Tillbaks till 2002

020903
Körde över till Kattfjorden. Höstfisket efter abborre brukar vara bra här. Tydligen hade det inte dragit igång än. Bara två napp. Ändå var jag på klassiska ställen som Långudden och Randviken. På hemvägen testade jag att pimpla i djuphålorna i älven vid Jakobsbergsbron. Åtminstone förr var det bra med gös där. Nada! Beslöt mig för att få en tröstgädda genom att driva utmed vassen och köra Skitter-Pop. Det blev ingen gädda. Däremot en liten abborre, som därmed blev dagens fångst.
Jag hade i och för sig en så kallad "naturupplevelse", som tysken skulle betalat bra för. En bäver kommer simmandes rakt emot mig. När han är två meter från båten dyker han och simmar under båten, tätt intill skrovet. Ekolodet ger inte ens utslag. Hade jag velat, hade jag kunnat klubba bävern och och fått bäverfilé. Men så illvillig är inte jag. Jag är en snäll och pålitlig person...

020905
En tur var planerad till molkomssjön. Men här var GrindOlle redan framme. Man får bara köra med drag juni till augusti!(??). Anledningen anges till att man skall kunna besudla sjön med nät istället!(???). Låter helt bakvänt i mina öron.
I vilket fall fick destinationen snabbt läggas om till Örten istället. Jag var fortfarande nyfiken på de där sugen i pimpeln L och jag hade sist. Likheterna såg ut att stämma när jag kom fram. Det blåste full storm, vilket det gjorde senast också (020827). Åkte direkt till vasen och pimplade. Fick några små på pimpel, men inget på varken spinnare jigg eller skeddrag. Jag prövade några ställen till med samma resultat. Till slut prövade jag att köra drag tryckt mot läsidan. Ingenting. Hade en stor på, men som jag drillade på tok för hårt. Där får jag skylla mig själv. Bara pimpel gav utdelning idag.

020907
I, E, C.C och jag till Kvarnsjön. Hade lånat stuga för två dagar. Prognosmakarna hade lovat regn, men när vi kom upp var det uppehåll. Hehe, nu har de fel igen tänkte jag. Vi började med några kast, bara för att "sträcka linan". I och jag fick en varsin öring direkt. Men nu skulle det åkas ut på stora sjön. Då öppnade sig himlen. Den förblev öppen i flera timmar. Inte ett enda napp gjorde att man började misströsta. Tillbaks igen och pröva i tjärnet bredvid. Här får vi ett par stycken. Regnet ger sig också småningom. Jag går utmed ån som rinner från tjärnen, med vinden i ryggen och flugspö. Får en riktig baddare plus några mindre. Totalt får vi drygt tio, och sparar 7 som läggs i röken.

020908
klockan på ringning 05:45. Solen skall gå upp 06:15. Mycket riktigt det gör den. Men regnet börjar också samtidigt. Började dagen med att gå ännu längre neråt ån, med vinden i ryggen. Har säkert 10-15 napp på fluga, men lyckas bara lura 3. När jag går tillbaks för frukost har I vaknat till och haft en huggsexa. Fyra stycken på bara några minuter. I kör dessutom den hårda vägen och fiskar med vanligt teleskop-metspö. Starkt gjort! Efter frukost tar jag ännu en repa upp i ån och lyckas lura ännu en på fluga. Fick även ett par på mask innan fiskekortet gick ut. Totalt sparade vi 15st öringar.
En rolig sak hände, som inte har med fiske att göra. När vi var nästan resklara kom det en gråhund och la sig på vår veranda. Han gjorde sig snabbt hemmastadd och verkade inte vilja springa mer idag. Det var en jakthund, så han hade både pejl och telenummer på sig. Vi ringde upp husse, som blev jätteglad och lovade att komma och hämta jycken. Han hade sprungit så långt så pejlen hade slutat fungera.

020909
Åkte ut med morrontuppen och såg en blodröd sol gå upp bortom kärrholmen. Siktet var enbart inställt på abborre. Prövade lite här och där, men fick bara en eller ett par på varje ställe. Har fått tips om att det skall vara bra vid Månsbengtskär, så varför inte testa där när inget annat hjälper? När jag kom fram var hela lodet fullt i fisk och det nappade som bara den. I en och en halv minut... Sen var det stendött igen. Flyttade mig ut till 8,5 meter, och här small det lite bättre. Men som vanligt så kunde det ge sig lika snabbt som det började. Det gäller nog att vara på rätt plats när matklockan ringer hos abborren. De jag fick upp var som ballonger. Fulltryckta i nors, så någon matnöd går det inte på dem. När jag räknade ihop i land hade jag 39st i baljan. Det visade sig vara en snittvikt på 155 gram. Träffade en gök vid 9-metar´n nord Tenholmen som hade varit där tidigare och fått krokar uträtade. Intressant!
Har fått starnumret för gäddfestivalen. N:r 40. Kan bara bli succé.
VattenTemp: 18, stigande till 20. Vind: NO. Sol.
På kvällen var C.C och jag ute och testade lite runt bonäsgrundet. Det blev ett femtal abborrar. Samma fenomen som vanligt. Det kommer som en "bisvärm" på lodet för att sedan försvinna lika snabbt.

