Tillbaks till 2003

Torsviken skulle få chansen igen. D var med den här gången, så jag hoppades att det skulle svara upp mot förväntningarna, så jag slapp stå med skammen. Vi höll oss i samma område som jag hade bra fiske senast (030127). Till att börja med vart det ingenting, men småningom smög det igång lite grann. Tidvis hade vi bra perioder. Mycket napp, men lite tveksamma ändå. Mest stötar utan hugg. Totalt fick vi 15-20kg tillsammans, men inte samma vikter idag. 450g som störst. Men det skulle visa sig ganska bra i jämförelse. En gök kom förbi, som hade kajkat runt hela Kattfjorden och fått färre och mindre. Andra ute i, som han träffat, hade också samma resultat.
Temp: -10. Klart och sol.

Var på Grumsfjorden idag. Hade en del napp, men det var inte något riktigt abborrhärj. Fick ett tiotal - bara smått. Men jag hade supernappet. Den följde med ett par meter upp från botten, innan den släppte. Det enda som kom upp var en uträtad krok. Kallt och blåsigt, plus att jag nog inte var 100% kry.
Temp: -3. Snö.

Näsan pekade mot Kattfjorden och Segerstad idag. Så det fick bli Torsviken. Prövade långt in och borrade mig utåt. Fick en nästan direkt. Verkar lovande tyckte jag, men sen skulle det inte hända något på c:a 20 hål. Det var först när jag hittade ner i ett par djuphålor som det kom igång. Och då gjorde det med besked. I 3 hål drog jag knappt 100 abbisar. Och det var storlek på dom också. De största vägde drygt 600gr. Jag gissar att medelvikten låg strax under halvkilot. Inte en enda liten. Många av de som kom upp spydde småfisk. Inget konstigt med det med norsjagande abborre. Men vid lite närmare studie visade det sig att det mesta var småabborrar som spyddes upp! Kanske rensar dom i de egna leden inför leken?
En rolig episod utspelade sig. Jag är obestridd mästare på att meta bort krokar. Så ock idag. Man märker att man inte har någon krok på när det nappar utan att det sitter. När tredje kroken hade försvunnit och jag skickar ner blänket med en ny krok, hugger det till direkt. Och i munnen på borren som kommer upp sitter min bortmetade krok. Hade jag flyt idag eller var abborren riktigt på hugget?
Temp: +1. Sol - dimma.

Var till Lungen med D och D:s morfar. Föreställningen började inget vidare. Fick två snabba snorgärsar och sedan inget mer. När de andra åkte spark, hade jag långfärdsskridskor. Fungerade förvånansvärt bra. Förträffligt rent utav. Till slut hamnade jag i det rätta hålet och drog ganska prick 25st. Alla av matstorlek, fördelat jämnt mellan balans och blänk. Sen började snöovädret som drev oss hemåt. En godkänd insats, om man glömmer första akten...
Temp: -8 - 0. Mulnande - snö.

Första turen till Örten i år. När jag skulle ut på isen visade det sig vara "landlöst". Fick lägga i ett par "jump-stenar" för att ta mig ut på isen. Fräthålen blir större och större, men så länge det är snöfritt och man har ögonen med sig är det ingen fara. Fisket då? Tja. Sökte "Di Store" över stora områden, men träffade aldrig på dom. Till slut satte jag mig i närheten av en vase och fick många, men det var bara smått.
Temp: +1. Mulet, snö/regn.

Lakfesking. När man pratar om Skattkärrsviken och lakmete brukar de flesta se ut som frågetecken. Kanske med all rätt. D och jag prövade ett par timmar utan att få en enda känning. Det slutade som så ofta att vi åkte till älven istället. Jag tappade en liten vid iskanten och D hade känning på en större. Det var allt.
Temp: +3. Uppklarnande.

Ingen fisketur var inplanerad idag. Men när jag var på Vidars för att köpa krok pratade jag med en dam som hade haft bra lakfiske de senaste dagarna. Då sved det till i tarmen och med tanke på att det kanske var sista dagen på ett tag med hyggligt väder stack jag ner till älven på kvällen. På isen träffade jag samma dam som tidigare på dagen. Hon fick 8. Jag fick 2. Den ena c:a 1-1,5kg, den andra 1,5-2kg.
Temp: plus. Blåsigt och kallt - stjärnklart, fullmåne.

