Tillbaks till 2003

2003-11-29
C.C och jag tog en kort tur. Vi bara brände rätt över från Fiskevik till Strogrund. Uppe på hönan får vi ett hugg, men den släpper efter ett tag. En del måsaktivitet här också, men vi hänger inte kvar utan går vidare. Inget mer påslag.
VattenTemp: 5. Vind SO, c:a 4-6 m/s. Mulet, dimma.

2003-11-28
Hade påslag redan innan alla spön var ute. Men det blev bommat. När allt väl var i dröjer det inte så länge förrän jag får hugg igen. Det var en väldigt kämpavillig typ. Hade sett att den inte var så stor, eftersom den hade hoppat tidigt. Trodde ett tag att den var felkrokad, men efter många om och men var den i håven, och den var inte felkrokad. Det var en lax på prick 60, men som tack för den fina kampen fick den friheten tillbaks. Tar den istället när den har dubblat längden. Det skulle visa sig bli dagens största, om man bortser från en gädda på knappt 7 kilo som blandade sig med i leken. Annars var det smått, de flesta väldigt små, runt 30-40 cm. Det blev till slut 8 eller 9 stycken. Till en början var det ganska tjock dimma, men den lättade snabbt. Tur var väl det för det var en del båtar ute idag. Det såg ut som de flesta drillade fisk till och från också. Men det var en kul dag i alla fall, med mycket aktivitet och dubbelhugg och grejer.
VattenTemp: 5-6. Vind: V-NV, c:a 1-4 m/s. Mulet, dimma, regn.

2003-11-26
Väderspåmakarna hade sagt sydväst 6-11 m/s. Perfekt tänkte jag. Gör de fel åt ena hållet lär de ju göra fel åt andra också. Och den teorin stämde ju. I alla fall till att börja med. När jag kom ut var det bleke. Körde av mina "säkra kort", men inget resultat. Däremot så såg jag för andra gången i mitt aktiva Vänerfiskarliv hur en ballong, en vanlig "kalasballong", driver omkring på ytan. Var kommer alla dessa ballonger ifrån? Är det utomjordingar som vill kommunicera? Som sagt, inget påslag, utan jag bestämmer att gå ner mot Prickgrund-Klacken istället. Men jag hinner inte långt innan jag får hugg. Den kändes väldigt späd, men i båten var den trots allt 61cm (utan invikta fenor). När jag är redo igen går jag tillbaks där den högg. På exakt samma spot får jag hugg igen. Den här gången är det lite större. När den väl närmar sig båten ser jag att det är en grann öring. Den får på något mystiskt vis plats i håven, och den väger hela 7,5kg och är 88cm lång! Nytt PB på öring. Den var lite lekfärgad så jag stod i valet och kvalet att släppa den igen, men det fick bli medtag på den till slut. I tredje och fjärde vändan över hotspoten händer inget. När jag vänder upp för en femte gång blir måsarna som tokiga precis bakom båten och jag befarar trippelhugg på mås. Men istället skriker en rulle till på ett sätt som inte en mås kan åstadkomma. Mycket riktigt. Fisk igen! Och den här kändes också hyfsat stor. Härjar runt på både höger och vänster sida, men utan större incidenter á la spindelväv. Efter lite tjurande ligger en lax på 4,7kg i båten. Full pott! Dagens resultat blev alltså: Liten lax, lax 4,7 och öring 7,5. Och detta innan klockan var 11.30.
VattenTemp: 5-6. Vind: växlande - O, c:a 2-7 m/s. Mulet, något regnstänk.
Vid kontrollvägning på annan våg, vägde öringen 7,1 och laxen 5,3. Tror nog att de första värdena är de som stämmer bäst. Oavsett så innebär över 7 på öring nytt PB.

2003-11-21
ASS
(Absolut Säsongs Sämsta). Inte ett påslag mellan Härö och Prickgrund.
Frågan är om inte metereolullologerna som hade lovat sydvästlig vind på 2-5 sekundmeter hade ett ännu sämre resultat ändå.
VattenTemp: 5-6. Vind: ONO, c:a 8-10 m/s. Mulet, regn.

2003-11-17
Vänern bjöd på perfekta förutsättningar idag. Lätt vind från norr och mulet. I och med den nordliga vinden har också den gamla sjön slagits sönder. Det här gjorde att man kunde manövrera och hålla farten som man ville. Resultatet lät inte vänta på sig. Resultatet i frysen speglar dock inte riktigt hur det var. Enbart en knapp 4-kilos lax med hem. Den tog tillsammans med en för kort i ett dubbelhugg. Effektfullt när bägge ytterspöna bränner iväg samtidigt. Hade även 4-5 (tror jag) för små till i båten. En av dessa var över lovliga 60, men det var när man mätte väldigt noga och vek in fenor, så det var inte mer än rätt att den fick gå tillbaka. Men frustrerande var att jag brände en hel massa påslag. Nästan alla utlösare gick åt, ändå kunde jag "rädda" några stycken genom att dra in dom efter att dom hade löst ut. En 4-kilos gädda blandade sig också med i leken.
När jag kollade maginnehållet på laxen hittade jag, förutom några rejäla norsar, även spigg! Har aldrig sett detta förut.
Den lilla Tormentorn var klart bäst idag, och platsen var söder om Prickgrund.
VattenbTemp: 6. Vind: NV c:3-6 m/s. Mulet.

