som jag vevade in utan fisk. Under tiden som jag drar abborre lägger sig Vänern som en spegel. Och något regn har jag inte sett!
Efter några timmar pratar jag med damerna och det är dags att åka hem. Då har jag dragit lite drygt 18kg abborre. Det får bli trolling en annan dag...

020810
Skulle egentligen bara ut för att pröva nya spöt på Örten. Men det var så grannt så jag laddade med levande mört för agnmete också. Det var trögt. Det nya spöt gav inget resultat med någon spinnare. Flötet dök dock ett par gånger och det resulterade i två gäddor. Den ena på 1,5kg. Nära maxstorlek på gädda för Örten. Prövade några ställen till, men det var segt. Innan jag åkte iland prövade jag att kasta på abborrgrundet. Här fanns det abborrar i alla fall. Det blev väl 5-6 stycken innan jag gav mig. Fisk på premiärtur med nytt spö får vara godkänt.

020811
B och jag har planerat en fisketur i ett par veckor. Först idag gick det att pussla ihop. På landbacken såg det tveksamt ut om vi skulle kunna ta oss utomskärs, då det blåste lite grann. Väl iväg märkte vi att lilla motorn hängde väldigt lågt. Vid närmare studie visade det sig att motorfästet höll på att vibrera loss. Enda lösningen, då vi inte hade några reservdelar med oss, var att åka tillbaks till hamn och ta bort den lilla motorn. Vid andra försöket visar det sig att Vänern ligger helt stilla. Inga problem att ta oss dit jag hade fått så mycket abborre häromdagen. Lite "gammal sjö" gjorde resan lite skumpig, men annars perfekta förutsättningar. Vi prövade på ett antal grundtoppar, men det gav bara en handfull borrar. Till slut prövade vi på stället "När inget annat hjälper". Här brukar man alltid få, om än inte i några massor. Men det verkade dött även här. Till slut får ändå B napp. Han drar upp en gös! Det var dock en gösbebis, så den fick gå tillbaks. När vi lämnar stället har vi inte fått en enda abborre. Däremot 5 gösar. Alla var tyvärr för små.
Denna urusla kväll kröntes med att mitt nyinhandlade spö gick tvärt av, när vi prövade det sista i älvmynningen.

020812
En tänkt tur med morgontrolling stod på schemat. Ut i soluppgången, d.v.s c:a 05.00. Det blåste lite när jag åkte ut, så jag avvaktade med lite pimpel. Var sugen på gösarna från igår. Bara en stackars abborre på "gösstället". Förflyttade mig mot Jäverön och här högg abborren. Det blev c:a 25st och 3 gösar. Gösarna var än en gång för små. Jag gav vädret en tidsfrist till 09.00 innan jag skulle betrakta dagen som en renodlad pimpeltur. Klockan 08.30 hade det mojnat lite och jag beslöt mig för att göra en ansats på trollingen. Startade från Söököjan, gick till hönan sen västerut mot Hammarö och tillbaks till Nabben. Till att börja med var det mycket gammal sjö, så det var ganska skumpigt, men allteftersom la sig det också. Till slut var Vänern som ett salsgolv. Trollingrutten gav bara en abborre, men det var skönt att få i grejerna i sjön igen.
Prövade att pimpla lite här och där efter trollingen, men ingen huggsexa någonstans. Abborrarna fick tyvärr gå på tippen. De hade inte klarat den extrema värmen.
Senare på kvällen skulle jag ut och posta ett brev. Eftersom det var vindstilla var det lysande förutsättningar för Skitter-Pop. Jag prövade ett par kast och på andra försöket av en gädda slök den Skittern. Trodde det var en liten slips, men den kämpade väl och gick in bland näckrosor och skövlade så det såg ut som kommunen hade varit framme med slåtteraggregatet. Det visade sig vara en gädda mellan 2-3 kg. Första vänergäddan på Skitter var ett faktum. Eller Vänern förresten. En avglömd tarm till Vänern var det.

020813
CC och jag skulle ta en liten båttur. Spöna var med så vi prövade lite grann. Ett tveksamt napp på Skittern var det enda som hände. Men det finns nog en enkel lösning på detta. Fiskekepsen var inte med.