Heldag+kväll på Rottnen. D och jag åkte upp i gryningen. "Sjön ä dö" var det sagt. Detta skulle naturligtvis överbevisas! Vi körde ett femtimmarspass och var på många varierande bottnar och djup. Resultat: 2 små abbisar. D hade ett rejält hugg, och ett blänke försvann spårlöst för mig, men annars tvärdött.
Efter att ha fått oss lite körv och makaroner i Bråsstorp var det dags för kvällens aktiviteter på Rottnen. Lakfiske. L slöt upp med oss med ett par innovativa riggningar. Men resultatet uteblev totalt. Blev till slut jättenöjd med ett bottennapp. Inte en känning och än mindre någon lake. Sjön ä dö!
Verkar kanske som om jag får äta upp gårdagens uttalande om isarna fortare än kvickt. Dagens milda luft och regn verkade ta styggt på isen och göra den mjuk. Gamla borrhål kan nu bli förrädiska och snabbt växa till stora vakar. Med lite nysnö på en tunn ishinna på dessa, Huga.
Temp: +5. Molnigt/disigt/regn.

Var idag ute vid Herrön-Jäverön. Fick 2st i andra hålet, så det lovade gott. Överlag nappade det bra hela dagen, men de var lite svårflirtade, så det var först när jag närmade mig färjeläget på Jäverösidan och fick på ett abborröga som det började släppa. På en och samma linje fick jag de flesta. Var även en sväng ut i Rudssundet, men det gav ingenting. Fick med mig 11st hem. Räcker gott som bete till morgondagens laktur. Den största på 400gr. Fick säkert det dubbla med smått. Även 4 gäddor och en mört fick syna isen innan de fick simma vidare. Det blåste tidvis kulingbyar, men det störde inte. Bättre det får "blåsa av sig" nu än till våren/sommaren. ;-)
Isen växte så det bokstavligen knakade. Tror till skillnad från många andra att tövädret var det bästa som kunde hända för isens tillväxt. Nu finns det ingen snö som isolerar, och kalla nätter kommer göra isen tjockare. Kanske för tjock?
Temp: någon plusgrad. Klart och soligt

Var i Lillängsviken. Började vid första djupbranten och fiskade mig utåt. Men "isfeg" som jag är så gav jag mig när isen började bli 6-7cm. Det blir mer att fundera på om isen håller, än att fiska. Men det var gubbar överallt så det var väl egentligen ingen fara. Hade inte fått något heller. Åkte istället till Larbergsviken, efter att ha stannat och gjort några hål i Sörviken. Gick tvärs över Larbergsviken utan att få ett napp. När det började skymma fick jag ändå ihop till en stekpanna vid utgångsstället. Bland annat fick jag en på balans precis under isen, när jag smög efter sik.
Temp: -8. Halvklart till klart.

Lakfesking idag. D, T-T-A och jag skulle till Randviken för lakpimpling. De andra skulle inte kunna åka förrän efter 17.00 så jag, nervös av väntan, stack i förväg. I tredje hålet small det. En lake på 1-2 kg. Därefter droppade de andra in, men någon mer lake blev det inte. Vi prövade olika ställen, förutom på djupet. Det var kanske där de stod? Efter överläggningar kom vi fram till att göra ett sista desperat försök i älven, vid KSS. Där träffade vi BG, som tidigare hade haft bra lakfiske här. Men idag blev det noll för oss alla.
Temp: fallande! Stjärnklart.

Var idag till att börja med på Skattkärrsviken igen. Väldigt dåligt. Blev under 10st, inräknat tusenbröder. En lustig sak. En abborre hade en levande mört i käften. Mörten fick chansen och sam iväg, abborren bröt nacken. Vad snabbt det kan vända...
På eftermiddagen slöt jag upp med I och lille K som var på Mariebergsviken och testade julklapps-pimpel-sakerna. Vi fick ett par tusenbröder som var så små, att det knappt syntes att det var abborre. En godkänd kom upp.
Ett strålande väder hela dagen.
Temp:-4. Sol.

Nytt år, nya hål, nya förutsättningar. D och jag till Grumsfjorden. Fisket var trögt med bara några små. D lyckades lura upp ett par granna dock. Vi hade en trutunge i sällskap som vi döpte till Hedlund. Denne var helt oblyg och tycktes gilla våra små abborrar som han slukade hela. Fisket var så pass trögt att vi beslöt oss för att åka till Randviken istället. Vi träffade det gamla gardet på väg in när vi gick ut. De hade bara fått ett fåtal. Vi fick inte ett napp. Lite lurig is här också.
Temp: -8. Snö med solsprickor.