020911
Utanför Skoghall för att trimma besättning och grejer inför gäddfestivalen. Hade sett ut en tänkbar rutt som skulle ta 4-5 timmar. Inga problem att följa den, men när vi kom ut mot Storgrund såg vi mycket måsar som jagade, så vi gick ditåt. En abborre blev resultatet där. Titt som tätt hakade det på abborrar. Totalt 4 -5 stycken. Tyvärr märker man inte alltid att de nappar med de tunga trollingprylarna, så abbisarna kan hänga länge. En hade gått som en propeller i vattnet så linan var rejält tvinnad. En gös hängde på till slut också.
Hade med en laptop med sjökortsplotter ut. Väldigt bra hjälpmedel! Inga problem att navigera då inte. Allt funkade bra, så förhoppningarna inför gäddfestivalen är fortsatt höga.
VattenTemp: 18, Vind: SV, Sol.

020913
Idag var jag ute innan solen hade gått upp. Tror till och med att jag hade fått abborre innan uppgången. Prövade som vanligt först på 8-metar´n utanför Torsholmen, men bara några abborrar. Prövade några ställen till innan jag hamnade på Månsbengts igen. Mycket jagande, men det verkar vara friluftsdag i abborland idag. Man kunde se dem jaga norsen utan att hugga. Mest på skoj såg det ut som. Kom på en innovation när jag frustrerat såg fisken utan att få den. Jag har några maskburkar som är kvar sen Kvarnsjön. Satte på sänke och krok med mask på ett kastspö och sänkte ner, och se, det gav resultat. Några mörtar blev det ju också på det sättet. Prövade lite längre bort mot Arnön, men de få jag fick var små. Ända tills jag fick Superhugget. Pimpeln var tvärstum, men det var bara en snabb påhälsning innan den gav sig. Troligen en gädda. Vid 9-metar´n utanför Tenholmen fick jag grov abborre. Nästan uteslutande på spinnare, men även några på pimpel.
Det brukar vara ganska effektivt att kasta ut blänket och låta det sakta dala nedåt botten. De flesta vid 9-metar´n togs på det sättet. Vid ett kast hann blänket knappt ta ytan innan det högg. Och den var STOOOR! Den följde med ett litet tag, fortfarande i ytan. Men sen bestämde den sig för att sticka, och då tog den blänket med sig också. Den var uppe i ytan än en gång och vispade. Som om den ville säga: -Där fick du! Detta var väl också troligen en gädda. Var det abborre var det nog nytt världsrekord. Kan ha varit Lax? Man vet aldrig när den inte visade sig. 35 abborrar blev det med hem idag. 155g medel idag också.
VattenTemp: 18, Vind: V, Växlande molnighet.

020917
Sista finslipningen inför gäddfestivalen . UB P och jag. Alltså besättningen för söndagens gäddfestival. Nu prövade vi de tunga gäddwobblerserna. alla paravaner verkade hänga med. Den tidigare krånglande paravanen verkade till och med må bättre av en tung Rapala Magnum. Tyvär fick vi inte ett liv. Bara ett par rejäla bottenkörningar. det ena så rejält att vi tappade en Zalt-wobbler. Hade kännts bra att ha fått en gädda. Det var ett tag sen nu. Men besättning och material fungerar perfekt, så till helgen skall vi ta dom!
När vi skulle åka in dog motorn efter ett par meter. Vi märkte att motorn gick om vi pumpade upp trycket, så UB fick sitta och pumpa hela vägen in till land. Tur att jag inte var ensam. Väl i hamn kunde felet lokaliseras till en trasig bensinslang (Tror åtminstone det. Inte reparerat än).
VattenTemp: 15-16, Vind NV, Uppklarnande, men till en början regn.