020814
L och jag på en tur på Örten. Vi åkte till Lersjön direkt. Dels för att fiska agn då det blåste kraftig sydvind och dels för att testa Lersjön allmänt. Ryktena säger att man förr har fångat stor gös här. Men det gick trögt med både agnmete och annat fiske. Efter ett par timmar hade vi dock fått ihop våra agn och prövade vid "vasen". Här har fisketuren sin rejäla bottennotering. L får ett rejält trassel på sin stumma lina och jag kastar än en gång av nya spöt, efter att ha bytt ut spötoppen samma dag. Vi flyttar oss istället längre ut. Det är lika dåligt här. Blåsten lanar och vi märker att det är väldigt strömt i hela sjön! Plötsligt drar ett abborrjag igång och L får en präktig abborre på som han tyvärr tappar precis vid båten. Jag får en abborre på agn. Jaget ger sig lika snabbt som det började och döda havet breder ut sig igen. Vi förflyttar oss småningom till ett område där vi ser mycket löja. Här får vi ett par hugg på Skitter och även en varsin abborre. Till slut gör vi ett sista försök på stengrundet när solen går ner. Enda utdelningen är en gädda tagen på en metad abborre. Skitfiske!

020815
CC och jag ut på båttur. Det blev lite pimpel. Det gick inget vidare, men den obligatoriska gösen som alltid kommer upp nuförtiden kom även idag. 2 stycken blev det. Några abborrar och några mört på mete på mask från land också.

020816
Ut i ottan för att pimpla. Försover mig dock så jag missar soluppgången med en halvtimme. Prövar först på 8´metarn, men dimman kommer snabbt så jag söker mig nära Jäverön. Jag får några abborrar. Dessa enbart på jigg. Det är annars trögt. Jag åker tillbaks till 8´metarn igen när dimman lättar, och nu hittar jag "borrarna". Nu är det bara pimpel som gäller. Men man måste hålla blänket i rörelse och dessutom stora rörelser för att man skall kunna locka dem till hugg. Många släpper också på vägen. Efter ett tag slutar det nappa på pimpel och det är bara spinnare som gäller ett tag. Fick också en någorlunda gös, och lyckades med en klassiker. När jag hade fått upp gösen krånglade jag fram måttbandet, och jodå den var längre än lovliga 40 cm. När jag skulle slå ihjäl den händer det. Plupp! Den slinter ur händerna på mig och simmar tillbaks till sina polare....
Vid lunch åker jag in. Men bara för att vända om igen. Kastar bara i mig lite lunch (morgonens abborrar), och tar med CC ut till Tenholmen. Här skall det badas och fiskas. Det nappar något så förskräckligt när vi kommer ut. Både på spinnare och på maskmete. Ett par mörtar slinker också med, annars är det abborren som är på hugget. -Här är det vinst varje gång säger jag till CC. Då tvärdör det. Fick visserligen några till, men det är inte alls på samma sätt som innan uttalandet kom. Turen får ett abrupt slut då vi märker att båten ligger och slår med bredsidan mot land. Ankartåget har nötts av. Som tur är had vi ett flytande tåg, så vi fick syn på änden som satt kvar i ankaret och lyckades därmed få upp det.