2003-11-13
Lite bättre idag. Var mer mot Klacken idag. Även en stöngris som jag kan lystra till när det kommer bra rapporter därifrån. Fick en jämnt godkänd öring och en liten runt 40cm. Brände två stycken till, varav den ena var dagens stora behållning. Det var en lite större fisk som bestämde själv när och vart den ville gå. Men efter att ha rusat och tjurat i någon minut släpper den helt omotiverat. Sprillans krok och allt. Men det var roligt att få känna på lite grövre fisk igen. Det var ett tag sen... Dimman var tidvis tät. När den till slut lättade ser jag en lastbåt som är på väg mot mig. Panik utbryter, då jag inte vet var den skall gå. När det lättar lite mer visar det sig att den är på väg från mig. Den måste med andra ord ha gått hyfsat nära. Hoppas han såg mig på någon radar eller liknande.
VattenTemp: 6-7. Vind NV-SO c:a 3-7 m/s. Mulet (Dimma).

2003-11-11
Skulle ut och bättra på självförtroendet i kända hemmavatten efter helgens fiasko. Men det känns fortfarande som uppförsbacke. Fick visserligen två stycken, men de var små. 42 och 45cm. Brände två till, den ena vid håvkanten, men de var lika små de. Ett par, tre båtar till var ute. En såg jag nära på min styrbordssida när jag satt och stirrade på elektroniken och trodde jag var ensam på sjön. Får be om ursäkt för detta.
Golf kanske är kul?
VattenTemp: 6-7. Vind SO-S c:a 3-5 m/s. Mulet.

2003-11-09
Grums vinterträff dag 2
Jaja. Vi tog faktiskt inte gårdagens minsta gädda. Vi blev slagna med ett par gram från jumboplatsen. Men idag säkrade vi den genom att väga in en som var hela 3 hekto lättare än gårdagen. BG och AD kammade hem en massa priser tack vare en rejäl gädda. Kul, och grattis!
VattenTemp: 7. Vind. O c:a 7-9 m/s. Mulet, lätt regn.
Resultaten för träffen finns här

2003-11-08
Grums vinterträff dag 1
Enda problemet som förelåg för dagen var hur vi skulle få plats med all fisk i frysen när dagen var slut. Det problemet avvärjdes också. Fick enbart en snipa på 1,7kg. Tror faktiskt att det var tävlingens minsta gädda. Men det var inte tävlingens minsta fisk i alla fall! Det vägdes faktiskt in en abborre på 400 gram. Om jag inte slumrade för mycket under invägningen tror jag största Lax var 7,1kg, största öring 8,3kg och 6,1kg på största gäddan. Ser tungt ut att kunna vända det här. Speciellt som vi spelade ut varenda ess vi hade redan första dagen. Men det är ju alltid roligt att åka båt...
VattenTemp: 7. Vind NO-O. Mulet + dimma.

2003-11-06
Har fått uppgifter på den märkta lax som jag fick häromdagen (2003-11-04). Den släpptes i Forshaga i april i år. Då var den 24cm lång. Har alltså bara vuxit 12cm under sommaren, vilket är lite tydligen. Men jag "plattmätte" ju bara den lille, så den kanske hade någon centimeter till i kroppen. Den såg ut att vara i fint trim åtminstone. Vi får se om det blir något nytt möte när den vuxit till sig.

2003-11-05
Idag skulle L med. Det brukar bädda för braksuccé. Vad som inte var succé var däremot blåsten. Inte så många valmöjligheter mer än att gå i sidvinden från Bonäs mot Härö. När vi närmar oss Härö tackar GPS:en för sig. Inte så bra, eftersom dimman började komma. Men vi vände bortom Härö och vi såg till Timköj. Väl där kunde vi kallstarta GPS:en och då fungerade den igen. Vi beslöt också där att mer eller mindre ge upp och gå inomskärs. Inte ett liv dittills. Bara en massa måsar som var nyfikna på våra beten. På väg ner mot Tenholmen får vi trots allt ett hugg. L greppar spöt och det är tungt. Delvis berodde det nog på att vi hade hela Vänern som tryckte på i aktern. Men L slet och kämpade. Till stor underhållning för mig. Vi hade faktiskt sett att det var en gädda. Hade det varit blankt hade det varit mer nervöst. Efter en lång kamp kunde vi trots allt håva in en gädda på 6,5 kg. Vet inte vem som var mest slut gäddan eller L. Men bägge verkade må bra i alla fall. När vi håller på och tar upp får vi en gädda till, men denna väger bara 4kg.
VattenTemp: 6-7. Vind SV c:a 7-9 m/s. Mulet + dimma.

2003-11-04
Jaha, hur ska man sammanfatta den här dagen?
Förutsättningarna såg fina ut med bra väder och mycket måsaktivitet. Men timmarna gick, jagandes måsar och ett ekolod som tidvis var helt svart av småfisk, utan ett endaste liv. Skickade en rapport till D via SMS som löd: "sjön ä´ dö". När jag precis hade tryckt "SÄND", börjar det hända saker. Får i snabb följd en trio blankingar. Men alla för små. En var vild och en, 36cm var märkt. Skrev upp numret på den så får vi se om det blir till någon hjälp för sötvattenslaboratoriet. En av dessa var också en fettfeneförsedd. Därefter kryddades tillrättningen med en 4kg:s gädda. Den rörde om lite så jag fick reda upp ett trassel. Men sen accelererade huggen och i slutändan hade jag haft 8 stycken i båten. Men det var med andra ord bara smått, så alla fick vända tillbaka. Det var bara två som var över lovliga 60cm. Den ena med bara någon centimeter tillgodo, och den andra en 63cm. Jag lät den mindre av de lovliga gå tillbaka också och sparade 63cm:arn. Två med fettfena var in och vände, plus att en till var framme vid båten där den släppte. Den var också "undermåttig" dock. En kul och händelsrik dag, men var var Bamse och hans vänner?
VattenTemp: 7. Vind: NV-V c:a 3-7 m/s. Växlande molnighet.