020921
Dag 1 av gäddfestivalen . Årets förhoppningar var höga inför årets festival. Men ju närmare startdagen det led så sänktes målsättningarna. Till slut var jag framme vid att vi skulle tangera förra årets placering, och igår kväll var jag nere vid att vara nöjd med att få fisk.
Vi var ute i god tid och fick en plats vid bryggan. Men det var trångt om saligheten. På kaptensmötet fick vi reda på att "drömgränsen" på 200 anmälda team var spräckt. 201 startande blev det i gäddfestivalen 2002, och det förklarar trängseln på bryggan. Vi hade en plan A och en plan B för lördagen. Plan A gick ut på att lägga i direkt på startlinjen och ligga i Nedre Fryken hela dagen. Plan B gick ut på att åka upp i MellanFryken och sedan trolla oss nedåt startplatsen som ligger i Äng. Vi kom unisont fram till att vi skulle följa plan A. Vi drog sticka (med körv som stickor), om vem som skulle dra första fisken. UB drog längsta körven. Starten blev kaotisk som vanligt med ett "dragrace" mot Nilsbybron. Inte blev det bättre av att Freja låg mitt i smeten och tuffade. Men detta störde inte oss. Vi hann köra 2 timmar och kom upp i övre delen av Nedre Fryken innan ena djupparavanspöt skenade iväg. UB drog upp en gädda som vi tippade låg på 1-1,5kg. Nu var stämningen på topp. Vi var med! Men sedan hände inte mer. Vi körde både efter kanten och på djupet mitt i sjön, men inget påslag. Vi fick dock några spännande minuter mot slutet när ena paravanlinan small av och vi såg inte paravanen. Var det en storgädda som hade stuckit med både wobbler och paravan? Men till slut hittade vi paravanen som låg och flöt - utan storgädda. Vid invägningen visade sig vår gädda väga 0,97 kg. Detta räckte till en 111 plats totalt efter dag1. Inte bra... Men trots allt så finns förhoppningen om en bättre placering än förra året (70). Kan vi bara få 5-6kg imorgon skall det kunna greja sig.
Gäddfestivalen är väldigt trevlig och bra arrangerad. Men lite smolk i bägaren ger det när vissa båtar inte tar hänsyn för fem öre. Vi blev nästan uppträngda på land av en gök som vägrade ge oss plats. Dessutom hörde vi om samma sak på andra fronter med paravanlinor i motorn som resultat. Med 200 båtar på en så liten sjö måste man tänka lite!
Vattentemp: 14, Vind: svag nordlig, växlande molnighet med inslag av sol.
Resultat gäddfestivalen dag1:
1. Team Huggkroken 19.48 kg
2. Team Lersten 14.18 kg
3. Team Trassel 12.86 kg
84. Team Draget K-stad 2.12 kg
111. Team Sliver 0.97 kg

020922
Dag 2 av gäddfestivalen . Idag gick vi direkt med drevet som körde mot Nilsbybron. Vi hade tänkt att köra efter gårdagens plan B. Men när vi kom halvvägs upp i MellanFryken bestämde vi att pröva västra sidan och trolla oss uppåt. Dels för att det inte var några andra båtar att tvinna paravanlinor med, och dels att här var det orört vatten. Vi körde västra sidan upp och i höjd med Prästbolsviken åkte vi över till östra sidan. Vi fick inte en enda gädda på hela dagen. En abborre var dagens enda resultat, men den gills ju inte i en gäddfestival. Vi hade några konstiga napp som vi inte vet vad det var, annars dött. Blev av med en Rapala Magnum plus en djupparavan med medföljande sked.
Idag fångades totalt hälften så mycket gädda som igår. Team Huggkroken, ledarna från gårdagen körde också tomt. Vi blev134:a totalt. Filmer och bilder kommer! Totalt fångades 787,84kg gädda fördelat på 510,89kg på lördagen och 276,95kg på söndagen.
VattenTemp 14 stigande till 15. Vind: tilltagande O, Mestadels klart.
Totalresultat gäddfestivlen 2002:
1:a Team BusTrolling 21.56 kg
2. Team Huggkroken 19.48 kg
3. Team Viper 19.03 kg
110. Team Draget K-stad 2.12 kg
134. Team Sliver 0.97 kg

020927
ASET och jag var ute för att göra sista abborrpimplingen innan båten riggas om för trolling. Vi gjorde vad som har blivit den "senaste svängen" med slut på Månsbengts. Vi fick bara ett fåtal dittills, och det var inget liv på lodet heller. Vid Månsbengts stod vi i valet och kvalet om vi skulle gå ut mot hönan eller gå mot Arnön. Att ligga ute vid hönan utan att få fisk kändes lite som en onödig resa, men vädret var suveränt så vi gick dit i alla fall. Samma sak här. Inget liv och bara någon enstaka abborre. Till slut började vi (medvetet) driva, för att se vart de kunde stå. Samtidigt hör jag på avstånd plask från en stor fisk som jagar i ytan, men ser ingenting. Hör väl ett par tre stycken innan det plötsligt jagar vid sidan av båten. Nåt är uppe ett par gånger och jagar. Abborre? Hade ett spö riggat med en liten spinnare som jag kastar ut där fisken visade sig. Direkt smäller det på, och jag ser att det är en blank! Fisken röjer och fräser i ytan innan den börjar simma mot båten och jag har fullt sjå att hämta hem lina. Den gör några rusningar, bl.a ända ner till botten innan den slutligen ger upp. Hela tiden är jag övertygad om att den skall släppa. En liten spinnare! Och ingen håv fanns med heller. Men intagningen var inga problem. Det var en stadig bit så det fanns ett rejält "handtag" fram bakfenan. När fisken är inne i båten visar det sig att beteslåset har rätats ut och spinnaren sitter själv i käften! Det var en fin öring. Vågen pendlade mellan 5 -5.5 kg vid vägningen.
Efter detta fick vi bara en abborre till och inga fler blanka visade sig heller. När vi kom in till bryggan hittade vi en jerk-bait wobbler som låg och flöt i vattnet på min båtplats. Dags att köpa en Triss-lott?
VattenTemp: 11-12. Vind: svag ostlig. Klart med tilltagande molnighet i öster.