020819
Örten är tillbaks i god form igen! Hade tänkt mig ut på grundet för att snorkla. Det borde sitta ett och annat drag där. Vet i alla fall att det bör sitta en Rapala Husky Jerk (Se 020801). Jag har ju naturligtvis ett spö med mig, för det fanns bara grönsaker hemma så jag hade lovat att fiska upp middagsmaten. Prövade alltså direkt att kasta och det small direkt. Både abborre och gädda högg. När det gav sig lite hoppade jag i och dök ned och tittade vad som fanns på botten. Hittade bara en gammal rev utan något på. Såg dessutom en massa fisk. Både små och stora abborrar. Efter dyket prövade jag att kasta igen. Jajg får då ett bottennapp som följer med. Det sitter en lina på spinnaren när den kommer upp. Jag drar naturligtvis upp denna. Vad sitter i slutet på den linan? Just det! Min gamla wobbler! Det här var en skum dag.
Senare på kvällen hade CC och jag tänkt att ta en båttur till Lersjön för att se på "strandängen" som man huggit ut. Vi lägger ett par wobbler på släp. Efter bara några minuter har CC rejält hugg. Det släpper halvvägs in till båten. Både CC och jag funderar på om det inte var en gös. Efter ytterligare en stund kunde de misstankarna styrkas, då CC får en gös. Det var den minsta gös jag sett. Det var precis så man kunde urskilja att det var en gös. Jag får strax efter en gös på 1,5kg. Det visade sig bli den enda fisken jag fick den här kvällen. Nu tar CC över totalt. Det dras gädda på löpande band. Vi hinner inte åka många meter förrän det är dags för henne att dra upp. Hon lyckades till och med att få två gäddor på samma wobbler. Alltså en liten gädda hugger på wobblern och en större hugger över den mindre. Detta har jag bara lyckats med en gång tidigare. CC drar upp ytterligare en gös. En godkänd den här gången. Precis innan jag skall släppa iland CC får hon en grann abborre också. Jag tar ytter ligare en sväng ensam över gösavenyn och bort mot udden där vi fick de tidigare gösarna, men inte ett liv. Två ynka bottennapp bara.

020820
UB, A och jag åker ut för att ta gösarna som smyger omkring i Sätersholmsfjärden. Vi åker direkt till 8´metarn, men här är det inte mycket liv. Jag får dock en gös, så sviten är inte bruten. Gös på varje tur nu på sistone! Vi beslutar snabbt att åka ut till hönangrunden istället. Vi prövar några olika grundtoppar, med varierat resultat. Ibland finns fisken, men nappar inte. Ibland är det spinnare som gäller och ibland pimpel. Dessutom går jaget otroligt snabbt. Det kan vara fullt liv i "silltv:n" för att plötsligt vara tvärdött. Men det riktiga toknappandet infinner sig aldrig riktigt. Bara några få korta sejourer. A får ett rejält napp mot slutet. Det stretar inte emot, så vi funderar på om det är en gös. Det visar sig vara ett gammalt tackel som måste ha använts för valfångst eller liknande. Efter solen gått ned får vi ingenting. Totalt fick vi med oss 44 abborrar in till land.

020823
Testar en ny paddeltur med UB och S. Älvsbacka till Karlstad är det som gäller och övernattning ingår. Wobblern hänger naturligtvis på släp. I Ö:a Örten fick vi några små abborrar och någon gädda. Lyckades förevisa Skitter-Pop för S med en gädda som hoppade precis bredvid båten. I V:a Örten var det inte ett liv på släpet. Framme vid övernattningsön fiskades det med både spinnare och levande mört, men bara några småabborrar. Det fick bli korv till kvällsmat istället. Först när mörkret lagt sig lyckades jag lura en gös på bottenmete. En stadig bit- 3,5kg.

020824
Inte ett napp (förutom grönsaksnapp) på hela vägen från V:a Örten till Karlstad. Skandal!

020826
Upp med tuppen och ut för att pimpla abborre. Sviten är tyvärr bruten nu. Ingen gös idag. Fick en gädda på 3,5kg på jigg. Fick ett femtontal abborrar på ett tiotal prövade ställen. Fisken fanns på sina ställen, men var väldigt trögflirtad. 23 grader i vattnet kanske kan vara ett svar på varför.

020827
L och jag till Örten. Då det är becksvart redan klockan nio nuförtiden, hade vi fått våra löjor för agnmete och var klara för avfärd redan 15.00. Ett lätt regn gjorde att förutsättningarna såg bra ut. Vi fick omgående en grov abborre och en gädda, men sedan började det blåsa så till den mildaste grad att fisket blev avancerat och Örten började svalla in i båten. Vi prövade att lägga oss i lä på olika platser, men med tunnt resultat. Sent omsider lanade dock blåsten och vi kunde pröva vid "vasen". Här tar L 3 gäddor på agnmete och blir därmed både met- och gäddkung för kvällen. Jag tar en gös på samma metod. Den håller måtten, men får gå tillbaks ändå. På pimpel har jag ett par rejäla påhälsningar av grov abborre, men ingen ville åka båt idag. I skymningen började vi köra drag, vilket resulterade i ett par gäddor till.